tjusiga tisdag - egyptiskt på tjugotalsvis

Den tjugotalstjusiga egyptologen fastnade verkligen i min skalle, hennes stil tilltalar mig mycket, och jag behövde påminnas om hur intressant det gamla Egypten är. Som jag skrev förut, så sörjer jag lite att jag gjorde mig av med alla mina egyptologiböcker, särskilt ordboken, och jag har letat efter den till och från, fast utan framgång. Nu lyckades jag faktiskt hitta den, och har nästan bestämt mig för att spendera det presentkort på 500 kr som jag håller på att samla ihop till hos YouGov på den boken - jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en enda bok annars. Och när jag ser vad den kostar, och tänker på hur mycket pengar jag hivade bort i alla mina egyptologiböcker - ghaaa! Men det var ju inte böcker det här skulle handla om, det här är en tjusig tisdag (och semmeldagen, och bokrea - en sån högtidsdag!), och tjusigt värre kommer det att bli!
 
Det låter lite långsökt, att kombinera ihop fornegypten och 1920-tal, men under 20-talet så hade man en supercrush på Egypten, och det är helt och hållet Tutankhamuns fel. Howard Carter upptäckte hans grav 1922, och allt som påminde om det gamla Egypten blev en stor trend, Egyptomania var ordet för dagen, inom både heminredning, arkitektur och mode, och jag tänkte visa lite av just det - 20-talskläder med egyptisk känsla. Ville man, så kunde man klä sig egyptiskt från topp till tå, klänningar, kappor, smycken, väskor, man kunde vara lite mer diskret med abstrakta mönster eller med motiv tagna direkt från gravväggarna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dagens soundtrack är så självklart, att jag behöver knappt lägga upp en länk, Walk like an Egyptian, förstås:
 
 

Kommentera här: