en dikesbukett

I söndags tappade jag ju min mobil i backen för sista gången (jag har tappat den många gånger innan, men inomhus, på golvet - den överlevde inte en tapp på asfalten...), eftersom jag som tur är fått hjälp till att köpa en ny mobil, så väntar jag nu på att få den på posten - förhoppningsvis så kommer den i början på nästa vecka! Jag har hittat en begagnad Samsung inom min budget (dryga tusenlappen, så en väldigt begränsad budget - det är väldigt få mobiler att välja på för så lite pengar), den är nästan lika gammal som min gamla mobil, men mer minne och förhoppningsvis bättre kamera, eftersom modellen är bättre än min gamla (Samsung S7 jämfört med Samsung J5). Och jag vet, det är bara yta och borde inte spela någon roll, men jag är glad att jag hittade en som inte är svart - min gamla valde jag mycket för att den var vit, den nya är silverfärgad - för en massa år sedan så försökte jag hitta teknik som var grön (hittade en grön kamera och en grön mp3-spelare), sist så blev det vit teknik istället (mobil, kamera, dator), men det är svårt att vara kräsen när man har lite pengar att röra sig med. Min nya dator är svart, det är som sagt inte vad jag tycker bäst om, men datorn gör vad jag vill att den ska göra, så det är huvudsaken! Men ja - en ny (nygammal!) mobil är på väg, hoppas den kommer snart!
 
Med det sagt - idag ska vi kika på min fina blombukett på köksbordet! För två år sedan så plockade jag in massor av buketter från diket när jag var ute med hunden (och av dom få blommor jag lyckades hitta i trädgården), förra sommaren orkade jag inte, och hittills i år har det också varit ont om blombuketter. Det är helt galet, att man kan vara så trött i skallen, att till och med att plocka en bukett blommor är för mycket! Ännu galnare, när man tänker på hur mycket glädje en fin blombukett ger! Men häromdagen, när jag och Alice (och katterna!) var ute, då såg jag en massa fint som börjat blomma, och jag började plocka lite av varje, utan någon plan. Först såg det ut att bli en ynklig bukett, bara en massa små och ospretiga blommor, sedan hittade jag blommor att fylla ut med, och det blev till slut en jättefin bukett! På håll ser den inte ut att vara något speciellt, den ser mest grön och spretig ut, men när man tittar på nära håll, så ser man alla fina små blommor. Vilket förklarar att jag har tagit en hel massa närbilder...
 
Förresten, florist, vilket roligt jobb det vore! Fast jag skulle inte vilja vara en florist i ett vanligt svenskt samhälle (typ här), för det är nog väldigt tråkigt ganska snart - samma sorts blommor och samma sorts buketter hela hela tiden, jag skulle krypa ur skinnet efter en månad. Nej, jag vill vara en florist typ John Derian eller Willow Crossley, som gör vilda och vackra buketter med vad som blommar där och då. Inte bara en massa rosor med brudslöja, usch vad tråkigt!
 
Mitt köksbordspiff har växt lite sedan sist, jag hittade duvljusstakarna i skafferiet, och dom passade perfekt här. Den vita vasen köpte jag på Röda Korset förra veckan för 1 krona - vita vaser var precis vad jag saknade, så jag blev väldigt glad när jag hittade den här, och en till, också den för en krona. Jag vill egentligen ha vit keramik, dom här båda är i mjölkglas, men tills jag hittar något bättre så funkar dom bra!
 
Urnformen är trevlig också, att den får upp buketten en bit från bordet! Bakom skymtar ännu ett tillskott till bordspiffet - min "korall", den fick inte plats i vardagsrumsfönstret när jag ställde dit en fläkt när det var så varmt ute (nu är det vanlig kall svensk sommar - jag behöver verkligen passa på och klippa gräset nu, men jag är så vansinnigt trött!), och den passar bra till den vita keramiken, den har samma matta yta som mina keramikskålar!
 
Som sagt - på håll så ser det mest ut som en massa grönt gräs, men ju närmare man tittar, desto fler blommor kan man urskilja! Jag hittade som sagt mest bara små små blommor (jag vet inte ens vad dom heter, är det någon som vet så får ni gärna berätta!), och så fyllde jag i med utblommat hundkex och gänglig rödklöver som inte har slagit ut än. Tillsammans blev det bra, spretigt och fylligt! Nu tittar vi närmare på blommorna - det blir en riktig fotobomb!
 
Dom gula taggiga är något slags gräs - när jag sett dom i diket, så har jag trott att det är nån slags smörblomma som gått i frö, dom växer i klungor så att dom ser spretiga ut. På nära håll, så växer dom på grässtrån, ett och ett, och man behöver plocka ett helt gäng för att dom ska synas ordentligt. Egentligen tror jag att jag klippte stjälkarna för korta, dom skulle ha fått sväva lite över själva buketten, så att man ser dom ännu bättre, men nu vet jag det tills nästa gång!
 
Nu ska jag ge mig ut på byn en snabbis, lämna en kasse kläder på Röda Korset, kanske kolla om bibblan har öppet. Nästan alla pengar jag hade kvar försvann ju när jag köpte mobilen, så det blir inga shoppingrundor direkt - fast å andra sidan, när blir det det? Fast fashion och att köpa nytillverkat direkt i butik är inte något jag sysslar med nuförtiden (det är otroligt sällsynt att jag köper något som inte är begagnat!), men samtidigt - förr i tiden, att åka in till stan (vare sig det var Stockholm när jag bodde i Nynäshamn, eller Östersund när jag bodde i Ström innan dess), att göra en heldag av det, att fika eller äta något gott, att gå i affärer och att komma hem med en massa kassar, och att plocka upp allt och vara nöjd med sina fynd, jag kan sakna det ibland! Det jag drömmer om nu, det är att åka till Östersund och göra en riktig loppisrunda, men inte ens det funkar speciellt bra nuförtiden - dels saknas pengar, dels saknas orken, med den jäkla utmattningen så är jag helt slut efter ett par affärer. Och två loppisar, det kallar jag inte en riktig loppisrunda! Men ja, idag ska jag i alla fall bara lämna grejer, det kostar inga pengar!
 
Dagen började jag med den här spellistan, den funkade väldigt bra!
 
 

Kommentera här: