hemmafix och favoriter på en söndag

Det tog ett bra tag att grundmåla snickerierna, jag är inte klar än, men nu är äntligen första varvet klart överallt, och andra varvet är klart på några ställen också. Jag ska måla panelen bakom spisen ett varv till ikväll, likaså panelen bredvid vedspisen, så att dom kan stå och torka inatt, och jag kan skjuta tillbaka spisen imorgon. Det har varit så trögt att fortsätta med grundmålningen, jag har varit så vansinnigt trött ett tag (beroende på att jag har målat köket, förstås - det krävs inte mer än så för att jag ska bli helt utslagen), så jag har helt enkelt inte tagit mig från soffan. Nu såg jag ett par Christine McConnell-videos, och blev inspirerad (det blir jag alltid av henne), så jag var tvungen att ta itu med målningen igen. Jag har också hittat en massa fina saker på instagram, så fredagsfavoriterna som blev lite blaha blaha i fredags, dom kör vi idag istället!
 
Jag vet inte vad jag ska skylla på, Christine McConnells fantastiska hus, eller insta-inspiration, men jag kom (efter att ha velat fram och tillbaks i flera veckor) fram till att jag ska behålla en till vas från den stora tippenhaulen från slutet av januari (den syns på videostillbilden, en stor aprikos glasvas). Eftersom jag flyttat alla mina vaser till mitt ena hörnskåp, så är platsen begränsad, så för att få plats med den vasen, så fick andra vaser flytta ut. Och sedan fortsatte jag rensa ut av bara farten - fler vaser, några fat och skålar, ett par tennkandelabrar (dom visade sig vara C-G Hallberg från 1933, jag hittade priser hos auktionsfirmor mellan 600 och 2500 kr för ett par) och lite annat smått och gott ska få flytta ut till min loppis i sommar. I år blir det mindre loppis och mer retrobutik - högre priser men bättre grejer. Loppis på dasset blir Retro på dasset istället - hoppas att mer folk är ute och åker i sommar! Så nu har jag en till bra anledning att få köket klart någongång - jag ser fram emot att ställa fram min fina aprikosa vas!
 
 
Fast jag har långt kvar tills köket är klart, så håller jag redan på att planera ommålningen i hallen. Trappstegen ska jag skrapa fram träet på, tror jag, och dom mörkgröna snickerierna ska bli beigerosa, tror jag. Jag har samlat på mig foton på instagram med färginspiration - det ser ut som att jag har en rätt bra bild av den färg jag tänker mig...
 
 
Jag har delat hennes home tour förut, mer än en gång, men hennes hus är bland det finaste jag vet, och när jag nu hade tänkt dela en av hennes videos (igen), så blir det favoriten. Köket som man ser på stillbilden - hur fantastiskt är inte det? Har ni inte kollat på videon, gör det! Och lägg märke till hennes gardiner, hon har en väldigt speciell modell på gardinerna, jag funderar lite på att sy gardiner av samma modell till vardagsrummet. Dom täcker mer av fönstret, stänger ut mycket av ljuset, men jag har fönster åt öster och söder, så det kommer in mycket ljus ändå. Dessutom så skulle det vara lätt att dra för gardinerna, vilket är bra när solen ligger på som värst. Jag har inte bestämt mig än, men tanken är tänkt!
 
 
En annan favorit som jag har tittat på igen, är Kitchen for Singles, som är min favorit av alla japanska kanaler jag följer. Köket är hur fint som helst, och maten ser väldigt god ut, och är föredömligt enkel - få ingredienser, och dom flesta är lätta att få tag på, om man inte redan har dom i skåpen, vill säga. Ett avsnitt lagar hon en enkel och snabb potatisgratäng, ett annat avsnitt gör hon omelett. Hon lagar mer japansk mat också, tofu med groddar tex, och udonnudlar med tomatsås. Allt ser väldigt gott ut, som sagt!
 
 
Tänk att såhär fantastiska tallrikar har gjorts! Dansande björnar på cirkus är i och för sig inte ett favorittema (jag gillar inte cirkus överhuvudtaget, jag gillar inte när man utnyttjar djur för sitt höga nöjes skull), men den här tallriken är så fin, så jag kan tänka mig att bortse från det. Skulle jag råka hitta den på loppis, så skulle jag slå till på en grisblink, trots den dansande björnen!
 
 
Den här typen av porslin känns väldigt mycket engelskt 1700-/1800-tal, men det är faktiskt helt nytillverkat! Sussex Lustreware håller till i Sussex i England, precis som namnet antyder, och dom gör ett helt gäng olika varianter på lustreware, alltså en väldigt blank och skimrande glasyr - ni känner säkert igen det om ni ser det! Jag köper sällan nytillverkat, men hade jag ekonomin så skulle jag köpa åtskilliga delar av det här porslinet!
 
 
En annan sak jag gärna skulle köpa om jag kunde, fast den är nytillverkad, är den här vasen! Jag har sett den på flera håll på instagram den senaste tiden, i olika färger. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vem som gör den, men är den inte tjusig? Den enkla formen (fast med en rolig twist!), den matta ytan, den fina färgen - what's not to like?
 
 
Jag samlade på muminmuggar förut, men sålde dom för några år sedan, då jag behövde pengar mer än vad jag behövde muminmuggar. Sen dess så har jag knappt vågat ens snegla åt muminmuggar, av rädsla för att trilla dit igen (det kommer så fina muggar hela tiden!), och jag tänker inte ens tanken att köpa en muminmugg igen. Köper jag en, så är det så lätt hänt att samlandet smyger igång ingen, det är bättre med nolltolerans. Men - nu har det kommit en ny mugg, i en ny storlek! Den här fina svartvita muggen är större än dom vanliga muminmuggarna, och en sånhär skulle jag faktiskt våga mig på! I och med att det inte finns några fler i den här storleken, så finns det inga fler muggar att samla - perfekt! Så även en sånt här står på önskelistan!
 
 
En annan sak som jag hade en stor samling av, och sedan sålde av en massa, och nu knappt vågar titta på, är tarot-/orakelkort. Återigen - det finns så himla fina, det är så lätt hänt att sätta igång och samla igen (jag har fortfarande en samling tarotkort, men mycket mindre än förut, och jag nöjer mig med dom jag redan har, även om det kliar rejält i fingrarna ibland). Det här är en av tarotlekarna som får habegäret att sticka upp sitt fula nylle, The Bumbleberry Hollows Tarot , så väldigt gullig och kawaii! Vill ha, vill ha!
 
Så på sätt och vis, så är det bra att jag inte har några pengar, för då jag inte köpa en massa onödiga saker. Å andra sidan så är det förstås skittrist att aldrig ha några pengar, för att aldrig kunna köpa det jag vill ha, det är lite själsdödande. Klart att jag är glad över mina loppisfynd, men även där så gäller det att välja, och ännu mer att välja bort. Som jag saknar att ha en "normal" ekonomi, med utrymme för att unna mig lite galenköp nångång ibland!
 
Dagens soundtrack är helt enligt dagens tema:
 
 

Kommentera här: