konstnärliga kvinnor

 
Genom åren så har alltför många sagt, att konst inte är för kvinnor, det finns inga riktiga kvinnliga konstnärer, eller det finns inga stora kvinnliga konstnärer. Skitsnack, tycker jag förstås om det - konst är för alla som känns manade och dragna till det, och det fanns/finns massor av fantastiska kvinnliga konstnärer. Däremot så glöms dom gärna bort när (konst-)historien ska återberättas, likaså när det ska göras filmer - precis som kvinnors roll i historien gärna glöms bort överhuvudtaget (jag hittade en lista med 67 filmer om konstnärer och med konst som fokus - av dom är sex konstnärer kvinnor...). Jag har tre filmer om kvinnliga konstnärer i min DVD-samling, och dom är mitt tips idag (kolla på bilden för exempel av deras konst, det skulle förvåna mig om ni inte känner igen dom!). Jag fick mig dessutom ett eget tips - jag blev väldigt glad när jag såg att det gjorts film om Artemisia Gentileschi, så den ska jag försöka leta fram! Artemisia är en av dom stora italienska målarna under 1600-talet, och idag är det alldeles för få som vet vem hon är. En annan film som jag ser fram emot att se, är förstås Tove, om Tove Jansson!
 
Nån dag framöver, så kanske det blir tips på filmer om andra kreativa kvinnor, jag har filmer om Coco Chanel, Monica Zetterlund, Edith Piaf bland annat (jag föredrar både film, böcker och musik om och av kvinnor, så dom är rätt överrepresenterade hemma hos mig) - nästa år är det 100 år sedan vi fick rösträtt i Sverige, jag tycker absolut att det är värt att fira, och inget som ska tas för givet. Fortfarande så finns det dom som tycker att rättigheter som vi fått genom åren ska rivas upp (som tex rätt till abort), och fortfarande är jämlikhet långt borta. Så jag tror faktiskt att jag ska något slags återkommande tema på bloggen framöver, för att påminna om fantastiska kvinnor och hur mycket som faktiskt har åstadkommits av kvinnor. Som sagt - det blir gärna bortglömt!
 
 
 
 
Dagens soundtrack måste förstås bli på det feministiska temat:
 
 

Kommentera här: