loppislördag - gemensamma nämnaren är turkost och rött, typ

Igår eftermiddag målade jag klart vardagsrummet, helt enligt planerna (hurra!), igår kväll ställde jag tillbaka möblerna och stoppade i böckerna i bokhyllan (det tog längre tid än att ta ut dom, jag försökte ställa tillbaka dom smartare än vad dom stod, så det får plats med lite mer böcker, det gick någorlunda). I morse klev jag upp kvart över sex för att gå på toa, och skruvade då upp gardinstången, satte igång en maskin tvätt (två katthåriga filtar blev förhoppningsvis lite bättre), och så bytte jag gardiner i sovrummet. Och så gick jag och lade mig en halvtimme till. När jag duschat och ätit frukost snyggade jag till på soffbordet, och så tog jag lite bilder av den nyfixade halvan av vardagsrummet, så imorgon så får ni se hur det blev!
 
Idag blir det något helt annat - en loppislördag! Eller ja - en grej köpt på Röda Korset, resten hittat i återbruksboden på tippen, så inte loppis, men secondhand i alla fall! Jag säger loppisfynd om allt, det går snabbast så! Vi börjar med vad jag hittade på Röda Korset, och så kollar vi på tippenfynden sen!
 
Jag har svårt att hitta dukar som jag känns på humör för, av någon anledning - jag har ett gäng fina dukar, men det är svårt att hitta någon som känns "rätt" när jag fixar om på köksbordet, och oftast blir det samma dukar jag använder hela tiden. Så det känns riktigt bra att hitta en ny duk på Röda Korset i Strömsund, särskilt som att den känns så väldigt jag, och så väldigt rätt i mitt färgglada regnbågsretrokök! Av någon anledning, så känns vävda löpare lite extra bra (jag är född på 70-talet, uppväxt på 80-talet, det förklarar säkert saken - jag är uppväxt med många vävda löpare på köksbordet, och en av mina favoritdukar är en gammal löpare jag fick med mig när jag flyttade hemifrån), när dom är så här färgglada så är det extra bonus! Den här var mer än värd tjugan jag betalade!
 
Från tippen kom jag hem med det här lasset! Några saker behåller jag, några saker ställer jag ut på dasset. Vi tittar närmare på grejerna:
 
En adventsljusstake i rotting och spån (väldigt rätt nu, när alla varianter av korgflätat är så populärt!), en gammal Nalle Puh-bok (det är en fläck på framsidan, men den kan jag leva med!) och en betsad petrolfärgad träbricka (den är skavd längs en kant, jag funderar på om jag ska försöka snygga till det med färg, utspädd akrylfärg skulle kunna funka).
 
En ljuslykta i keramik från Frostviken, den ska jag hänga upp i ett träd den dagen jag fixat en eldplats i min lilla skog (planen är något sånt här, jag har tänkt hänga upp så många ljuslyktor det bara går i träden), och en stor röd keramikskål.
 
En ljuslykta i trämönstrat glas.
 
Och ett urtjusigt bläckhorn, jag vet inte om det är pressglas eller rentav kristall, det är tungt som bara den i alla fall, och väldigt blingigt! Bläckhorn är inte speciellt mycket använt nuförtiden, men man kan kanske hitta på något annat med det? Om inte annat, så är det väldigt dekorativt!
 
Sista grejen glömde jag, och lägger till den i efterhand: Sen jag såg den här videon, där hon gjorde en Cecilie Bahnsen-inspirerad jacka av ett överkast, så har jag kikat efter ett svart quiltat överkast - jag vill också ha en sån jacka! Och nu hittade jag det på tippen! Jag hoppas att det är stort nog, så att det räcker till en oversize jacka i min storlek (det är till dubbelsäng), och så är det inte fodrat, så jag måste hitta ett foder också. Och ja, jag måste skaffa/fixa symaskin. Så en överkastjacka är en plan för framtiden, men nu har jag ett överkast att sy av i alla fall!
 
Och det var det - mer än så blev det inte den här loppislördagen! Jag längtar efter att få göra en riktigt loppisrunda, gå på flera loppisar, förhoppningsvis hitta en hel hög med fina och bra saker, äta/fika något gott däremellan för att ladda batterierna... Förhoppningsvis så kan jag göra det någon gång i sommar, åtminstone att åka in till Östersund och gå på ett par-tre loppisar (det är i och för sig då jag brukar krokna, efter sådär två timmar...) - bara att få komma hemifrån och att få hitta på något är värt hur mycket som helst!
 
Dagens soundtrack är på ungefär samma tema som gårdagens, med känsla av Over the garden wall:
 
 

Kommentera här: