målarmåndag - ett påbörjat suzi-zine

Jag har inte målat något på några veckor, jag skyller helt och hållet på bristen på bläck till skrivaren - vad jag var på humör för, var att göra minizines, och vad jag hade börjat på, var ett minizine med foton, och jag kunde inte komma vidare med det utan skrivare. Och i och med det, så försvann målarlusten... Men - skrivarbläck är beställt (även om det tar ett tag innan det kommer...), så jag kan snart fortsätta med mitt pudelzine, och så kan jag kopiera dom zines jag redan har gjort (som mitt zettizine, som jag inte har sett i kopierat format än). Och i helgen så fick jag en idé till ett till minizine! Så nu är jag igång med att måla igen, hurra!
 
Först, ett par rader om hur jag fick idén: jag såg den här videon, i början (vid 2 minuter) så får vi träffa en som gör och gör om kläder med väldigt mycket känsla av boho och konstverk. När jag för hundra år sedan (eller sådär 2008-2012) gick Suzi Blus målarkurser, så pratade hon mycket om hur hon ville göra kläder som var lika mycket konstnärliga uttryck som gjorda för att täcka kroppen (här finns en video om just det), så kläderna i videon fick mig att tänka på Suzi Blu. Så jag plockade fram hennes bok från bokhyllan, och påmindes om hur rolig hennes konst är, och hur roligt jag hade när jag gick hennes kurser, och jag bestämde mig för att göra ett zine inspirerat av just det! Hon har tyvärr tagit bort både sin youtube och sin instagram och sin blogg (jättetrist, särskilt youtube, hon hade ett gäng målarkurser upplagda där innan), men här kan ni se en del av det hon har målat! Hennes fokus är vackra kvinno-/flickansikten, och sen är det mixed media, lager på lager, textur... Jättekul att måla!
 
 
Och det här är vad jag har hunnit i helgen: Börjat klistra collage till bakgrunder på sidorna till mitt minizine, och så har jag målat ett gäng ansikten, som sedan ska bli figurer. Som ni ser, så ser dom ganska rumphuggna ut - jag kommer att lägga till kroppar, hår osv direkt på sidorna sen, dels med färg, dels med collage. Ansiktena är också bara påbörjade, nu har jag målat dom med Prismacolor-pennor, men jag ska på med akryl och sånt också. Prismacolor fanns inte att köpa i Sverige när jag gick Suzis kurser, jag hade tur och dels fick ett gäng pennor, dels bytte till mig ett gäng, men nu så finns dom att köpa här! Dom är inte billiga, men dom är bra, och för just det här sättet att måla - att måla lager på lager som man sedan blandar ihop, då är det nästan bara Prismacolor som funkar, såvitt jag vet så finns inga andra pennor som är såhär mjuka och vaxiga. Jag hittade ett helt gäng med färger som jag gärna hade velat ha, men eftersom jag så sällan använder mina pennor numera, så känns det som slöseri med pengar...
 
Som sagt, än så länge så är det bara ett lager med collage, det ska till färger och textur också, schabloner, stämplar, allt möjligt! Men jag måste kolla lite på hennes videos först (jag har ett par kurser kvar, och gav bort ett gäng till kompisen Matilda också, bara hon hittar dom så hoppas jag på att kunna kopiera dom - jag saknade dom visst, nu när dom är borta...), jag vill använda mig av Suzis tekniker, och det är så längesedan sist, så jag har glömt mycket...
 
Det här är förresten hennes bok, jag kan varmt rekommendera den! Dels delar hon med sig hur hon målar, men mina favoriter är när hon visar annat hon har gjort med sin konst, och så bilderna från hennes studio, med alla målargrejer - det är dom mest inspirerande bilderna, tycker jag!
 
Att jag dessutom råkar vara med i boken, det gör den inte sämre... ^_^
 
Nu ska jag och Alice hänga med Matilda till skogen (när man talar om trollen!), sen ska vi åka och besikta bilen. Det ena ett rent nöje, det andra alltid lika nervöst! Dags att lyfta på rumpan, alltså, borsta tänder, plocka ihop grejer, och ge oss ut! Jag avslutar med Stephanie Dosen, jag minns inte om det var jag som rekommenderade henne till Suzi Blu, eller om det var hon som rekommenderade henne till mig - det är i alla fall en sångerska och en person som får mig att tänka på då, för 15 år sedan, då jag målade en massa Suzi Blu-konst!
 
 

Kommentera här: