nygamla glasögon och födelsedagskissen

Som jag skrev häromdagen, så hittade jag ett par gamla loppisfyndade glasögon i klädkammaren (jag har köpt på mig ett gäng, några av dom har jag bytt glas på, andra har blivit liggande), och av en impuls så fick dom följa med mig ut. Jag hade en uppsättning glasögonglas liggande också, efter ett par glasögon som inte fungerade (ett par gamla solglasögon som fick nya glas, men jag kände mig konstant yr när jag använde dom, så glasen har legat och väntat på att bli nya glasögon), och dom fick också följa med. Optikern var tveksam på om glasen skulle passa i bågarna, men han gjorde ett försök ändå. Och glasen räckte - nätt och jämnt! Det är inte 100% passning, men inget som syns på lite avstånd, och det är absolut bra nog för mig. Tyvärr så gick bågen sönder när optikern värmde den för att sätta i glasen, det är en risk med att sätta in glas i gamla bågar, men han limmade bågen, och den håller så länge den håller, och med tanke på att jag inte betalade en krona för mina nya bågar, så tycker jag att det var en vinst ändå.
 
Jag ville ha ett par mörka glasögon, och fick mig ett par mörka glasögon - jag ville helst ha lite större bågar, typ mina gamla glasögon som gick sönder, men jag har inte hittat några såna bågar, men dom jag hittade funkar absolut. Det är inga bågar som kommer att räcka länge, jag kommer inte att använda dom ofta (för att få dom att vara längre), men jag är glad och nöjd över att ha fått ett tillskott i glasögongarderoben. Jag kommer inte att sluta att kolla efter gamla glasögon på loppis, men jag har inte bråttom längre att hitta nya bågar till mina gamla glas. Faktum är, att nästa par bågar jag hittar kommer att kräva lite sparande innan jag kan sätta i nya glas - det kostar ca 1100 kr hos min optiker. Att flytta över glas till nya bågar har däremot varit helt gratis - jag gissar att det inte skadar att ha varit kund hos samma optiker i sådär 35 år...
 
Den här snygga tanten, min norska skogkatt Selma fyller 6 år idag - tiden går fort! Det betyder att Alice fyller 5½ år idag också, ifall man firar halvårsdagar, vilket vi inte gör. Eller ja - jag sade grattis till dom båda två, det är så mycket firande den här matten har att bjuda på. Till sinnet är Selma en riktig gammal surtant, som tur är, så är hon inte lika gammal till kroppen - jag ser fram emot många fler år med henne!
 

Kommentera här: