alice satt i granen

Idag pyntade jag min lilla Alice-gran, jag filmade under tiden, så förhoppningsvis blir det en vlogg av det hela. Under tiden så tänkte jag bjuda på en bildbomb här!
 
Själva granen är en liten vit gran som jag köpte på Dollarstore för flera år sedan, jag sprejade den med röd färg (för att få "painting the roses red"-känsla), men blev inte nöjd med granen - alldeles för gles, med alldeles för veka grenar. Så jag tog min gamla uttjänade gran, och klippte av grenarna på den, och så lindade jag fast dom på den rödsprejade granen - mycket bättre blev det!
 
Själva pyntet är till största delen från olika konstkompisar - jag har gjort flera julpaketswappar och ornamentswappar dom senaste åren, och så har jag önskat dels pynt till min Alice-gran, dels till min Harry Potter-gran (den får vila i år, det verkar vara så den funkar - den vilar vartannat år, är uppe vartannat år). Det finns massor av Alice i Underlandet-pynt att köpa, mycket med motiv från Disneys film (kolla den här granen, full med Alice-pynt!), men min ekonomi tillåter inte såna utsvävningar. Sen så är det lite extra roligt att ha helt unika grejer också, som det blir när dom görs av riktiga människor i ett enda exemplar. Några av pynten har jag gjort själv också (jag gjorde "drink me"-flaskor av små glasflaskor som jag hittat på loppis), och några är köpta (ljusslingan med stora flamingosar är från Dollarstore, glassvamparna tror jag var från Ica). Den lilla flamingoslingan och dörrvredet är fådda, men köpta innan jag fick dom. Dörrvredet blev jag väldigt glad för, för det är nog min favorit av alla Disney-ornament!
 
Duken är ett loppisfynd, likaså den lilla dockservisen, porslinssvamparna och den röda tekannan. Träasken är en swappresent för flera år sedan.
 
En helt perfekt tekanna för ett teparty med The Mad Hatter och gänget! Inuti en liten Dormouse som jag virkat. Dom små mockakopparna jag staplat bakom hade jag hängande i taket förra julen, riktigt kul grej, men jag fick inte bort häftklamrarna från taket. Jag har ingen lust att få ännu fler häftklamrar i taket, så jag hoppar över dom svävande kopparna i år... Frågan är, om jag inte ska byta ut dom nästa år, mot en blandning uddakoppar istället, det är mer AiU, tycker jag nog...
 
Böckerna är Barnes & Noble leatherbound classics, dom stora samlingsutgåvorna (innehållet är samma, men utsidan skiljer, som synes), ovanpå är en figur som också gjorts av en konstkompis. Jag tycker att den är mycket bättre än Disneys Alicefiguriner!
 
Jag fick besök av Maria och hennes lilla gäng idag, det var en anledning till att få upp granen redan, och jag fick lön för mödan: 5-åriga Mio blev jätteintresserad av granen och alla figurer i dom, och varför dom var där. Så jag försökte berätta själva historien för honom (inte den lättaste boken att återberätta!), och gick till sist och hämtade böcker så att han kunde se själv vad jag försökte förklara. Han tyckte att det var jättespännande, och nästa gång han kommer hit, så ska vi se Disney-filmen. Kul! Det är roligt att få fler som delar mitt intresse för boken/böckerna, även om det råkar vara en 5-åring. ^_^
 

Kommentera här: