loppislördag - sånt som sticker ut från mängden

Jag har varit in på Röda Korset några gånger den senaste månaden eller två, men jag har sällan hittat något. Därför blev jag jätteglad när jag hittade ett gäng med saker i Hammerdal, både fina saker och knasiga saker, precis vad jag tycker om. Jag åkte dit med en tidigare buss, så att jag för en gångs skull hann titta på kläderna, för det var främst kläder jag var ute efter. Jag kan ha sagt det både en och två gånger - jag är så less på min garderob, den är så tråkig och spretig, jag behöver något som dels piggar upp, dels binder ihop det jag redan har. Eftersom jag har beslutat mig för blått och rosa (och intilliggande nyanser) som mina basfärger, så höll jag mig till den färgskalan när jag tittade.
 
Jeanskjolen hittade jag för 1 kr i Strömsund, däremot är en ljusrosa vadlång kofta som jag också köpte, inte med på bilden. Blått och rosa blev det, precis som planerat!
 
En koftkavaj kan man kanske kalla den, en kavaj i mjukt tyg med plyschig yta. Stilen känns retro, knappar och lappar inuti känns däremot nyare. Jag gillar den i alla fall, den passar som handen i handsken, är mjuk och skön och lättanvänd. Just att den känns så koftig gör att den kan användas på ett helt annat sätt än vad jag hade använt en kavaj.
 
Ett par blusar, som tyvärr är i polyester, det är inte helt ovanligt i kläder... Den karamellrandiga är från 70-80-talet nångång, den blårandiga är från Lindex, och jag gillar den mycket! En lite annorlunda variant av blus, och jag känner mig riktigt snygg i den. Den är dessutom lysande till min nya koftkavaj!
 
Jag fick för mig för några dagar sedan att jag skulle vilja ha tag på ett par jeans eller en jeanskjol. Jeans är nog rätt svårt att hitta, jag vill ha tag på ett par 80-talare, smalare vid foten, vidare över låren, högre midja (dvs morotsjeans), men dom finns sällan att få tag på på loppis, dom sorteras ofta bort eftersom folk inte vill ha dom. En jeanskjol hittade jag däremot det första jag gjorde, och den passade nästan, som jag skrev igår. Jag ska använda den ett tag, och se om den går ut sig, annars får jag sätta i en ny kil istället för den som jag satte i som blev lite för kort.
 
Jag hittade som sagt lite saker också, även om jag huvudsakligen siktade på kläder. Ena saken var så fin att jag inte funderade en sekund, dom andra krävde lite fungerande, dom var lite svårare. Kan ni gissa vilka som var vilka?
 
På ett helt bord fullt med påsksaker, så var det bara den här tuppen jag fastnade för, jag är ingen stor påskpyntare (faktum är, att jag inte ens vet när påsken är i år...). Den här är jättefin, användbar, och tar ingen större plats när den ska städas bort. Om jag ens städar bort den - den är fin året runt!
 
Tyget med motiv av holländskt kakel stod jag och vred och vände på en stund, innan jag bestämde mig för att nånting roligt i klädväg kan jag säkert hitta på! Att det är så otypiskt klädtyg var det som fick mig att tveka, men som samtidigt fick mig att köpa det, jag gillar ju när det sticker ut från mängden! Dessutom så har jag velat få in mera "konst" i garderoben, det här är en början! En blus hade varit kul, men tyvärr är det inte speciellt mycket tyg (ca 1x1,5 m), men jag får tänka lite kreativt, och kanske kombinera med nånting annat...
 
Den här lampfoten fick mig att fundera både en och två gånger (och några till), den är så fruktansvärt smaklös med sin krabba och sin sjöhäst (för att inte säga alla andra skaldjur och havslevande varelser), som alltså är riktiga djur som har konserverats. Samtidigt är den helt perfekt i min kuriosasamling, där jag har ben och tänder och getingbon och fjärilar och allt möjligt annat. Jag kom fram till, att jag skulle ångra om jag lät lampfoten stå kvar (särkilt med hela 25 kr på prislappen), nu ska jag bara hitta nånstans att ställa den! En vanlig vit lampskärm tror jag att jag har i förrådet, det tror jag blir bra till en helt galet kitschig lampfot!
 

Kommentarer:

1 Angelica Wåhlin:

Du har ju fyndat riktigt bra saker!

Svar: Jag försöker att begränsa mig till sånt jag inte överlever utan, men det finns så mycket fint på loppisarna!
Miss Kitten Heart

Kommentera här: