fantastiska fruntimmer i motvind

 
Jag har läst De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel i veckan (jag skrev om den häromdagen, när jag bara hade precis börjat på den), och den är så bra som jag hade hoppats på! Jag lånade boken på bibblan, men kommer absolut att kika efter den på loppis - den hör hemma i den här lilla samlingen böcker jag har! Tillbaka till henne av Sara Lövestam och Den tionde sånggudinnan av Carina Burman utspelar sig liksom De fenomenala fruntimren i början av förra seklet, dom handlar om kvinnor som inte nöjer sig med den plats dom har tilldelats i samhället (om vi tycker att kvinnor har det ojämlikt nu, så är det ingenting jämfört med hur det var för 120 år sedan!) och som gör sitt bästa för att förändra det. Alla tre böcker är väldigt bra, och jag rekommenderar dom varmt! Och är det någon som har tips på böcker i samma stil, så tar jag tacksamt emot dom - jag vill läsa mer böcker som dom här!
 
Jag hade tänkt åka på byn imorgon, jag skottade gården igår för att vara säker på att ta mig ut med bilen, men eftersom det ska snöa imorgon och jag inte vet hur mycket, så blir det ändrade planer - lika bra att åka ut idag, när jag vet att gården är skottat! Dessutom så har jag varken frukost eller speciellt mycket mat hemma, så det är också ett bra skäl att åka ut redan idag. Men jag erkänner, det är inte helt lätt för mig att ändra planer bara sådär, jag behöver oftast ett tag för att förbereda mig för att göra saker, för att planera, fixa logistiken, få in skallen på rätt spår. Nu tror jag att jag har kommit ihåg allting - papper är skrivna och utskrivna, motorvärmaren är ikopplad, bibblaböcker är redo att stoppas ner i väskan, Alice har ätit frukost och jag har fortsatt klippa henne (det tar oftast flera dagar innan hon är klar, jag klipper lite i taget - precis som när jag skottar snö, jag var ut tre gånger igår innan jag var klar), snön är som sagt skottad, jag är duschad och påklädd... Jag har säkert glömt något, och jag kommer på det när jag nästan är framme i Ström...
 
En kvinnokampig spellista avslutar bra idag! ^_^
 
 

Kommentera här: