bu och bä och bä

Jag hade tänkt bjussa på fredagsfavoriter igår, jag har en hög som väntar, bland annat en som jag glömde förra veckan. Tyvärr var jag så jäkla trött igår, så att skriva ett blogginlägg kändes som överkurs... Idag blir det inga favoriter, eller jo - en favorit och en not so much. En bu och en bä, om ni så vill.
 
Jag börjar med favoriten - jag har stickat en del rutor till min filt, jag är väldigt less på en del garner, dom känns urtrista, och jag har alldeles för mycket av dom. Men rätt vad det är så hittar jag sånt här - en allra sista sparad garnsnutt, av ett sockgarn som jag fick av en snäll människa för sådär 15 år sedan. Så fina färger, och dom passar alldeles utmärkt med det turkosa garnet som jag fick i form av en garnrest av en annan snäll människa. Jag önskar att jag hade mer garner i min filt som ger mig hjärtsnörp av lycka! Som jag sade sist jag pratade filt, jag har en del i min garnstash, men jag vill inte använda dom till filten förrän jag har stickat sockar av dom först, och just nu så känns det som överkurs att sticka sockar för att jag vill ha filtgarn. Ett par sockar tar ett tag att sticka, om man säger så... Men med tanke på hur tråkiga garner jag har kvar att sticka rutor av, så är det bara att bita i det sura äpplet - sockar måste påbörjas i helgen...
 
Det här är verkligen bu och blä - jag hittade en stor sån här tallrik på Röda Korset för några år sedan, och bestämde mig för att det här är min servis. Rätt snart hittade jag sex assietter på Tradera, och kunde köpa dom utan motbud. Sen dess har jag letat efter fler delar, utan framgång - inga på loppisar, inga på Tradera, jag har inte ens hittat på Etsy och eBay. Och igår så gick en av mina assietter sönder... Det känns som att någon/någonting berättar för mig att det inte alls är mitt porslin, och att jag ska kika efter något annat istället... Ja, jag ska limma tallriken, men dess funktion som något att äta mat på känns körd - dels är det svårt att få sprickorna så täta att inte matrester och bakterier blir kvar i dom, dels så känns lim inte så bra att råka få i sig i maten. Och sen är frågan hur bra den håller att diska sen... Så även om jag räddar den någorlunda, så kommer den aldrig mer att bli något annat än dekoration. Så tråkigt!
 
Dagens soundtrack är bara bra - ni som är Buffy-fans har säkert lagt märke till all bra musik som spelades på The Bronze i serien, allra bäst var nog Cibo Matto:
 
 

Kommentera här: