egyptologiska äventyr

Våren kommer ofta (även om det tyvärr inte är alltid) med påsken, men i år måste våren ha missuppfattat när påsken var, för den kom en vecka senare. För den här veckan har det defintivt känts som vår! Videkissarna börjar slå ut, dikena hos mig är översvämmade, imorse så regnade det när jag vaknade, igår såg jag en fjäril, och dessutom så var det 11-12 grader varmt - så efterlängtat! Samtidigt så är grusvägen förbi mig lervälling (inget vidare när man har djur...), och på gården är det blankis toppat med vatten, men det är förhoppningsvis historia snart - jag drömmer om ösregn i några timmar och sedan sol och värme, så smälter isen och så kan leran torka upp sen! ^_^ Jag träffade Weronica i några timmar igår, det var väldigt trevligt - det var faktiskt andra gången på inte alls länge, jag hoppas att det är en trend som håller i sig, att umgås med vänner är roligare än att sitta själv! Och apropå att inte sitta själv, så ska jag faktiskt umgås med nästan alla systrar i helgen, det hör definitivt inte till vanligheterna, oftast så samlas inte allihop förutom när det är tråkigheter som begravningar. Men nu när Jessica har flyttat upp igen (nu fattas bara Linda!), så blir det förhoppningsvis mer systerumgänge!
 
 
Men det var inte våren jag skulle prata om idag (faktum är att det var inte det här jag skulle prata om heller idag, jag skulle tipsa om böcker och film, men så blev det ändrade planer - det betyder i och för sig att jag kan hinna läsa klart en av böckerna som jag tänkte tipsa om!), utan om något som faktiskt är alldeles för ovanligt, och desto roligare när det faktiskt händer: filmer/serier om forna Egypten, och om egyptologi (jag har beklagat mig över det förut, här och här)! Den senaste tiden så har jag sett inte mindre än två filmer med egyptiskt tema dyka upp på Netflix, och nästa månad så kan man se Theodosia på svtplay! Det är absolut värt att uppmärksamma!
 
Dom båda animerade filmerna har jag inte sett än (men ska förstås göra det!), Theodosia (som är en hel serie!) har jag sett, jag blev tyvärr lite besviken, men det beror huvudsakligen på att jag älskar böckerna, och serien skiljer sig väldigt mycket från böckerna. Det betyder inte att jag inte rekommenderar den, utan bara att det är en fördel att inte ha läst böckerna först! Den sista serien jag tipsar om, vet jag tyvärr inte var man kan se just nu, men hittar ni den så tycker jag att ni ska se den - till skillnad från dom andra tre, så är den verklighetsbaserad (även om dom tagit sig en del friheter med historien), och när det gäller upptäckten av Tutankhamuns grav så överträffar faktiskt verkligheten dikten!
 
Jag hoppas att det här är början på en trend som fortsätter, för det finns verkligen hur mycket inspiration som helst att hämta från det gamla Egypten, både baserat på verklighet, och mer fantasifullt. Egypten varade i över 3000 år - det är riktigt jäkla länge! Går vi 3000 år tillbaks i tiden från nu, så var det fortfarande bronsålder här i Sverige, det är bara att tänka på hur mycket som har hänt här sedan bronsåldern, tänk hur mycket som hände i forna Egypten under så många år! Som jag har sagt förut, det är synd och skam att det blivit lite bortglömt i populärkulturen!
 
(Och jag vet att The Mummy har gjorts i nyversion, jag har inga som helst planer att se dom, jag står tyvärr inte ut med Tom Cruise... Däremot så kan jag absolut tänka mig att se dom gamla filmerna igen, dom gillar jag! ^_^)
 
 
 
 
 
Och apropå The Mummy, så känns det här som en lämplig spellista att avrunda med! 
 
 

Kommentera här: