pyntad tallrikshylla och tomtegrotta

Eftersom jag inte ens varit in på en loppis den senaste veckan (när jag var inne på byn i måndags så hade Röda Korset stängt), så har jag följdaktligen inga loppisfynd att bjussa på idag. Men - jag fortsätter att julpynta hemma i sakta mak, och har lite färdigpyntat att dela med mig av, och det jag har pyntat med är enbart loppisfynd! ^_^
 
Det är några veckor sedan jag ställde fram min tomtegrotta, men då var den inte julpyntad, utan bara pyntad. Tomtegrotta kallas den, för det var så farfar tänkte dom när han gjorde dom - att plattan skulle täckas med vadd, och så skulle det stå ett gäng tomtar där, ja han skickade till och med med tomtarna! Men - tomtar är inte min grej (vilket är svårt att tro när man får se nästa färdigpyntade grej...), och det har inte bott tomtar här på länge. Förra året så hade jag bara glittriga gröna granar, i år får tomtegrottan fungera som julkrubba!
 
Stegen brukar i vanliga fall riktas framåt, men då fick inte huvudpersonerna plats, men som tur är stegen flyttbar. Krubbfigurerna är köpta på loppis för flera år sedan, jag gillar dom mycket, dom känns både väldigt vintage och väldigt naivistiska, och jag gillar båda dom grejerna. Däremot så är det svårt att se vilka figurer som är vilka. Jesus är inga problem, och dom tre vise männen tror jag att jag har koll på (dom har tjusigare mössor), men resten är ren gissning.
 
Som sagt - det här måste vara dom tre vise männen, har jag bestämt!
 
Den här farbrorn i hatt är klädd i enklare kläder än den andra farbrorn i hatt, så han får vara fåraherde, och likaså så är den här damen enklare klädd än den andra damen, så hon får vara en ängel. Sen så råkade tre gamla tomtar hitta hit också, den större kändes estetiskt klockren, och dom två små vill jag ha framme, men dom är så små att dom lätt försvinner om jag ställer dom i ett rymligare sammanhang. Här är dom mer lagomt stora!
 
Dom här båda som är lite mer uppklädda, dom har jag alltså bestämt är Josef och Maria. Det ser ut som att dom har nån slags folkdräkt, men eftersom jag inte vet ursprunget på krubban, så vet jag inte vilken folkdräkt det iså fall skulle vara. Jesus ligger väldigt hårt direkt på bädden, inte minsta lilla hötuss har han för att göra det lite mjukare, men det får han tyvärr lov att stå ut med! Den virkade hunden och ankan hör, liksom tomtarna, inte heller till krubban, men i brist på åsnor och får, så blev det en anka och en hund. I ett stall (eller i en tomtegrotta) måste det finnas djur! ^_^
 
Förresten, jag är helt okristen, men jag samlar litegrann på julkrubbor ändå, bara estetiken är den rätta! Likaså gillar jag ikoner och har några stycken, och på nästa bild så kan ni se en Jesusfigur - som sagt, jag gillar estetiken!
 
I köket har jag den här tallrikshyllan, den piffar jag om några gånger om året, eller så fort som den känns tråkig, och absolut till högtiderna. Så nu när det är jul, så är den förstås julpyntad! Och trots att jag (som jag sade nyss) inte är en stor tomtefantast, så blev den visst fylld med en massa tomtar...
 
Själva tallrikshyllan och knoppbrädan under pimpade jag förra året, när jag tapetserade stänkskyddet i köket med florabilder, så blev det en hög med bilder över, och jag använde en del av dom för att tapetsera dom här också. Att tapetsera med bok-/tidningssidor är förresten ett av mina favoritpyssel, det är inte speciellt svårt, det är väldigt billigt (beroende på vad man tapetserar med förstås, men jag ser till att hitta billiga böcker/tidningar, jag tror att jag betalade sådär en tjuga för fem gamla floror, eller om det var en tjuga styck, fast det tror jag i och för sig inte, jag köper sällan så dyra böcker...), och det blir väldigt fint!
 
På översta hyllan står en gammal skål med tomtemotiv, en julskiva med Yngve Stoor (köpt enbart för den dekorativa framsidan), en liten adventsljusstake (köpt för flera år sedan på Rusta, Dollarstore eller liknande), en liten Jesusfigur i metall och ett julkort med en julbläckfisk (fått från en konstkompis för längesedan).
 
En tomtetavla (målad på en björkskiva), en gammal keramiktomte, ett julkort med katter (också från en konstkompis för längesen, om jag minns rätt) och en träskål med en tomte.
 
Tre av mina julmuggar (den första är köpt på Konsum, tror jag) och ett lysande M (köpt på Rusta för längesedan).
 
Som sagt - tomtar är inte mina favoriter egentligen, men det råkade bli en massa tomtar här i tallrikshyllan... Och jag gillar det! Gamla tomtar går helt klart bättre än nya, och alla tomtar går bättre än dom gnomes som har varit på modet dom senaste åren - såna tomtar tycker jag inte om alls...
 
Jag håller på att pynta porslinshyllan i köket också, eller om jag har pyntat den - jag kan helt enkelt inte bestämma mig för om jag är klar med den eller inte. Men, när jag nått ett beslut, så får ni se hur den blev också!
 
Gran har jag sagt flera gånger att jag längtar efter i år, men jag har inte haft tur med att hitta en fin vit gran - jag har inte hittat någon vit gran alls, vare sig fin eller ful, och jag ångrar mycket att jag sålde min. En ful vit gran är bättre än ingen vit gran! Men - på Dollarstore hittade jag en som kanske kan funka som ett alternativ tillsvidare. Den är inte vit, men frostad (vilket gör att jag borde kunna använda både min slinga med vita lampor och grön sladd, och mina slingor med färgade lampor och vit sladd), och den är billig (fast lite väl liten, men jag har ett litet bord jag kan ställa upp den på), knappt 400 kr, och min förhoppning är att dom sänker priset på julpynt veckan innan jul, så att jag får den för knappt 200 kr, och då hinner jag ha den klädd i några dagar i alla fall innan julafton. Det är något som liknar en plan i alla fall, jag får se hur det går med det - mina planer går inte alltid enligt planerna...
 
Enligt planerna har det i alla fall gått med julklapparna - jag blev klar med den sista häromdagen! Som jag sagt innan, det är inget speciellt, bara något smått till familj och vänner, inget som dom behöver känna att dom behöver ge mig en julklapp för (ni som läser och känner er träffade - på riktigt, ni behöver inte ge mig något för att jag ger er något, det är som sagt bara något litet!). Men jag gav nästan inga julklappar förra året, och det kändes inte helt bra. Inte för att man måste ge en massa saker till jul, men hela proceduren, att komma på julklappar, att tillverka dom (för jag ger oftast handgjorda julklappar), att hoppas att mottagaren tycker om dom, det känns lite tomt utan. Så på sätt och vis, så är mina julklappar helt och hållet egoistiska! ^_^
 
 

Kommentera här: