målarmåndag - black lodge och nakna damer

Först en sak som är helt orelaterad till målade grejer, men som gör mig så väldigt glad - när jag flyttade in i huset för sju år sedan, så bodde det ett par tornfalkar i en stor tall på gården. Dom stannade sommaren ut, uppfostrade sina ungar, och sedan dom flyttat för vintern så kom dom inte tillbaks. Innan jag flyttade hit, så stod huset tomt i 1½ år, så jag gissar att dom inte riktigt gillade stöket och böket som blev när jag flyttade in - jag kom med hund och katter och började gräva och fixa i trädgården och sånt. I år,  härom dagen bara, så kom dom tillbaka! Igår flyttade dom in i tallen, tog tillbaka sitt bo från skatorna som bott där dom senaste åren, och nu hoppas jag på att få se bebisar i sommar! Igår var det ett väldigt liv uppifrån boet, skatorna kom och försökte ta det tillbaks, men dom förlorade, och falkarna är kvar. Och det kanske låter hårt, men jag är glad för det - det finns massor av plats för skatorna att bygga bo, tornfalkarna har det inte lika lätt, dessutom så är dom såpass ovanliga, så jag unnar dom varje fördel dom kan få. Det kanske är en fördom, men det känns som att skator alltid klarar sig ändå, dom är riktiga överlevare (vilket märks på mängden skator jämfört med mängden andra fåglar, ja, förutom jämfört med måsar och kråkor, kanske). Nu önskar jag mig bara en kikare, det är svårt att se någonting av falkarna, långt där uppe i trädet!
 
Nu, nu är det slutpratat fåglar för idag, nu ska vi prata ATC-kort! För även idag har jag något målat att visa, och som för det allra mesta, så är det ATCs, eller artist trading cards (alltså konst i storleken 2.5"x3.5" eller ca 6,5x9 cm, dom får vara i vilken teknik eller vilket material som helst bara storleken hålls, och vi byter dom med varandra, dom "får" aldrig säljas, vilket en del gör ändå). Jag målade på igår, så att jag skulle ha något att bjuda på idag - bakgrunden hade jag klart redan, men motivet behövde göras. Men först något omålat, men som jag blev klar med i helgen efter många timmars jobb:
 
Efter att ha gjort två korsstygnsbroderade ATCs, så blev jag sugen på att göra ett till mig själv också, och Twin Peaks är tacksamt att hitta motiv till, hela serien är som ett enda stort motiv, det är bara att plocka och välja. För den som har sett serien, så behöver mitt motiv ingen förklaring! För den som inte har sett serien, så är det svårt att förklara så att det blir förståeligt - ni måste helt enkelt se serien! Motivet har jag satt ihop av två olika korsstygnsmönster, när jag kommit en bit på väg, och satt och kollade på sista avsnittet i säsong 2 (som utspelar sig till stor del i det här rummet), så ser jag att statyn faktiskt är en hel staty (med ben och allt) och inte står på en pinne som en provdocka. Lite sur blev jag, varför gör man motivet fel, när man ändå sitter och knåpar ihop ett mönster? Å andra sidan - jag får väl skylla mig själv, som inte kollade upp det noggrannare innan jag började brodera...
 
Dom här båda målade jag alltså klart igår, bakgrunden gjorde jag för någon vecka sedan (det är ett bra tips, för er som målar som jag, dvs med en färdig bakgrund först och sedan ett motiv ovanpå - gör ett gäng bakgrunder färdiga, så är halva jobbet gjort sedan!), som ni ser, så är det en fortsättning på ATC-korten jag visade förrförra veckan. En konstkompis gillade dom, och frågade om jag kunde tänka mig att måla fler sådana kort, och byta med henne, och klart jag kunde tänka mig! Som ni ser, så är färgskalan en annan, jag frågade efter hennes favoritfärg, och så utgick jag från den. Och ja - det är inte meningen att dom ska se realistiska ut, dom är sneda och skeva och det är det som är så roligt med konst - man kan göra precis som man vill!
 
Nu måste jag ut med Alice, dagens soundtrack är förstås från Twin Peaks!
 
 

Kommentera här: