loppislördag - bara lite smått

Idag blir det en av dom mindre loppislördagarna, men det vägs upp av att jag imorgon tänkte visa er vad jag fick i födelsedagspresent. Det jämnar mer än väl ut sig!
 
Jag var in på Röda Korset i Strömsund i veckan, och hittade ett par saker (jag hittade några saker att ge bort också, bland annat så var det rea på barnböckerna), den ena saken gick jag faktiskt ifrån, men ångrade mig lite, och var glad att se att den fanns kvar dagen efter. Vi kikar på dom!
 
Två stycken minismå "Marimekko-skålar" och en miniliten tavla, det är allt!
 
Tavlan är en liten akvarell, och den ryms nästan i min hand (och jag har små händer!), vad kan den vara, 5-6 cm i kvadrat? Lite synd med det där "Gränna", men den var så söt ändå, så jag bestämde mig för att jag kan leva med det. Synd också att den inte är signerad med ett årtal, men däremot så är den ordentligt och professionellt inramad, så liten den är, så den känns väldigt "riktig", och den är väldigt söt! I en tavelvägg så behövs det även lite små tavlor, även om man som jag siktar på att mest ha större ramar (inte större som i stora, men jag försöker att rama in även små konstverk i större ramar, jag tycker om när det är en stor passepartout-yta runtomkring), så jag rekommenderar varmt att ni slår till även på en liten tavla nångång ibland ifall ni gillar konst på väggarna!
 
Dom flesta känner säkert igen den här skålen - man skulle kunna tro att det är en Marimekkoskål från Iittala, men det är det inte, utan det är en av alla kopior. Jag brukar inte köpa kopior, så därför så lämnade jag först dom här på hyllan. Men jag ångrade mig som sagt sedan, och köpte dom dagen efter. Dels så är det här en väldigt bra kopia, det är svårt att se skillnaden mot originalet, dels så är det så fint att den är så liten!
 
Den blå skålen till vänster är den mindre modellen av Marimekkoskål (jag har tre stycken, blå, mörkblå och ljusgrön, jag har haft tre i klarglas också, men har sålt dom), så här små finns inte att köpa om man bara köper Iittalas originalskålar. Jag har faktiskt haft ett par små skålar förut också (minns inte om det var klarglas eller frostat glas), men sålde dom också, jag hade nästan glömt bort det tills jag såg dom här. Och nu när jag har dom, så är jag glad för att dom fanns kvar - dom är jättefina! Som jag sagt förut, allt smått är fint! ^_^
 
Som jag sade igår, så hittade jag ett par lejongula gardinlängder också, troligen i polyester, men väldigt kraftigt tyg, dom såg väldigt välsydda ut, dom kändes lyxiga och dyra, och fast dom är väldigt olikt vad jag brukar använda för gardiner annars (enfärgat och lyxigt är ju inte min grej egentligen, jag är mer för retro och mönstrat), så var det med sorg i hjärtat som jag lämnade kvar dom (särskilt som att dom bara kostade 30 kr för ett par längder!). Men i mitt vardagsrum så har jag två fönster, ett par längder räcker bara halvvägs (det är därför som mina hålkrusvävda längder har legat oanvända i snart tre år, och att jag till och med funderat på att göra mig av med dom - två längder är helt enkelt två för lite!), men trots det så är jag ändå sugen på att köpa gardinerna om dom finns kvar nästa gång jag är dit, ifall jag skulle råka hitta ett par längder till. Eller så fortsätter jag att jaga gardiner till vardagsrummet (och köket, fast där har jag inte mindre än tre fönster, men eftersom jag använder kappor där, så är det lätt att sy egna av en tygstuv, och det är det jag brukar göra), inte för att jag är utan, utan för att jag vill förnya lite - dom nyaste vardagsrumsgardinerna sydde jag när jag köpte huset, för över nio år sedan. Så ja, sammanfattningsvis - jag hittade fina gardiner, jag köpte inte dom fina gardinerna...
 
Så det var faktiskt allt den här veckan, en liten tavla och ett par små "Marimekko-skålar", och det känns faktiskt helt ok. Som sagt, jag har en hel hög med fantastiska födelsedagspresenter också, och varenda en av dom är en fullträff, helt perfekt, dom kompenserar för både en och två och kanske till och med tre veckor av brist på loppisfynd. Fast jag ska på loppisrunda i Östersund framöver, då hoppas jag förstås på fantastiska fynd (mer om loppisrundan senare)!
 
Igår nämnde jag att jag skulle titta på Legends of Tomorrow, och då gjorde jag en sorglig upptäckt - serien kommer att tas bort från Netflix om en månad! Om ni inte har sett den förut, så passa på att se den nu! Ni behöver inte gilla superhjälteserier/-filmer för att gilla den (faktum är att jag är egentligen inget större superhjältefan), det är helt enkelt en bra tv-serie. Den har humor och självdistans, och den är väldigt underhållande. Till skillnad från många serier, så är den första säsongen sämst (jag brukar faktiskt hoppa över den när jag tittar om serien...), men ser man Legends of Tomorrow för första gången så är det ingen bra idé att hoppa över första säsongen, tyvärr. På riktigt - se den!
 
Idag och igår har jag lyssnat på den här spellistan, väldigt lågmäld och trevlig! Lite hissmusikskänsla, fast bra, eller som bakgrundsmusik i en halvdyr restaurang. Musik som man kan ha på lite tyst i bakgrunden och som inte stör, fast man vill kunna prata. Det är faktiskt min favoritsortsmusik - jag lyssnar nästan bara på "bakgrundsmusik"! ^_^
 
 

Kommentera här: