mina halloweeniga kläder

Jag har alltid varit svag för Halloween (som ni kan ha lagt märke till...), och klädmässigt så har jag dragits mot svart och goth och spooky sedan jag var sådär 16 år och fastnade för svartrock (som det hette på den tiden), men jag har inte dragit det så långt att jag klätt mig i kläder med Halloween-inspiration. Jag erkänner - jag har inte ens tänkt tanken... Tills härom veckan, när jag såg den här videon, och jag blev helt förälskad i konceptet att klä sig i Halloween! Imorgon tänkte jag dela med mig av sånt jag hittat på nätet, idag så gick jag på jakt i min egen garderob, och hittade faktiskt mer än vad jag hade trott. Som sagt - Halloween och dess estetik har alltid legat mig varmt om hjärtat, och dessutom så råkar det passa väldigt bra tillsammans med den svarta grunden i min garderob, så jag ser mer Halloween i min garderob i min framtid!
 
Det är lite egenstickat och -virkat, lite handgjorda smycken, och två svartvitrandiga plagg, en kjol och en topp, som jag hittat secondhand. Kjolen provade jag faktiskt häromdagen, och tänkte att jag skulle sy en kudde av den om den hade blivit för liten, men som tur är så passade den fortfarande (om jag har strumpbyxor under som håller in lite...). Till skillnad från USA, så är det svårt att hitta kläder med halloweenmotiv i Sverige (om man inte räknar dåliga maskeradkostymer i polyester), och jag misstänker att om jag vill ha halloweenkläder i min garderob, så måste jag sy/sticka dom själv (jag ska bara lyckas hitta tyg med halloweenmotiv som inte tömmer plånboken helt), och kanske ha väldigt tur någon gång på loppis (på loppis kan man göra oväntade fynd!) - svartvitrandiga kläder känns Halloween för mig, utan att egentligen vara det. I mina yngre dar så använde jag gärna svartvitrandiga strumpbyxor och leggings, men det är tyvärr längesedan jag sett till sådana, annars är det bland det snyggaste jag vet!
 
Men vi tittar lite närmare på alltihop:
 
Sjalen virkade jag för bra många år sedan, det är en favorit som jag alltid kommer att ha kvar.  Mönstret är det här, ifall ni vill virka en egen dödskallesjal, eller så kanske ni vill testa någon annan variant? Jag har länge funderat på att virka en mörkare version också, troligen svart, kanske dags att göra det i höst? Förresten - jag tror att jag lyckats ha världens mest omatchiga påslakan på sängen, dom pastelliga ränderna passade inte alls ihop med klädernas halloweentema, särskilt inte ihop med dom oranga dödskallarna...
 
Dödskallesockarna är mitt eget mönster, jag hade med det i en Stitch n' Bitch-kalender för en massa år sedan. Det är verkligen superkul att se vad andra har gjort av mitt mönster! Jag har gjort två par till mig själv, och ett par till Maria, jag skulle gärna ha gjort ett par till i tunnare sockgarn (det här är Mellanraggi och motsvarande), men det här dödskallemönstret är ingen höjdare att sticka - bitvis så är det långt mellan mönstren, och då måste man hålla på att fånga upp garnet emellan, så att det inte blir så långa garnsnuttar mellan. Det är inte svårt, men det är inte kul...
 
Dom här två stickade jag det året jag stickade en massa på Harry Potter-tema, 2017 var det många av dom stickpodcastare jag följde som hade Harry Potter Knit-a-longs, och jag hade jättekul med att komma på en massa stickprojekt som relaterade till HP-universumet. Som dom här oranga pumpasockarna (Pumpkin juice socks, som jag kallade dom) och dom grå spindelsockarna ("Follow the spiders, Harry!"), och Weasleysockar, gummianksockar, Laverne&Ron-sockar, Lupin&Tonks-sockar, bland annat. Jag har fortfarande garn (en del som jag färgat själv, med inspiration från HP) och mönster som aldrig blev stickat, kanske jag skulle ta omtag och göra lite fler par HP-sockar? Jag har ett brunvitt garn som jag skulle sticka ugglesockar av, ugglor är nästan halloweeniga, med lite god vilja kan jag räkna in dom som bidrag till min halloweengarderob!
 
När jag letade bilder till det här inlägget, så blev jag påmind om att jag har några halloweenörhängen från H&M, dom kom jag inte ihåg när jag tog dom här fotona, så dom är inte med här, och därför så har jag väldigt få halloweensmycken att visa. Fast jag har skamlöst få halloweensmycken, kanske mest för att när jag hittar sånt i affärer och på loppis, så är det oftast typ "hårdrocks"-dödskallar och sånt, och det är inte alls min estetik (fast jag kom på nu, jag har ju ett par dödskalleringar som nästan faller in under den estetiken... oops!) - överhuvudtaget så är min halloweenestetik mera gullig och vintage än skräck och gore, det senare tycker jag inte alls om. Dom här tre är vad jag kom att tänka på, när jag samlade ihop halloweeniga kläder: överst ett par örhängen som jag fått av en dåvarande vän, sedan ett par ouija-örhängen som jag gjort själv av ouijabräden i krympplast (jag tror att jag har några kvar, dom ska jag förstås också hitta på något med!) och så ett halsband som en konstkompis har gjort åt mig.
 
Varje år så hålls ett Secret Halloween-swap i mailartgruppen som jag är med i, och där har jag fått en del kul Halloweengrejer genom åren. Jag har inte varit med på den swappen på några år, men kom på häromdagen att det vore jättekul att vara med i år. Tyvärr så kom jag på det i sista sekunden, man måste ha varit med på en swap dom senaste tre månaderna, och det har jag inte - jag har en chans, om jag gör klart tre ATC-kort och skickar dom när jag får pengar nästa vecka, då kan jag vara med. Så idag har jag tagit med färgpennorna ner, så jag kan börja måla korten framför datorn idag. Håll tummarna för att jag får dom klara i tid!
 
Så ja - så här snålt med Halloween har jag alltså i garderoben. Mer än många andra, lite med tanke på hur mycket jag älskar Halloween (å vad jag längtar - till höst, till mörker, till kyla, och till Halloween!), och jag känner att jag måste helt enkelt göra en kraftansträngning och åtgärda bristen. Som sagt, så är det inte helt lätt att hitta kläder med halloweentema på loppis (eller ens nya i butik, även om H&M brukar kunna ha några plagg åtminstone, och jag tror faktiskt att jag ska försöka lyxa till med något sånt i år), inte heller är det helt lätt att hitta halloweentyger i Sverige (inte till budgetpris, i alla fall). Jag ska absolut leta igenom Ravelry efter stickmönster, en stickad halloweentröja står högst på önskelistan!
 
Vill ni se mera kläder med Halloweentema (som definitivt inte är maskeradkläder!), så kom tillbaka imorgon! För idag så avslutar jag här (jag måste sätta igång med att måla!), ni får min bästa halloweenspellista, så att ni klarar er tills det blir mer Halloween imorgon! ^_^
 
 

Kommentera här: