fredagsfavoriter - 50-taligt på amerikanska

Förra veckan och igår så hade jag funderingar på att femtiotalisera mitt hus, och jag gillar verkligen den tanken, och har fortsatt att tänka den! Som jag sade igår, så har jag inte så vanvettigt mycket 50-talsgrejer hemma, fast det varit ett av mina favoritårtionden sedan jag såg Tillbaka till framtiden i mitten på 80-talet, och Cry-Baby i början på 90-talet (det är förresten längesedan jag såg den, jag ska nog se den igen när jag skrivit klart det här!), jag har haft mer, tex en del porslin, men en del har blivit utrensat genom åren. Under veckan som gått, så har jag kollat efter home tours på youtube, men har inte hittat så många som jag trott (förmodligen för jag har inte använt rätt sökord), jag har också kollat lite på pinterest - min plan för idag, var att dela dels amerikanskt 50-tal, dels svenskt, men jag har hittat väldigt lite svenskt (två instagramkonton jag kan tipsa om, för er som vill titta på välbevarade retrohem, eller hem som fått tillbaka sin historiska stil, är Historiska hem och Tegelbiten, det finns så många fina retrohem där!) och desto mer amerikanskt. Så idag blir det idel amerikanska 50-taliga hem! Ja, för den som inte visste det, så skiljer sig svenskt och amerikanskt 50-tal väldigt mycket - svenskt är väldigt brunt och grått, mycket teak och jakaranda och annat trä, mycket bruna och grå stoppade möbler, många grå tapeter. Det är väldigt stylish, men det är också väldigt murrigt, vilket kan förklara varför många av dom som inreder i 50-talsstil idag gör det mot en vit bakgrund. Amerikanskt 50-tal är väldigt pastelligt, mycker bulliga former (dom svenska formerna är stramare), dom har tiki och atomic (som vi har väldigt lite av), och dom har mycket inbyggda gadgets (som ni ser en del av, ifall ni kollar på videosarna nedan), som möbler med inbyggda, dolda barskåp, och badrum med inbyggda tandborsthållare. Amerikanskt 50-tal är faktiskt supercoolt, det är inte konstigt att det oftast är det vi tänker på när vi tänker på hur 50-talet såg ut! Hade jag minsta möjlighet att hitta amerikanska 50-talsprylar här, så skulle jag helt klart slå till! Men samtidigt - jag gillar ju vårat egna, svenska 50-tal också... Men - det är en teoretisk fundering, tyvärr! Hur gärna jag än skulle vilja ha tag på en gammal amerikansk 50-talsspis tex, så är det rätt kört.
 
Men, nu tar vi och tittar på lite fina hem! Någon gång så ska jag dela med mig av inredningar från tiden, dom är fantastiska, men idag så är det hem som inretts i nutid, men med massor av 50-talsstil!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Något jag gärna skulle vilja se hemma hos mig, är tex schackrutigt köksgolv (det har i och för sig stått på önskelistan sedan jag flyttade hit, det stod på önskelistan redan när jag bodde i förra lägenheten), dom breda låga sofforna (det vore ännu häftigare med ett tillhörande hörnbord, men jag vet inte om jag skulle få plats med det), några amerikanska lampor (dom är helt olika våra svenska!), å - retropudlar, gärna retropudellampor, köksprylar (som en toaster oven, en mixer, en elvisp, kyl/frys, spis mm) - ja, det finns mycket som jag gärna hade velat ha!
 
 
Det tog mig evigheter att se klart på Riverdale, för att i princip alla säsonger mellan den första och den sista var rätt usla... Sista säsongen utspelade sig under 50-talet, och det är ett gäng helt fantastiska 50-talsmiljöer, min favorit är det här köket! Det påminner mig mycket om Christine McConnells gamla kök, även om likheterna egentligen inte är många om man börjar titta på detaljerna - det är helt enkelt känslan, och pastellerna, och det gulrutiga golvet bidrar förstås också en hel del!
 
 
 
Hela Laci Fays youtubekanal och instagram (ja, hela hon) är en hyllning till 50-talet, och jag kan varmt rekommendera henne, bland annat så delar hon med sig loppishauls med gamla retrofynd, och så provar hon sina 50-talsköksmanicker och -recept.
 
 
 
 
Visa detta inlägg på Instagram

Ett inlägg delat av Serena (@sewrena_)

 
Jag älskar våran egen svenska 50-talsstil i köket, men det finns amerikanska detaljer som jag gärna hade velat blanda ut den med, som hozier-skåp (våra teakskåp är superfina, men amerikanska hozier är ofta ännu finare, jag gillar att dom ofta är färgglada!), bulliga kylskåp med känsla av amerikanare (bilarna, alltså), kökskranar som nästan har jukeboxkänsla, och den här inbyggda spisen/ugnen (som i och för sig är från 1960), som är det mest fantastiska jag någonsin har sett! En sån skulle jag kunna ge mycket för! En annan fantastisk detalj i det här köket, är den inbyggda mixern/matberedaren, och vill ni se mer av det här köket, och fler försök att laga mat med dom gamla köksattiraljerna, så måste ni kolla in Sewrenas ig-konto!
 
 
 
 
Några till blandade 50-taliga hem! Det kan hända att jag fyller på här om jag hittar fler som jag gillar! ^_^
 
Imorgon blir det inget 50-tal, det blir loppisfynd, men dom är mer nutida. Däremot så avslutar jag i stil, lite som min 50-talsvurm en gång i tiden började - med Cry-Baby! Eller ja, med soundtracket till filmen, det finns en massa bra musik där!
 
 

Kommentera här: