loppislördag - 90-tal, kuriösa flaskor, kattmatskål & PEZ

Den här veckan blir det inga många eller stora loppisfynd, men det blir några i alla fall! Eller ja, loppis och loppis - dom flesta är hittade i återbruksboden på tippen, så dom är inte köpta på loppis, men jag säger loppisfynd ändå. Rätta ordet borde väl vara andrahandsfynd, men det rinner inte av tungan lika lätt som loppisfynd! ^_^
 
Den här gardinen hittade jag dock på Röda Korset, så det är ett loppisfynd. Egentligen så passar den inte helt fantastiskt i sovrummet, det känns verkligen som en köksgardin, men för 15 kronor så bestämde jag mig för att köpa den, och sedan se om jag inte kan hitta två stycken till. Det lär inte vara det lättaste, men ibland kan mirakel ske! Gardinen känns väldigt mycket 90-tal, det var precis den här sortens gardiner vi hade i köksfönstret på den tiden! Men det är det 90-tal som jag faktiskt gillar, särskilt i köket. Jag har ju hittat en uppsättning djupa tallrikar som känns 90-tal också, och den här gardinen ger mig samma sorts 90-talsvibbar som tallrikarna. Jag vill ha fler tallrikar som funkar tillsammans med dom djupa, och som också ger 90-talsvibbar, och jag vill alltså ha fler av dom här gardinerna också! Och vem vet - det kanske rentav blir svampmålade väggar i köket också! Eller inte... Nä, svampmålade väggar, där drar jag gränsen, är jag rätt säker på! ^_^ Men faktiskt så ångrar jag lite att jag inte köpte solrosservisen som fanns på Röda Korset för ett tag sedan - det är inte mycket som skriker 90-tal lika mycket som solrosor! Eller jo - svartvita kossor också, men det kanske är för att jag samlade på dom?
 
Förresten, apropå 90-tal, så har jag förut pratat om en servis jag köpte på 90-talet, och som jag saknar nu. Jag har försökt att googla mig fram till bilder på den, men utan någon framgång, men nu bläddrade jag mig igenom ett par ikeakataloger, och hade tur på andra försöket! Servisen heter Majuskel och kom 1998, och jag tycker fortfarande att den är väldigt snygg! Jag hade faktiskt kvar den bra länge efter att jag slutade ha blått i köket, dom sista åren låg den nerpackad i en kartong i förrådet, och till slut gjorde jag mig av med den. Det har gått 15-20 år sedan jag rensade bort den, och jag har saknat den flera gånger under dom åren, och jag saknar den som sagt fortfarande - det här är den sortens 90-tal som jag gillar! Fast - när jag tänker på saken, det börjar vara mer och mer 90-talssaker och 90-talsstilar som jag gillar, jag måste nog vid det här laget säga att jag gillar 90-talet igen... Det trodde jag väl aldrig skulle hända! ^_^
 
Det här är vad jag hittade i återbruksboden på tippen! Längst fram på bilden en porslinsskål, jag tog hem den, för det är mindre skålar av den här typen som jag använder som matskålar till djuren. Alla är olika märken och olika dekor, men dom flesta är brunvita.
 
Jag har ju skrivit om att min lust att skaffa ett kuriosaskåp har fått en nytändning, jag vill gärna ha mer naturalier, skelett/ben, djurskallar, fjärilar, skalbaggar, fjädrar, uppstoppade djur, osv, men överhuvudtaget så känns udda gamla grejer intressant. På tippen hittade jag det här, ett gäng gamla flaskor, bland annat flera medicinflaskor och en gammal parfymflaska. Jag lämnade kvar ett gäng små alkoholflaskor, såna känns inte intressanta, om det inte råkar vara jättefina små alkoholflaskor. Jag har ju en samling småflaskor i fina färger, en del av dom har det säkert varit alkohol i!
 
Och så en samling PEZ-figurer, dom tänkte jag faktiskt ge bort! Inte för att jag inte uppskattar PEZ-figurer, jag har faktiskt några stycken, tre Sanrio-figurer och en häxa, men just dom här intresserade mig inte. Däremot så kan jag tänka mig att en liten tjej kan tycka att dom är fina, särskilt om det följer med en hög med PEZ också! ^_^
 
Och mer än så var det inte! Men nästa vecka ska jag förhoppningsvis hänga med syrrorna i Östersund, gå på loppisar och umgås och ha trevligt, så förhoppningsvis så har jag några riktigt bra loppisfynd att dela med mig av nästa helg! Håll tummarna!
 
En spellista som börjar med Cosmo Sheldrake är nästan alltid en spellista i min smak, hans musik är så väldigt trevlig och speciell, och gillar man hans musik så gillar man förhoppningsvis annan bra musik också, och därför så törs jag säga att spellistor som börjar med honom ofta fortsätter bra också! ^_^
 
 

Kommentera här: