testkör nya tekoppen, och lagar mat i färre portioner

Tekoppen jag köpte igår provkörs idag, den är god att dricka ur, örat är bra att hålla i (kanske aningens litet, om jag ska vara kinkig), den är fin, och locket är bra att lägga på muggen medan teet drar. Den är lite åt det lilla hållet, men egentligen så är det bättre för mig att dricka två mindre koppar te än en stor, för sista halvan av en stor kopp är alltid pinkljummen - inget vidare egentligen, för en som gillar skållhett te! Jag inviger också ett av mina nya underlägg (från Pottery Barn, jag har aldrig ägt något från Pottery Barn förut!) - jag kom hem med två uppsättningar flätade bastunderlägg i veckan, ena uppsättningen är ljusare, och kom med en tillhörande förvaringsask, den här uppsättningen är mörkare och ser äldre ut, och är min favorit av dom två.
 
 
Förresten, ni som är gamla Vänner-fans, ni känner till Pottery Barn!
 
Jag köpte ett par små ugnsformar i teflon för ett tag sedan, eftersom jag inte mätt dom, så gissar jag på att dom är ungefär hälften så stora som en "normal" ugnsform. Tanken var, att som i ett steg i mitt självomtänksamhetsprojekt, laga mat oftare, så att maten alltid är rätt nylagad när jag äter den - annars så har jag lagat en gryta (eller nåt), och ätit den tills den var slut - frukost, lunch, middag och mellanmål, eller hur länge den nu räckte. Nu tänkte jag göra tvärtom mot vad man brukar rekommendera att man gör - laga mindre mängder, så att maten tar slut fortare, och då är det bra att använda mindre grytor och formar. Där passade mina nya ugnsformar in som handen i handsken! Jag lagade en portionsstor tjockpannkaka häromdagen (fast för mig, som är GBP-opererad så blev det två rejäla portioner av den, så jag stoppade in det jag inte orkade äta i kylen, och åt det senare på kvällen), och idag så har det först blivit vitkålsgratäng och nu sockerkaka.
 
Jag rörde ihop en vitkålsgratäng på en höft, men det här receptet kan man utgå ifrån, om man gillar recept. Jag hackade kanske 1/4-del av ett litet vitkålshuvud, fräste på det, strödde på mjöl och spädde sedan ut med mjölk och lite vatten (för att spara mjölk). Kryddade med en buljongtärning, citronpeppar (för det är den enda peppar jag använder) och lite salt, och kokade en stund tills vitkålen började mjukna. Jag tog stuvningen från värmen, rörde ner tre ägg, och hällde upp i formarna, hälften i varje form, och täckte med riven ost. Jag gratinerade i 175 grader i ca 40 minuter, och åt när det svalnat lite (efter en hundpromenad, alltså). Vitkålsgratäng är så jäkla gott, testa!
 
Jag åt halva den ena formen med gratäng till lunch, och den andra halvan till middag, Den andra formen stoppade jag i kylen, och ska värma på den i ugnen imorgon, så är lunch och middag fixat. När en form blev ledig, då vispade jag ihop en liten sockerkaka:
 
Det här receptet är bra om man inte har mjölk och fett hemma, den blir jätteluftig och porös, men måste ätas snabbt, annars blir den torr. Perfekt att halvera receptet, och grädda bara en liten sockerkaka, alltså! Åtminstone om man som jag bara är en person, och inte väntar hem gäster. För det får man göra - baka, även om det bara är till en själv! Jag försöker att äta mindre godis (det går si och så...), det känns bättre att äta något hembakt när sötsuget slår till, då vet jag precis vad det innehåller, inga konstiga tillsatser.
 
Så nu ska jag koka mig en till kopp te, och provsmaka min lilla sockerkaka - den ser lite övergräddad ut, jag hade den i ugnen lika länge som en fullstor sockerkaka, jag borde förmodligen ha kortat ner gräddningstiden litegrann... Men då vet jag det till nästa gång!
 
Dagens soundtrack har jag spelat ett par dagar, inte ofta, men när jag inte tittar på något på datorn, så sätter jag igång spotify så att det inte blir så tyst.
 
 

Kommentera här: