boktips om föredömliga fruntimmer

 
Häromdagen så tipsade jag om tre böcker som jag verkligen gillar, och som gjorde mig pepp på att läsa fler böcker i samma stil - historiska romaner (gärna med verklighetsgrund) om kvinnor som inte nöjer sig med att stanna på den plats som dåtidens samhälle hade beslutat för dom. Jag läste De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel, och kollade igenom vad jag har i bokhyllorna i samma stuk, och hittade bara Den tionde sånggudinnan och Tillbaka till henne, och det kändes inte alls tillräckligt! Så jag gjorde vad jag alltid gör när jag behöver tips och förslag - jag frågade på facebook! Jag är med i en litteraturgrupp, och eftersom det är en litteraturgrupp med feministisk inriktning, så kändes det som att dom borde ha koll. Och det hade dom, jag fick en massa tips! Jag hittade dom flesta på bibblan, en del var utlånade (dom köar jag på nu), andra hoppas jag fortfarande finns inne när jag åker in till Ström nästa gång (och om det visar sig att jag gillar dom, så kommer dom att skrivas upp på min loppisshoppinglista - jag vill ha mer böcker av det här slaget i bokhyllan! ^_^). Eftersom väldigt många av böckerna lät väldigt bra, så tänkte jag tipsa er också! Eftersom jag nämnde Mian Lodalens Lesbiska ligan och Lisa och Lilly som andra exempel på liknande böcker, så är en del av förslagen mer inriktade på lesbiska berättelser än feministiska berättelser, men det är helt ok för min del. Men bara en heads up, ifall ni funderar lite över en del av tipsen!
 
Vajlett och Rut - Karin Alfredsson (den första i en serie)
 
Döda kvinnor förlåter inte - Katarina Wennstam
 
Sarah Walters i allmänhet
 
Pennskaftet och Norrtullsligan - Elin Wägner
 
Stephanie Thornton
 

Kommentera här: