kvinnors plats i historien

Idag känns det verkligen att det är november, det är kallt ute (inte så kallt som det brukar kunna bli i november, men ett par minusgrader - kallt för den här hösten!), grått och dimmigt, frost på marken, och otroligt vackert ute. När man tycker att november känns grått och trist, då ska man gå ut en tidig morgon - det är svårt att ha något negativt att säga om en morgon på sitt alldeles bästa humör, alldeles i början på vintern.
 
Jag har egentligen inget vettigt att blogga om, jag ligger mest på soffan, är så otroligt trött. Hjärnan orkar knappt ta in film/tv eller ens böcker, så jag har sett om alla Shrek-filmerna - när jag är så slut i både skalle och kropp, då funkar bara något jag sett många gånger redan, så att jag inte behöver följa med på handling och dialog. Jag såg The Hobbitt-filmerna nyligen, men ska nog se om dom snart igen, av samma orsak, likaså Jurassic Park/Jurassic World. Dom är bra och händelserika nog för att fånga min uppmärksamhet, men jag har sett dom många gånger, så jag kan dom utantill.
 
Apropå filmer, så är dagens inlägg ett filmtipsinlägg. Jag skrev för en månad sedan och tipsade om tre filmer om kvinnliga konstnärer, och skrev också att jag skulle göra det som en återkommande feature, att uppmärksamma kvinnor i historien, och nu är det alltså dags igen. Som jag sade då - nästa år är det 100 år sedan vi fick rösträtt, och med tanke på hur världen och politiken ser ut idag, så är det inget vi bör ta för givet, tyvärr. Däremot så skedde förra veckan en världshistorisk händelse värd att firas - USA fick sin första kvinnliga vicepresident (förhoppningsvis är en kvinnlig president nästa steg - kvinnliga ledare är inte vanligt, Tyskland, Finland, Storbritannien och Island kommer jag på på rak arm, som har/har haft kvinnliga ledare). En annan händelse, som visar att världen faktiskt går framåt, är att nästa 007 är en kvinna, liksom den senaste Dr Who. Kvinnor kan, både i verkliga livet och på filmduk och tv-skärm, men riktiga framsteg har vi inte gjort förrän kvinnor får ta samma utrymme som män, utan att det blir en hallaballo om det. Det kommer, hoppas jag, förhoppningsvis i min livstid.
 
Mina filmtips är baserad på verklig kvinnohistoria, både faktiska händelser och faktiska personer (Fröken Frimans krig är baserad på Anna Whitlock, men tar sig sedan fiktiva friheter) - jag tipsar om filmer jag har i min egen samling, så jag vet inte hur lätt det är att se dom på nätet. På netflix hittar man Self made, men jag har inte sett den än, så det tipset får ni när jag vet vad jag tipsar om! Söker man förresten på feminism på netflix, så kommer en del bra tips upp! Har ni också bra tips på filmer om kvinnohistoria och verkliga kvinnor, så skriv gärna en kommentar - det hör till det jag helst tittar på i filmväg när jag orkar titta på något mer avancerat än animerade filmer (alltså, jag vet inte ens hur många gånger jag sett Det regnar köttbullar 2...). Jag ser förresten fram emot Ammonite, som har premiär snart - den handlar om Mary Anning, som spelade en viktig roll i upptäckandet av dinosaurier. Tänk va, dinosaurier och kvinnohistoria/-kvinnoporträtt i en och samma film!
 
Fyra filmtips blir det, den första är rolig och lättsam (även om underhistorien är allvarlig nog), dom andra tre är mer åt dramahållet:
 
 
 
 
 
Dagens soundtrack blir på samma tema, en massa låtar om kvinnor, med kvinnor och av kvinnor:
 
 

Kommentera här: