campingstuge-inventering

Jag har, som ni sett, fått sån inspiration till att göra om mitt sovrum - oroa er inte, det blir inte nu, inte ens snart, först måste jag göra klart köket, och så står hall och trapp på tur, eller om jag fuskar och stoppar in sovrummet innan hallen... Fast det beror förstås också på hur lång tid det tar att hitta detaljer med den rätta känslan, och ifall jag lyckas hittat gamla billiga brädor till väggarna. När man inreder billigt och secondhand (och med utmattningsdepression), då tar allting tid! En "normal" människa hade varit klar med mitt kök för längesedan, jag har inte gjort ett dugg sedan halva köket blev klart för två månader sedan... Så ja, allting tar en orimlig tid från idé till färdigställande, ja det känns orimligt, när man vill ha det fixat nu nu nu!
 
Men vad jag kan göra, är att shoppa mitt eget hus, och se vad jag redan har i rätt stil! Det här är alltså uppe i sovrummet, med mina lapptäckstapetserade väggar - förstår ni varför jag inte sett fram emot att spackla dom, den dagen det är dags för renovering? Brädväggar känns som en tacksam genväg! Förresten, lite ironiskt - när jag flyttade in i huset för sex år sedan (sex år och två veckor, för att vara exakt!), så var det furu överallt, lister, fönsterfoder, paneler, kökstak, trappa osv, och det första jag gjorde var att måla allt furu vitt. Nu tänker jag skrapa fram furutrappstegen, och planen är som sagt att klä sovrumsväggarna med brädor...
 
Men ja - vad jag redan har som känns sommarläger, campingstuga, 50-60-tal, kitsch, amerikanskt, nationalpark osv... Vi börjar med tavlorna till höger på bilden, det är min samling med hötorgslandskap. Jag målade ramarna vita för längesedan, det hade varit trevligt att ha dom träfärgade, men får nöja mig med att måla dom bruna. Jag funderar på hur bets fungerar ovanpå vit färg, kan det gå, månntro? Eller att ta bort ramarna helt, och bara ha kvar själva dukarna, det är också fint! Jag vill hitta några landskap i paint-by-number också, det känns precis rätt i stilen!
 
Dom här tre tavlorna känns också helt rätt! Dom är bland det kitschigaste jag äger, dom är gjorda helt i papp, med ramarna formpressade för att bli tredimensionella, och så är det fastlimmat tryck med landskapsmotiv. Dom känns väldigt mycket nationalpark, med sina skogar, sjöar och vattendrag, berg, och förstås hjortarna!
 
Gungstolen känns också helt rätt! Den har min morfars pappa haft, lacken är sliten på sits och armstöd, märken efter hans rumpa och händer. Jag kommer aldrig att måla om den, jag tycker om att ha märkena efter honom kvar! Dessutom så är den väldigt fin som den är, och passar som sagt perfekt in i en campingstuge-estetik. Jag funderar på om jag ska försöka knåpa ihop en sittdyna i Hudson's Bay-randigt, eller bara låta den vara som den är...
 
Tavlan med en karta över USA har jag haft i många år, men jag vet inte om jag någonsin haft den uppe. Jag fick paket från USA en gång, där en av grejerna var inslagen i kartan. Jag sparade kartan, limmade på den på en träskiva, där jag hade målat kanterna vita, och så borrade jag bara hål i hörnen sen för upphängning. Jätteenkelt sätt att sätta upp ett tryck eller något! Ugglan fick jag av Sigrun i 40-årspresent, den har bott ovanpå en bokhylla i vardagsrummet, nu ska den få flytta till sovrummet istället. Boken är en gammal bok om flickscouter runtom i världen, jag vet inte om det är meningen att det ska vara en målarbok, men tidigare ägare har i alla fall börjat färglägga bilderna... Tyvärr saknas framsidan, den hade säkert varit jättefin!
 
Jag har två vitmålade renhorn (båda från mormors och morfars hus) och ett vitmålat älghorn (köpt på facebook), minst ett ska få bo i sovrummet, jag kanske rentav flyttar in alla tre! Frågan är också om jag ska behålla dom vita, eller måla dom lite närmare "natur"-färgade... Har ni inte kommit på tanken förut, så är förresten vita horn supersnyggt, även om man egentligen inte är speciellt förtjust i horntroféer på väggen, intrycket blir mer skulptur än döda djur.
 
Dagens soundtrack låter väldigt lämpligt, om man läser beskrivningen för spellistan, men eftersom den inte går att kopiera, så får ni gå in på spotify och läsa den... ^_^
 
 
 

Kommentera här: