loppislördag - en dag på stan

I onsdags så var min väldigt efterlängtade loppisdag i Östersund tillsammans med mina systrar, men när dagen var slut så visade det sig att det inte blev så mycket loppis, och det blev bara fyra loppisfynd, som jag hittade på Röda Korset i Östersund. Jag hade med mig en lång lista med saker jag ville kika efter, bland annat kläder av olika slag, gardiner till vardagsrum och kök, krukor, tavla till vardagsrummet, böcker (alltid böcker!), bland annat, men efter att ha kollat på böckerna på Röda Korset så var jag helt slut i skallen och orkade inte kolla så mycket mer. Det är egentligen inget ovanligt, det är så det brukar gå till när jag åker in till Östersund - jag ser fram emot att gå på en massa loppisar, och efter 2-3 stycken så är jag tvungen att ge mig, min utmattade hjärna klarar helt enkelt inte att ta in så mycket intryck, det är för stora loppisar med för mycket grejer. Det borde vara bra, i vanliga fall så är det bra, men dom senaste åren så funkar det inte för mig. Små loppisar, det klarar jag av att hantera, men samtidigt så är möjligheten att hitta bra grejer mycket mindre då. I onsdags så var vi in på stan innan vi åkte på loppis, och det bidrog förstås till att jag tog slut väldigt fort, men samtidigt - systrarna tar också slut fort, så vi matchar varandra bra där...
 
Som sagt, så kom jag hem med fyra loppisfynd, dom här fyra:
 
Man kan inte påstå att jag har en väldigt enhetlig smak! ^_^
 
Tavelramen var helt omöjlig att motstå - gediget trä, och så den fina vågade kanten. Jag älskar uddkanter och vågade kanter - är det inte rakt av, så är det fint! ^_^ Den funkar tyvärr inte på tavelväggen i hallen, och den passar inte i vardagsrummet, men däremot så tror jag att den blir väldigt bra i sovrummet - jag vill ha mycket trä där när jag är klar, jag vill att det ska kännas som en amerikansk campingstuga med mycket vintagekänsla, och bland annat så vill jag klä väggarna med brädor och bygga in sängen längs snedväggen. Mycket trä, som sagt! Nu ska jag bara hitta något att rama in också!
 
Till vänster så är faktiskt en sak som jag har kollat efter ett bra tag, eller ja, för att vara exakt så har jag kollat efter fatet till den här krukan, och det fanns tyvärr inte med när jag köpte krukan, så egentligen så har jag inte kommit speciellt mycket längre i min jakt... Men jag tänker att om jag har krukan, så dyker förhoppningsvis fatet upp också! Fatet är citronformat, samma form som övre kanten (ni kan se den bättre på nästa bild), och kanterna är helt raka, och det är helt enkelt jättesnyggt - jag hade tänkt ha det som ett dekorativt fat, och inte som ett blomfat, så fint är det! Jag hittar förstås ingen bild på den när jag googlar, däremot så hittar jag andra citronkrukor, en sån har jag velat ha länge, men dom kostar en massa pengar. Tycker man att citronkrukor är lite väl mycket, så är faktiskt gula keramikkrukor överhuvudtaget väldigt fint också - det mesta är fint när det är gult! Som skålar i form av bananer! ^_^
 
Ljuslyktan till höger är lite på samma gula tema, delvis i alla fall! Jag trodde att den också var från Ikea, fast från 90-talet, men det är den inte. Faktum är, att jag inte vet varifrån den kommer! Men 90-tal känns den fortfarande, tycker jag! Och det är rätt lustigt, med tanke på att jag mer än en gång sagt att jag inte tycker om 90-tal... Men jag har också sagt att det visst börjar ändra sig, för jag hittar lite då och då 90-talsgrejer som jag gillar, som den här! När jag googlar så hittar jag den bara på ett ställe, en som har sålt en likadan på Tradera, men den hade en glaskupa på den också. Jag har en glaskupa till en annan ljuslykta, den är lite för liten, men jag har satt den på den här i alla fall, och så får jag helt enkelt hålla utkik efter en större glaskupa framöver!
 
Såhär ser alltså formen på citronfatet ut - citronformat! Som ni ser, så är det en liten nagg på krukan, men den tänkte jag prova att måla över, även om den inte blir osynlig så kan den bli mindre synlig! Och om jag har en riktigt buskig växt i, då ser man inte ens kanten på krukan. Och som sagt - ljuslyktan är också delvis gul! Dessutom så hittade jag en bok, ingen av dom böcker jag har på kika-efter-listan, men en klassiker som jag inte kunde motstå! Jag har aldrig läst Lovecraft, och det enda jag vet om Cthulhu är att han existerar, så jag var helt enkelt tvungen att slå till!
 
Och det var allt - en ram, en kruka, en ljuslykta och en bok! Dom är bra fynd för att jag gillar dom, och dom är bra fynd för att dom är minnen av en bra dag med systrarna, det är faktiskt det bästa med mina loppisfynd från i onsdags! ^_^
 
Dagens soundtrack är förstås väldigt gult, det känns lämpligt idag!
 
 

Kommentera här: