mönstrade tapeter och gula lister

Mitt nya kök är på gång, med sina första stapplande steg! Malin var och hämtade mina kökstapeter idag, så nu ligger dom hos henne och väntar antingen på att nån ska åka upp, eller att det kliar nog mycket i fingrarna efter att sätta upp dom, att hon får lov att skicka dom - vilket som kommer först! Jag har också dragit dom första penseldragen med häftgrunden i köksfönstret, jag börjar med det absolut tråkigaste först - alla springor i fönsterbrädorna, det är sammanlagt 32 springor som alla måste målas med en smal pensel, och medan tevattnet kokade så målade jag dom första fyra springorna. 28 kvar, nu bara!
 
Medans jag drömmer om att äntligen bli klar med köket (för tredje gången...), så kollar jag retrokök på pinterest, främst så letar jag efter kök med snickerier i avvikande färg, dom är inte supervanliga, och när jag hittar så är det oftast med gröna eller blå snickerier. Idag hittade jag ett 40-talskök med gula lister, och även om mitt kök kommer att se helt annorlunda ut, så får jag ändå en liten idé om hur uttrycket kan bli, särskilt som att det här kökets tapeter är lite i samma färgskala som mina tapeter, även om mönstret är helt annorlunda.
 
 
Som sagt, så ser mitt kök helt annorlunda ut, jag kommer definitivt inte att ha rött golv och röda köksbänkar (drömmen är ett rutigt golv, det blir troligen svart/vitt), jag ska byta överskåpen mot öppna hyllor, och dom skåp som är kvar får vara vita fortfarande, och jag kommer att tapetsera alla väggar. Men jag får som sagt en känsla i alla fall, ett intryck av hur det kan bli med gula lister/dörr-/fönsterfoder och panel mot den regnbågsrandiga tapeten.
 
Förresten, 40-talskök, hur fint är inte det? Det är som en blandning mellan retro och lantkök (i alla fall om man tittar på dom amerikanska 40-talsköken), och det är en massa roliga och genomtänkta små detaljer att upptäcka här och var. Det finns inget kvar av något originalkök i mitt hus, men annars så vore det inte helt fel att försöka få in 40-/50-talskänslan, huset är byggt 1946/47 någongång (jag minns aldrig det exakta årtalet, och jag gissar att huset var mer åt det lantliga retrohållet än det poppiga retrohållet - det är ett litet hus i en liten by i norra Jämtland, det är oerhört tveksamt om dom byggde huset enligt senaste trenderna. Men regnbågstapet och öppna hyllor, det skriker inte direkt svenskt 40-tal, eller 40-tal överhuvudtaget... Fast min filosofi när det kommer till inredning, är att om man bara köper sådant man älskar, så passar allt ihop. Och min stil är inte en enhetlig stil, utan en blandning av flera olika stilar - jag brukar landa i någon variant av granny chic, hur jag än gör - retro, vintage, bohemiskt, kitsch, loppisfynd och handgjort, trä, ull, broderier, blommönster... Typ som en hipstermormor! (En youtubare med loppisfynd som skriker granny chic är The Quiet Rebel, det är något med just 60-/70-tal och blommotiv som skjutsar in ens stil rätt in i granny chic-territorium!)
 
Nu ska jag gå och koka mig en kopp te till, och måla några blombrädesspringor till (egentligen vill jag helt byta fönsterbrädor, och fönsterfoder, dom är alldeles för krulliga och profilerade för min smak) - det känns så jäkla bra att vara på gång, hur litet det första steget än är!
 

Kommentera här: