fredagsfavoriter - drömrenoverar

Efter förrgårs inlägg om Svenskt Tenn, så kan jag inte låta bli att fundera på hur jag skulle vilja renovera huset, rejält och från grunden, med utbyggnad och allting. Jag har till och med gjort en snabb skiss på hur det skulle kunna bli, på ett ungefär (mått och proportioner stämmer inte, jag bara gjorde den mellan tummen och pekfingret, ni får se den i slutet av inlägget), och nu gör jag inget annat än att drömma om att bygga ut huset... Grejen är den, att hade jag haft ett jobb, med en normal lön, då skulle jag kunna låna på huset, eftersom det är fullt betalt så skulle jag få tillgång till 2-300 000 kr, och även om det inte skulle räcka till att renovera om hela nedervåningen, så skulle det räcka en bra bit! Nu måste jag istället vänta in trissvinsten, och det verkar dröja länge, särskilt som att jag aldrig köper trisslotter...
 
Det som idag blir den här veckans favoriter, är hur jag gärna hade sett mitt hus efter en storrenovering. Jag försöker tänka på vad som hade funkat i ett längre perspektiv, sånt jag har tyckt om i många år och skulle fortsätta att tycka om i många år till. Alltså ingen tillfällig crush (alltså inga pasteller tex, för dom tröttnar jag på efter en liten stund, även om min crush på pasteller alltid återkommer med jämna mellanrum), utan mera tidlöst. Gärna med en känsla av Svenskt Tenn, eftersom jag har tyckt om deras stil i sådär 25 år, men inte från topp till tå Svenskt Tenn pga $$$$$. Mycket känsla av engelskt och eccentriskt. Absolut baserat på secondhand och antikt, för det är min grej (även när jag hade ärvt pengar så höll jag mig till loppisar, det blev väldigt få nyköp, det är helt enkelt inte jag), absolut mycket färg och mycket mönster. Min stil är ändå min stil (även när jag känns missnöjd med den), men fick jag möjlighet så skulle jag uppgradera den - istället för att köpa första bästa billigast möjliga, så skulle jag välja noggrant vad jag köpte, kanske mera nätauktioner än facebook och närmaste Röda Korset. Alltså, jag vet - chansen att det här ska bli verklighet är ungefär lika stor som att jag ska kunna åka till månen, men jag behöver drömma ibland också, ska jag bara begränsa mig till verkligheten, då blir jag ännu mer deprimerad än vad jag redan är...
 
Men vi börjar titta på mitt önskerenoverade hus, med start i hallen, och sen kök, vardagsrum, badrum, sovrum och till sist målarrummet. Önsketrädgården har jag redan delat många gånger!
 
 
Ungefär såhär skulle hallen se ut om jag flyttade på badrummet, fast mindre förstås. Fast själva inredningen skulle vara mer som på bilden ovan, fast kanske en annan färgskala? Blått är sällan mitt första val här hemma, fast jag tycker ju att blått är fint. Något sånt här kanske istället, med William Morris-tapeter och vita snickerier? Mönstrade tapeter i vilket fall som helst ett måste, och sen är frågan om snickerierna ska vara i färg, eller vita...
 
Köket skulle bli väldigt avlångt vid en renovering, så en layout av det här slaget känns rimligast. Dessutom så är det här så fint - ljust och fräscht, fast med färg! Tapeten är Josef Frank/Svenskt Tenn, skåpen skulle jag kanske välja att ha gula istället för rosa, och golvet schackrutigt istället för trä, och luckorna och knopparna skulle jag välja något mindre lantligt till. Ok, jag skulle visst ändra på det mesta... Men på det stora hela, så är det här jättefint!
 
 
Ett stort skafferi är ett måste, med både ytor för att visa upp fina burkar och sånt, och ytor att stänga in sånt man inte vill titta på.
 
 
Och så ett matbord bortanför själva matlagningsdelen. Här tänker jag mig förstås att fortsätta med klöverbladstapeten, och mina gamla kaféstolar istället för stolarna på bilden, men det runda träbordet är klockrent, och tavelväggen likaså! Det här kan förresten vara lösningen på att jag inte är helt nöjd med min tavelvägg i hallen - byter jag ut ramarna mot såna här smala träramar, så känns det mer "konst" över det hela, tror jag, och det är den där "konst"-känslan som jag saknar.
 
 
Viktigast av allt i vardagsrummet - platsbyggda bokhyllor från golv till tak! Jag hade först tänkt mig hyllor i rent trä, men dom här gröna är fantastiskt fina också! Skulle jag välja en klarare grönfärg, då blir det genast mer Svenskt Tenn över det hela, och det är ju hela grundtanken i drömrenoveringen - en känsla av Svenskt Tenn. Fördelen med färg är ju att den kostar samma, vilken nyans man än väljer, till skillnad från möbler, textilier och andra prylar! ^_^ På önskelistan står också ett par sköna läsfåtöljer, precis som här, och dom måsta absolut vara i mönstrat tyg. Jag vet inte var det här tyget kommer ifrån, det är fint, men jag tänker mig Josef Frank eller William Morris, planen är som sagt sånt jag har älskat i många år och kommer att älska i lika många år till! Jag har förresten tänkt tanken att byta ut soffan mot ett runt bord och ett par sköna fåtöljer i vardagsrummet, det är så litet och trångt, men det faller tyvärr på att det går inte att sova i en fåtölj... Om jag inte hittar såna som går att fälla ut till en säng, och då skiter sig utrymmesbesparingen ändå... ^_^
 
 
En fin gammal sammetssoffa (det finns inget bättre när man har djur, än riktig sammet, det är bara att stryka bort pälsen från ytan, och sammetstyget är så tättvävt, att det tar väldigt mycket kattklös - jag har haft min i minst fem år, och trots att katterna klöst på ryggen hela den tiden, så ser det inte farligt ut alls) och ett rejält runt soffbord får avrunda vardagsrummet. Ja, och så växter, mattor, gardiner, konst, och sånt! Och jo, nån slags projektor hade jag nog också tänkt mig - tv är absolut inget alternativ (jag har inte haft tv på närmare 10 år!), och även en bärbar dator är tråkig och tar plats, särskilt när man som jag aldrig lägger undan den, och dessutom har fula högtalare till den...
 
 
En flamingotapet låter ju som något man skulle tröttna på väldigt fort, men den här tapeten har jag älskat i många år, och minst så länge som jag har bott här i huset (8 år i juni!), så har jag velat ha den i badrummet! Jag skulle tyvärr välja bort badkar (jag älskar att bada, så det skulle bli alldeles för dyrt...), och ha någon slags dusch-lösning istället, och så skulle jag absolut ha svartvittrutig klinker på golvet.
 
 
Ett stilbrott uppe i sovrummet, varför inte? Jag kom att tänka på Christine McConnells gamla hus, det är ju mitt absoluta drömhus, och om jag ska drömrenovera mitt hus, så vill jag ha med lite av det på ett hörn (om jag inte bara kopierar allt rakt av...). Fast jag skulle nog ha en annan tapet, med tanke på att hennes stil är ganska viktoriansk, så kanske William Morris, det skulle passa jättebra till resten av rummet! Förresten, apropå Christine McConnell, så skulle jag kunna kopiera hennes gulvita kök rakt av också, det är bland det finaste jag vet!
 
 
Till sist målarrummet - jag har faktiskt inte tänkt en tanke på stil och tapeter och sånt i målarrummet, huvudsaken där är funktion, nånstans att sitta och måla, och massor av förvaring för material och andra pryttlar. Som här! Eller den här studion, som är helt fantastisk!
 
 
Och så nånstans för sällsynta gäster att sova! Just nu har jag världens obekvämaste bäddsoffa, den har helt klart levt ut sitt liv, men nåt sånt här kanske istället? Det borde inte vara så omöjligt att åstadkomma redan nu, faktiskt - billiga 90-sängar säljs det på facebook lite då och då, och snedtak har jag redan. Den snirkliga "ramen" skulle jag hoppa över, och bara ha draperierna. Det här är helt klart ett framtida projekt!
 
För att inreda ett hus, så krävs förstås alla dekorativa detaljer, textilier, mattor, konst, växter, böcker osv, jag har här bara målat upp en bild i stora drag, jag har inte heller tänkt över hur allting ska passa ihop, utan bara valt bilder på sånt jag tycker om och som skulle vara lämpligt. Skulle jag mot all förmodan göra den här renoveringen i verkligheten, så skulle det krävas en massa finjusteringar och att tänka igenom allting ordentligt.
 
Och för att avrunda det hela, och för att ge er någonstans att placera ut dom olika rummen och möbleringarna - det är alltså något sånt här jag tänker mig en utbyggnation av huset, mellan tumme och pekfinger (och med utrymme för hjälp av någon som kan bygga om!). Till höger är nedervåningen som den ser ut nu, till vänster så har jag alltså tänkt mig att bygga ut huset ca 5 meter på södersidan, längs nuvarande kök och vardagsrum. Mått och proportioner stämmer som sagt inte, och jag har inte funderat över bärande väggar, jag har helt enkelt bara drömt och fantiserat en stund! Som verkligheten ser ut, så kommer jag att få fortsätta att göra om hemma som jag har gjort hittills - lite här och var, helt och hållet anpassat efter vad jag hittar för material som är nog billigt (tapeten i köket fick ju styra hela kökets färgsättning, jag hittade den på Facebook Marketplace för 60 kr/rullen, och hade sån tur att den gick att få hemlevererad gratis tack vara gamla vännen Malin). Och det går ju, uppenbarligen - mitt hus är fint och mysigt, och rätt så fantastiskt egentligen med tanke på min budget. Men som sagt - drömma kan man alltid, man vore nog inte människa om man inte hade drömmar!
 
Förresten, om jag skulle köpa ett helt nytt hus, jag kan slå vad om att ni inte kan gissa vad jag skulle köpa då! Nånting sånt här - 60-/70-tal, med massor av teak och tegel och parkettgolv, väggpanel, spaljéer, öppna ytor, öppna spisar, stora fönster, ljust och luftigt, helt tvärtom mot hur jag bor nu! Massor av fina hem från den tidsperioden hittar ni här!
 
Jag har lyssnat på den här spellistan medans jag skrivit ihop det här inlägget (det syns inte på inlägget, men jag har suttit precis hela förmiddagen, det tar tid att skriva blogg!), det är inte min bästa spellista, men den funkade absolut helt ok att ha i bakgrunden medans jag letade bilder och skrev och hade mig!
 
 

Kommentera här: