bakslag i vantstickandet

Det här händer med vantarna jag började sticka för några dagar sedan - ja, ena vantens mudd är kortare. Ja, det är med mening. Nej, den kommer inte att fortsätta att vara kortare, och det är här bakslaget kommer in: garnet kommer inte att räcka till två hela vantar... I mönstret står det att det går åt 30 gram av varje färg, jag har 35 gram av varje färg, men däremot aningens tjockare garn, och det är tydligen tillräckligt för att garnet inte ska räcka... Jag har en färdigstickad vante, jag började på vante nummer två, och kom såhär långt, fast med en ribbad mudd, och kom fram till att enda chansen att få garnet att räcka, är att sticka kortare muddar (dom var i och för sig onödigt långa). Jag repade snabbt upp den vanten jag höll på med, och så började jag om, utan ribbstickning. Den färdiga vanten kommer också att repas upp och stickas om, med en kortare mudd, och förhoppningsvis så kommer garnet att räcka nu. Jag ska också se till att sticka hela vanten hårdare den här gången, jag stickade lösare när jag kom upp en bit på vanten, och då går det också åt mer garn, och dessutom så blev vanten lite för stor, så att sticka hårdare är bara positivt. Nu hoppas jag som sagt att garnet ska räcka! 
 
Jag nämnde ju att jag funderade på att börja titta på Outlander, och jag gjorde faktiskt det häromdagen, jag har sett klart första säsongen och kommit några avsnitt in på andra. Vad är domen? Jo, serien går att titta på, såpass bra är den, men den är inte fantastisk, och jag kommer inte att titta på den fler gånger (som jag gör med favoritserierna). Faktum är, att jag vet inte ens om jag kommer att se klart hela serien, jag tycker att andra säsongen hittills har dippat betydligt, jag tyckte bättre om när dom var i Skottland än när dom nu är i Frankrike, och när jag kikar framåt i serien, så kommer dom att resa ännu mer. Blir det sämre för varje gång dom flyttar, då kommer jag inte att se klart serien. Dessutom - mycket av behållningen för min del, var dom fina kläderna i första säsongen, jag tycker inte alls lika mycket om dom franska kläderna, och jag saknar särskilt alla stickade plagg. Så jag får se hur det blir, hur länge jag fortsätter att titta på Outlanders. Det finns annat jag kan titta på istället för att tvinga mig att se klart något som är bara meh. Men - några avsnitt till blir det i alla fall!
 
Å, förresten apropå att tvinga mig att se klart, eller läsa klart i det här fallet: För en massa år sedan, så började jag läsa House of Night-serien av PC Cast, den verkade vara något för mig, vampyrer och internatskola, två saker som jag brukar gilla, och första boken var helt ok, nog för att jag skulle läsa den andra boken också. Sen blev böckerna bara sämre och sämre, och jag tvingade mig igenom hela serien, bara för att få veta hur dom slutade. 12 böcker. Dom två första var alltså läsbara, tio stycken läste jag av ren envishet och viljestyrka, det var många bortkastade timmar, det! Jag tänker definitivt inte tvinga mig igenom Outlander ifall den också blir sämre och sämre! ^_^
 
Så, nu ska jag sticka lite mer vante, och frågan är vad jag ska titta på under tiden - jag har en massa osedda videos på youtube (jag har kommit efter mina prenumerationer), Outlander eller The Hobbit 2, som jag började titta på häromdagen. Eller något annat? Jag lyckas inte hitta något som jag verkligen är på humör för att se, så då hoppar jag mellan en massa olika, ibland tar jag mig bara fem minuter in, innan jag inte står ut med serien/filmen/videon längre, och det är rätt störigt faktiskt...
 
 

Kommentera här: