... och en stickad mössa

Förra veckan så visade jag vantarna jag stickade veckan innan, ett par av vantarna stickade jag av ett garn som jag köpte för över 17 år sedan, som aldrig riktigt hittat sitt projekt, ett japanskt garn, Noro Kochoran, tjockt och mjukt, ull/angora/silke, i grått/rosa/vinrött. Efter vantarna (som jag blev så nöjd med!), så var det kvar en massa garn, eller ja, inte en massa, men nog till ett litet projekt till, och en mössa att matcha vantarna med kändes som ett lämpligt projekt för det sista garnet! Det visade sig tyvärr vara lättare sagt än gjort - det tog inte mindre än tre försök innan jag fick till en mössa jag blev nöjd med!
 
En väldigt enkel modell, egentligen, men dom aviga varven gör att den känns lite rolig ändå! Det här är andra försöket med det här mönstret, den första gången så blev mössan alldeles för stor - det är ett varmt garn, då vill jag att mössan ska värma också, och om den sitter en bit utanför huvudet så kommer kylan in, hur varmt garnet än är. Så jag hann inte mer än klart den, innan jag stickade om den igen!
 
Tro det eller ej, men det här är samma mössa, baksida och framsida. Egentligen så är den övre bilden framsidan, fyra varv aviga maskor, två varv räta, och jag stickade den så när den blev för stor. Eftersom jag stickar aviga maskor lite lösare än räta maskor, så behövde jag bara sticka den ut och in, fyra varv räta maskor och två varv aviga, för att den vips skulle bli lite mindre! Jag gillar när lösningen är så enkel, särskilt som att den vanligare lösningen, att gå ner i stickstorlek, inte var ett alternativ - jag hade helt enkelt inte en rundsticka i en storlek mindre! Men som sagt, det här funkade perfekt!
 
Det visade sig också att jag tycker bättre om hur avigsidan såg ut, på den "riktiga" framsidan så försvann nästan dom aviga "ränderna", dom kom fram mycket bättre på avigan, och eftersom det var dom aviga ränderna jag gillade med mössan, så fick dom helt enkelt bli framsidan!
 
Jag har bara ett klagomål nu - jag stickade en avig rand för mycket, mössan är lite för lång uppe på huvudet. Men samtidigt - jag brukar ofta ha håret i en knut på huvudet, nu får den knuten plats i mössan! Och när jag inte har knut, ja, då trycker jag bara ihop toppen litegrann - ränderna fungerar som ett dragspel, dom går att dra ut och trycka ihop! ^_^44
 
Det här är den första versionen av mössan, jag ville ha nånting sånt här, men resultatet blev inte vad jag hade tänkt mig - nederkanten blev för stor, mössan blev för lång, jag hade helt enkelt aldrig använt den. Och det vore ju synd och skam - slöseri på jobbet jag lagt ner, slöseri på fint garn! Så jag funderade inte speciellt länge innan jag repade upp den och stickade om den! En mössa i tjockt garn, det är inget stort projekt, det går fort att sticka (jag stickade alltså tre mössor på mindre än sex dagar, det går som sagt fort att sticka!), och garnet var en fröjd att sticka i! Men varje mössa jag stickade, så satt jag och var nervös för att garnet inte skulle räcka - rent logiskt så borde det inte skilja så mycket i garnmängd, garnet är ju samma, och mitt huvud är samma, men ändå så satt jag där varje gång med hjärtat i halsgropen och oroade mig när garnet började ta slut...
 
Men som sagt - tredje gången gillt, nu har jag en mössa jag gillar och som passar, och ett par vantar som jag ser fram emot att inviga (jag tycker så mycket om vantarna!), däremot så har jag inte så mycket gammalt garn kvar i garnförrådet som är i tillräckligt stor mängd för att kunna bli någonting... Sockgarner ja, andra garner nej, det är ett par udda nystan, och sen bara rester och snuttar. Det blir alltså sockstickning framöver, vare sig jag vill eller inte,,,
 
Lite mer glädjande saker att se fram emot - det kommer ett gäng svenska filmklassiker på netflix framöver, riktiga nostalgibomber! Fucking Åmål, Änglagård, Masjävlar, Kopps, Tillsammans (den tänkte jag bara häromdagen att jag vill se igen!), Vi är bäst (fast jag tycker mycket bättre om Tjenare Kungen, den hade dom gärna fått lägga upp på netflix, även om jag i och för sig inte lider någon nöd ändå, jag har den på DVD)... Men en helt annan film står på tur härnäst - Ghostbusters Afterlife, som också är nyupplagd på netflix. Jag har i och för sig redan sett den en gång, men otextad - jag har inga problem att se engelska otextat, men det är lättare att ta till mig det jag ser med text, det är den där jäkla utmattningshjärnan som bråkar med mig...
 
Lite whimsigoth, det känns som ett bra soundtrack idag! Om ni inte vet vad whimsigoth är, så är det typ som en blandning mellan hippie och goth, tänk Stevie Nicks!
 
 

Kommentera här: