fredagsfavoriter - halloween i garderoben

Som jag sade igår, så tänkte jag idag dela med mig lite av vad jag fastnat för mest just nu - kläder med halloweentema! Och inte bara till Halloween, utan året runt, när man känner sig lite extra spooky! Igår visade jag vad jag hittade i min egen garderob, nu tänkte jag visa vad jag hittat på nätet, och antingen senare idag eller imorgon, så tänkte jag visa en del stickat jag fastnat för, och som jag hoppas att åtminstone en del av ska flytta in i garderoben framöver. Först, några på instagram som klär sig väldigt halloweeninspirerande:
 
the_pinup_pugmother Har dom roligaste outfits jag vet! Hon satsar på tema från topp till tå, från skor, väska, smycken till själva plaggen, eftersom hon klär sig enligt säsong så får ni skrolla lite för att komma ner till Halloween-outfitsen (missa inte hennes dinosaurieoutfits medans ni skrollar, för att inte tala om juloutfitsen!). Sen tycker jag att ni ska följa henne, så att ni inte missar när hon börjar klä sig Halloween igen i oktober!
feelinggrimm Har en gothigare halloweenstil, vilket inte är helt oväntat när det kommer till Halloween - för dom flesta så handlar Halloween om skräck och blod och skelett osv, så goth och Halloween går som hand i hand. Å andra sidan - Halloween och vintage/retro går lika mycket hand i hand, likaså Halloween och kitsch, och det är förmodligen en anledning till att jag tycker så mycket om Halloween!
midgemunster Liksom the_pinup_pugmother, så är hennes stil väldigt retro Halloween.
 
Som ni ser, så har jag fastnat särskilt för plusstora halloweenfantaster (kolla in min pinterestanslagstavla för halloweenstil i fler storlekar!), rent allmänt så är plusmodeller sällsynta, för "kläder ser inte lika bra ut på en större kropp" (bah humbug!), men jag tycker att särskilt halloweenstil ser ännu bättre ut på en större kropp. Kanske det är därför jag har fastnat så för det?
 
Förresten - hashtags följer jag gärna också, dom blir som ett koncentrat av vad man vill hitta i sitt flöde, och så blir det lättare att hitta nya instagrammare att följa! Kolla tex upp:
31daysofhalloweenoutfits
halloweenstyle
plussizehalloween
halloweenfashion
(För mig är problemet att halloweenstil och halloweenmaskerad hamnar på samma hashtags, men det är ju tyvärr så det funkar, vi är många som använder samma hashtags, men vi har inte samma syn på dom, och sedan så har vi dom som bara slänger upp ett gäng random hashtags på sitt foto, och hoppas att dom ska bli sedda.)
 
Jag ska inte bara dela en massa länkar, ni ska få se bilder också, men bara några länkar till först - några av dom bästa butikerna när det kommer till halloweenstil, dom är tyvärr på andra sidan Atlanten, så inte helt billigt att beställa härifrån, om dom ens skickar hit. Men det går ju att hålla utkik på Tradera, Sellpy osv om man har namn att söka på! Förresten - inom rockabilly/psychobilly så är det många teman som har mycket halloweenkänsla, kolla butiker som säljer rockabilly, så borde det gå att hitta bra grejer!
uniquevintage
modcloth
hellbunny
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi avslutar här, jag ska snart ut med Alice, så det är dags att runda av. Men för att sammanfatta vad åtminstone jag tänker hålla ögonen öppna efter framöver, klädmässigt i alla fall, så svart och vitt som bas (gärna randigt), dom klassiska halloweenfärgerna orange, lila och grönt, motiv som fladdermöss, spindlar/spindelnät, dödskallar/skelett, pumpor, skräckfilmsmonster (tänk Dracula, Frankenstein's monster, Creature of the Black Lagoon etc), svarta katter, häxor, osv. Klassisk amerikansk halloweenestetik, helt enkelt, men i form av kläder, smycken och accessoarer. Jag har faktiskt haft ett par skelettklänningar, en grönvit batikfärgad klänning med dansande skelett längs nederkanten när jag var 18 (den sörjer jag, jag gjorde mig av med den när den var för liten, men jag skulle ha sparat den, den var vacker nog att ha som ett konstverk!) och en svart klänning med vita dödskallar när jag jobbade på Myrorna för drygt 15 år sedan (den lämnade jag tillbaka, den var lite väl snäv över bysten) - båda var helt fantastiska, jag hade gärna haft dom fortfarande! Jag har också haft en hel del smycken med skelett och dödskallar och sånt, jag var ju först svartrockare, sedan punkare som ung, så det blev mycket sånt då. Och svartvitrandiga strumpbyxor, som jag sade igår, det är bland det snyggaste jag vet, jag önskar att jag fick tag på det i min storlek!
 

Kommentera här: