fredagsfavoriter - tekoppar, alice-böcker, konstnärshem, japansk mat, muminmusik

Egentligen så orkar jag inte skriva något alls här idag, men det är fredag, så jag ska ändå försöka dela med mig av något av det jag fastnat för den senaste tiden.
 
Poppy Angeloff gör dom mest fantastiska teserviser man kan tänka sig! Jag skulle inte tacka nej till en av varje av dom här två serviserna, plus alla hennes övriga koppar, men allra allra helst vill jag förstås ha pudelkoppen! Kattservisen får mig förstås att tänka på Dolores Umbridge och hennes kontor, i Harry Potter och Fenixorden!
 
 
Den här bilden skickade Suss till mig, för hon trodde att jag skulle gilla dom här muggarna. Det hade hon helt rätt i! Dom är från Rice, och är fantastiskt fina! Dessutom så är dom rätt stora, mera muggar än tekoppar. En samling såna här skulle vara urtjusiga på mina kökshyllor, bara jag kommer så långt nångång!
 
semperluxus delar med sig av sin fantastiska samling med Alice i Underlandet-utgåvor, och habegäret och avunden är stor! Jag önskar att jag hade råd att bygga på min Alice-samling lite, det var längesedan jag kunde köpa en ny bok! Jag har en hel del på engelska, men det finns många utgåvor som inte ges ut på engelska, och jag skulle vilja ha lite mer sånt! Ja, och fler engelska också förstås, om dom är fina, och om jag inte redan har dom. Eller ja, det gäller förstås Alice-utgåvor överhuvudtaget - är dom fina och jag inte har dom, då står dom på önskelistan!
 
För ett tag sedan, så delade jag en hög inredningsböcker som stod på önskelistan. Igår så hittade jag en av dom, den om Charleston House på bibblan, och den står fortfarande kvar på önskelistan efter ett par genombläddringar! Ett sånt fantastiskt kreativt hem, så fint, så personligt och så mysigt! Bloomsbury-gruppen var ett konstnärskollektiv i början av 1900-talet, och dom hade sitt högkvarter i Charleston House, och det syns klart och tydligt att det är konstnärer som har huserat där. Huset påminner mycket om Carl Larsson-gården, som jag också gillar mycket!
 
 
Jag är sugen på japansk mat igen, att titta på matvideos samtidigt som skåpen är tomma är ingen bra kombination... Nu hittar jag bara en massa mat som jag vill testa, och så får jag nöja mig med att trolla med knäna här hemma (jag stekte morot och ingefära idag, och det blev riktigt dåligt, jag försökte att maskera smaken med en massa ris, men det hjälpte inte...) - egentligen skulle jag kolla på allt det jag inte tycker om, som inte ser gott ut, så att allt annat ser bättre ut i jämförelse. ^_^
 
(Jag gjorde just mellanmål med kvarblivet ris, en supersimpel onigiri med bara furikake i, och så en dippsås på majonnäs, wasabi och japansk soja, och det blev supergott - ibland lyckas jag trolla med knäna, och det blir både billigt och gott!)
 
Dagens soundtrack är min senaste spellista, det var längesedan jag gjorde en "riktig" spellista, med ett gäng låtar som låter bra tillsammans, annars så samlar jag en radda skivor med en radda artister, och så kallar jag det för spellista... Den här gången så blev jag inspirerad av alla "-core"-spellistor som jag har lyssnat på, och satte ihop en egen:
 
 

Kommentera här: