loppislördag - så långt räcker en hundring

Det är ett tag sedan, men idag så har jag en loppislördag att erbjuda! Jag har varit på tre loppisar i veckan, Röda Korset i Strömsund och i Hammerdal, och Tinget i Hallviken, och hittade lite smått och gott, och väldigt billigt förstås - det är ju min grej, att loppa billigt! Faktum är, att alltihopa kostade mindre än en hundring tillsammans! När jag var i Hammerdal igår, så var tre loppisar till öppna, men jag var inte in på någon av dom - jag var tvungen att köpa ett nytt flexikoppel till Alice, och hundtandkräm, och då gick över 300 kr åt, och därmed så var det kört med fler loppisbesök. Men så är det, djuren och deras behov går först, både mina måsten och mina nöjen kommer i andra hand!
 
Men nu tar vi och kollar på vad jag hittade (jag köpte förresten en svart sweatshirtklänning också för en femma, den är inte med här, men den rymdes också i min hundralapp!):
 
En sån solig bild det blev, det såg jag inte i mobilen! Tur att jag tog bättre bilder också:
 
Den minsta, sötaste vrilskål jag förmodligen sett i hela mitt liv! Jag är ju på jakt efter en större (jag har hittat en mellanstor skål, men vill ha en stor också), men jag har svårt att stå emot små söta saker! Väggarna på den här är så tunna, att jag inte kan fatta hur man lyckats snida så tunt, utan att göra hål i dom! En hel femma betalade jag för den!
 
En femma kostade det här retroarmbandet, jag tror att metallen är tenn, det är i alla fall ingen silverstämpel, och stenen ser väldigt mycket ut som bärnsten, som är en av mina favoritstenar. Jag har rätt smala handleder, och har svårt att hitta armband som sitter på plats, men det här sitter som en smäck! Perfekt!
 
Teburkar av den här varianten kan jag inte låta bli, inte om priset är det rätta. Jag samlar alltså på "riktiga" teburkar, som en gång såldes med te i, inte dom tjusiga mönstrade burkarna som bara sålts som fina burkar. Eller nä, det där var en sanning med modifikation - dom senare varianterna köper jag visst, men dom hamnar i skafferiet, inte i tehyllan. En femma för varje var rätt pris!
 
Jag försöker hejda mig med sånt som är fint men bara pyntigt, men den här katten ville följa med hem! Och när jag tänker på att vardagsrummet ska målas om i svartvitt, och jag tänker på hur mycket jag längtar efter Halloween, och det är helt omöjligt att hitta något halloweenigt på någon enda affär (I USA så har dom börjat redan!), då känns min svarta katt helt rätt! Jag kommer inte att ha några problem att hitta någonstans att ställa den!
 
Den här tekoppen är helt perfekt, stor och tung och 70-talsboho, precis sånt jag gillar! Eftersom tallriken under också är precis sånt jag gillar, och väldigt olik tekoppen, så låt mig snabbt förklara hur jag tänker med porslin: eftersom jag inte kan gilla bara en stil, och eftersom jag helt omöjligt kan strömlinjeforma mitt hem (spret är mitt mellannamn!), så har jag tre olika porslinssamlingar hemma. Dels 70-taligt, keramik, handgjort, boho, naturfärger, dels antikt, svartmönstrat, landskapsmotiv, dels färgglatt, mönstrat, kitschigt, både väldigt nytt och antikt i en blandad kompott. Tekoppen hamnar i mitt bohoskåp, tallriken under i mitt färgglada skåp (alla skåp ska sedan enas, bara jag får köket klart och hyllor uppsatta, men jag kommer ändå att separera porslinet på något sätt - som synes så leker dom inte så bra ihop, dom olika stilarna...).
 
Den här underbara tallriken med påskliljemotiv kunde jag inte låta bli, för en hel tia! Den är engelsk och från 30-talet (när jag började tänka på saken, så kom jag på - det är inte länge tills saker från 30-talet är hundra år gamla!), och helt felfri, inte en nagg, inte en spricka, den hade kunnat vara tillverkad igår. Eftersom jag inte har speciellt många mattallrikar i mitt färgglada skåp, så är den inte bara väldigt fin, utan fyller också en lucka, det är en bra kombination!
 
En rutig bilfilt kändes som precis vad mitt vardagsrum behöver - jag ska lägga undan mitt pastelliga lapptäcke, och visste inte vad jag skulle ersätta det med. Den här filten blir bra! Den passar till min gröna sammetssoffa, och den kommer att passa bra till mina Tim Burton-inspirerade svartvitrandiga väggar, när dom väl är färdiga. Jag har köpt vit väggfärg, men tyvärr så hade inte Dollarstore svart väggfärg, så ommålningen får tyvärr vänta tills jag fått tag på det. Men rosa, svart och grönt blir väldigt bra till Tim Burton-randigt!
 
Och det var det - ett gäng fina loppisfynd! Jag är så glad att jag hittade lite grejer i veckan, det var så längesedan sist, jag har fått nöja mig med att kolla på andras fynd på instagram och youtube, och det är väldigt frustrerande när man inte vill något annat än att gå ut själv på fyndjakt! Nu ska jag kolla om min paj i ugnen är klar, jag får finbesök om en stund, och provade något nytt. Pajkanterna blev brända (det blir dom visst alltid...), men jag hoppas att resten går att äta, bara kanterna petas bort! Det är lite kul, idag kommer Birgitta och Hanna och hälsar på, Selmas och Hasses gamla mattar, och en annan dag framöver kommer min äldsta kompis Malin och hälsar på, och hon är Isas gamla matte. Hoppas katterna kommer in och säger hej, jag vet hur det skär lite i hjärtat när ens gamla katt ignorerar en!
 
Dagens soundtrack blir på retro- och loppistema, det är en spellista till en bok, som står på min vill-köpa-lista (faktum är, att hade jag inte lyxat med nya klänningar från H&M, så hade jag lyxat med en pocketbok istället, men det får bli nästa månad!):
 
 
 

Kommentera här: