de fenomenala fruntimren på grand hôtel

Ett snabbt boktips bara - fast jag har bara kommit 60 sidor in, så vem vet, jag kanske tipsar förhastat... ^_^ De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel av Ruth Kvarnström-Jones är delvis historisk, den handlar om Wilhelmina Skogh, som var en hotellentreprenör i början av 1900-talet, hon hade redan tre hotell när hon tog över driften av Grand Hôtel i Stockholm, för att försöka rädda hotellet från ekonomisk undergång. Hon är alltså en verklig, historisk person, men hur det är med resten av karaktärerna i boken vet jag inte, jag är rätt säker på att dom flesta är påhittade. Boken handlar om några av dom kvinnor som arbetade på Grand Hôtel med Wilhelmina, och deras svårigheter i en mansdominerad värld. Jag har som sagt bara precis börjat på boken, men den får mig att tänka på Fröken Frimans Krig, och jag tänker att den som gillar tv-serien gillar också den här boken! Tiden är densamma, platsen är densamma, problemen är desamma - jag tror som sagt, att den som gillar den ena också gillar den andra!
 
Annars så är det fettisdag idag, hos mig blir det inga semlor, däremot så har jag bakat muffins och ska göra te och provsmaka en när jag varit ute med Alice om en halvtimme. Det är kardemumma i muffinsarna, så det är nästan semlor! ^_^ Ute är det aningens mindre kallt än förra veckan, men istället har det börjat snöa, förstås... Jag ska ut på fredag förmiddag, så jag hoppas att det inte kommer att snöa mer än att jag hinner hålla efter det så att jag kommer ut med bilen! Egentligen så borde jag backa bilen närmare mot vägen, så att det är kortare bit att skotta för att ta mig ut... Men samtidigt - för att få igång bilen, så måste jag stoppa i motorvärmaren, och det känns som slöseri med el och bensin, bara för att flytta bilen ett par tre meter (för motorvärmarsladden måste förstås fortfarande nå)... Nej, bilen får stå där den står, och jag får skotta under veckan. För min del så kan våren inte komma snart nog, jag är oändligt trött på vintern!
 
 

Kommentera här: