kitchen for singles

 
Jag funderade på om jag bara skulle skriva några rader till på gårdagens inlägg, eller göra ett eget litet inlägg nu, och kom fram till att gårdagens är långt nog som det är... Jag hittade nu på morgonen en underbar liten japansk serie på youtube, Kitchen for Singles, jag tittade på alla fyra avsnitt, och önskar att det fanns fler! Temat är samma som jag skrev om igår, att omge sig med vackra och funktionella saker. Återigen så är det en japansk ensamstående ung kvinna, som gör en vardagsmåltid till en speciell högtid, hon lägger ner tid och känsla, trots att hon "bara" lagar till sig själv. Likaså så har hon verkligen valt ut dom redskap som hon behöver och har användning för, tex så är hennes kastruller och stekpannor små, för hon lagar bara få portioner mat (jag måste skaffa mig en liten stekpanna med djupare kanter, hur har jag levt hittills utan en sån, en sån himla praktisk sak!).
 
Det har varit min filosofi i många år, jag inreder för mig själv, inte för hur man "borde" ha det - jag har inte många gäster, jag har ingen familj, jag behöver inte en stor tv-soffa (jag bara en rätt liten soffa som är rätt obekväm att vräka sig i, och jag har massor av böcker istället för en tv), jag har ingen stor finservis att ta fram när det kommer folk (jag har ingen servis alls, för jag är så fladdrig, jag ändrar mig hela tiden och kan aldrig bestämma mig för hur jag vill ha det...), men jag har många tekoppar och många sorters te, för jag dricker hellre te än lagar mat. Inred för dina behov, omge dig med sånt som gör dig glad, som sparks joy, som gör din vardag till en högtid.
 
Jag tycker mycket om den här sortens videos, dels för att dom är rofyllda att titta på, dom är en lugn oas mitt i en värld som snurrar väldigt fort, men dom är en inspiration också. Dom inspirerar mig till att leva mer medvetet, att ta tillvara på dom små sakerna i livet. Dom inspirerar mig till att göra ett liv som ensamstående och ensam till något som känns fint och speciellt. Dom inspirerar mig till att byta ut sånt som är halvdant, sånt jag bara står ut med, mot sånt som är precis det jag behöver och har användning för, och som är en glädje att hantera. Just exakt nu, så inspirerar dom mig till att rensa bort den där jäkla fiskmuggen, den ger mig inte glädje, jag stör mig bara på dom fula fiskarna...
 
Så min rekommendation är, gillar ni att titta på matlagning, gillar ni fina inredningar, gillar ni den japanska estetiken (å, hennes kök och matrum är så fint!), så ta en tiominuterspaus, sätt er med valfri dryck i favoritmuggen, och njut av den charmigaste matlagningsserie jag någonsin sett! Äsch, även om ni inte tror att det är eran grej, gör ett försök ändå, ge den en chans! Å, och glöm inte bort att slå på undertexten, ni missar massor om ni inte förstår vad hon säger!
 
 
Jag fortsätter på det japanska temat, dagens soundtrack blir japanskt också:
 
 
 

Kommentera här: