färgglad och kitschig halloween

Med tanke på hur rastlös jag varit den senaste tiden, och hur mycket det kliar i fingrarna efter att hitta på något, så kan man tycka att jag borde passa på och måla det jag behöver få målat den närmsta tiden (särskilt som att jag redan passerat min självpåtagna ATC-deadline - som tur är, så har jag lite mer tid på mig än vad jag hade trott). Inte då. Förstås. Förutom att jag har hållit på och fixat och grejat i köket, och litegrann utomhus (jag ska försöka greja lite mer ute i veckan, man vet aldrig när det smäller till och blir kallt på riktigt, då är det bra att ha höstat färdigt i trädgården), så har jag ägnat väldigt lite tid åt skapande verksamhet, och det är en tungt vägande anledning till mina kliande fingrar. Jag är inte skapt för att vara helt göralös, då klättrar jag på väggarna!
 
Så ja, jag behöver måla ATC snarast, men är inte alls på humör. Däremot så kan jag tänka mig att börja måla halloweendekorationer i trä, eller att måla min vita lampskärm lite mer Beetlejuice-ig (det var en som föreslog att jag skulle måla på en Sand worm, och det är ingen dålig idé, ett måla ett "I myself am strange and unusual" är ett annat alternativ, ett tredje är att sätta svarta fladdermöss på insidan av skärmen, så lyser dom igenom när lampan är tänd, eller att jag helt enkelt bara klistrar på svarta prickar - jag ska fundera på hur den ska pimpas, för den känns väldigt tråkig som bara vit), eller att leta reda på gamla flaskor och halloweeniga etiketter, och pyssla ihop lite trolldrycker. Eller ja, trolldrycksflaskor, i alla fall! För ett par år sedan, så gjorde jag en ljusslinga med trolldrycksflaskor, hade jag inte redan gjort en sån, så skulle jag helt klart kunna tänka mig att göra en, dom är väldigt trevliga, och eftersom jag hittade en ljusslinga med flaskor på Dollar Store, så var det ett väldigt enkelt DIY!
 
 
Vad jag vill komma fram till, är förstås att det är Halloween jag mest är på humör för, och vad jag allra helst vill göra är att strunta i att vänta tills efter min födelsedag med att ta fram åtminstone halloweengranen... Jag försöker att blidka mina halloweenlustar genom att titta på några av dom som gör Halloween allra bäst, och jag tänkte dela några videos här och nu. Dom är ett väldigt bra exempel på, att Halloween inte behöver vara mörk och dyster, det behöver inte vara en massa blod och skelett och dödskallar och zombies (vilket är precis sånt jag inte gillar till Halloween, vilket är ett problem här i Sverige, eftersom det är nästan bara sånt som finns i svenska butiker, åtminstone här uppe), det kan vara färgglatt och kitschigt och retro och kreativt och alldeles underbart! I flera av videosarna så bjuder dom på DIY-tips, det är ovärderligt här, där vi inte kan gå ut och köpa bra halloweenpynt i butikerna (än mindre köpa vintagepynt, vår halloweenhistorik är för kort för att det ska finnas gammalt pynt på loppisarna).
 
 
Jennifer Perkins är mästaren när det kommer till färgglad Halloween! Dessutom, om ni tror att granar bara är till för julen, kolla in hennes halloweengranar! Hon pyntar granar året runt, till alla högtider, men halloweengranarna är bäst! Hon har en massa halloweeninlägg på sin blogg, dels bilder från sitt hem, dels en massa DIY, kika om ni vill se mer!
 
 
 
 
 
 
 
The Crafty Lumberjacks är också bra på Halloween, fast inte fullt lika retro och färgglatt som Jennifer Perkins. Det dom däremot är väldigt bra på, är att DIY:a, och särskilt deras temagranar är rätt fantastiska! Min favorit är spådomsgranen, och det är tyvärr den enda där dom inte bjuder på några tutorials, man får helt enkelt titta och inspireras till att pyssla ihop något på egen hand! Den första videon är en Halloween home tour, dom andra är närmare tittar på deras halloweengranar!
 
Jag stannar här idag, är man inte van vid sån här maximalism så är det lätt att överdosera! Under dom kommande två månaderna, nedräkningen till Halloween alltså, så kommer det att besökas fler halloweenpyntade hem, det kommer att bli fler DIY, ni kommer att få se Halloween hemma hos mig, både när jag har pyntat, och när jag åstadkommit något nytt DIY, det kommer att bli tips på filmer, serier och musik - det kommer helt enkelt att bli en massa härligt halloweeninnehåll! Och för er som av någon anledning inte gillar Halloween, så stoppar jag förstås inlägg om annat också däremellan, det blir inte Halloween hela tiden!
 
 

Kommentera här: