fjärde gången gillt i vardagsrummet!

Sådär - efter flera månader av pratande och funderande, efter några dagar av utförande, nu är mitt vardagsrum omtapetserat och klart igen! Eller ja, nästan klart - jag har fortfarande en del som jag vill ändra om härinne - jag behöver en ny soffa (fast jag vill inte det egentligen, den jag har passar så bra med mina nya tapeter), min är sliten och en bräda under har gått sönder. Jag vill ha ett nytt soffbord, ett runt ett. Jag vill ha nya gardiner (det är därför jag inte satt upp några gardiner än, jag tänkte försöka vänta tills jag varit på loppisrunda i Östersund med systrarna, och se ifall jag hittar några gardiner där). Jag behöver en till liten bokhylla (och så ska jag bygga ut den med en bredare träskiva, så att den blir lika djup som dom stora bokhyllorna bredvid, så att det ser mer genomtänkt ut). Jag ska bära upp min stora gula fåtölj, bara jag kunnat hiva ut min bäddsoffa. Jag ska strippa den svarta färgen från min farfarsklocka, och antingen måla den eller bara lacka/betsa/vaxa den, beroende på hur träet ser ut. Och den dagen Bosse inte finns längre (jag hoppas det dröjer jättelänge!), så kommer jag att kunna ha mattor på golvet också, jag tror förresten att jag ska vänta med soffa tills dess också. Men förutom det, så är det rätt klart i vardagsrummet!
 
Och eftersom alla saker jag vill ha gjort var sånt jag ville ha gjort förut också, så är egentligen den enda skillnaden att jag har tapetserat om! ^_^ Men även om jag tyckte att det var fint med dom svartvita ränderna, så skavde dom alltid litegrann, och det tog inte lång tid innan jag började längta efter tapeter, jag saknade mönster (här räknar jag bort bredrandigt som mönster, jag räknar alla andra slags mönster ^_^). Det förklarar varför jag nu har gjort om vardagsrummet för fjärde gången på drygt nio år (en del av huset har jag gjort om två gånger, en del tre gånger, badrummet ingen gång - det är bara vardagsrummet som fått fyra makeovers), men det kommer förhoppningsvis att innebära att det inte blir några fler makeovers i vardagsrummet på många år - jag tycker jättemycket om det med den nya tapeten! Dessutom så är den flexibel på många sätt: det är färg och mönster, samtidigt så är det ljust, det känns vintage och gammaldags, samtidigt som det känns nutida också - förhoppningsvis så betyder det att den hänger med på många stilförändringar i framtiden! Dessutom - en del gamla tapeter kan vara svåra att tapetsera med, men den här var bland det mest lättapetserade jag någonsin tapetserat med. Att det sedan blev väldigt lite spill, ca 5 cm på varje ny våd, är föredömligt (fast kökstapeten var ännu bättre, det var ingen mönsterpassning alls, det var vitt mott vitt, så inget tapetspill av den anledningen, och det gjorde att tapeten räckte långt), och ännu mer föredömligt är förstås att tapeten bara kostade 10 kr/rulle, och att jag inte ens använde 1½ rulle, så jag har över 1½ rulle kvar att använda till något annat (jag har alltid varit missnöjd med dom enfärgade rutorna i sovrummet, kanske jag helt enkelt skulle tapetsera över dom med den här tapeten, gröna medaljonger är ju temat i sovrummet).
 
Slutpratat - nu kikar vi (ja, vi har ju redan kikat på första väggen, plus hur det såg ut innan, alla olika versioner)!
 
Såhär ser det nya vardagsrummet ut, så mycket av det som jag får med på bild! Visst känns det ljust! Fast att jag inte har gardiner bidrar förstås mycket till ljuset, likaså att jag burit ut farfarsklockan till förrådet, den brukar ju annars stå till höger om fönstret och ta upp nästan hela väggen. Jag kan själv se skillnad av att jag flyttat runt lite i bokhyllan, men jag tvivlar på att någon annan lägger märke till det! ^_^
 
Föreställ er några snygga längder med retrokänsla, och skicka dom vibbarna till loppisarna vi ska gå på - förhoppningsvis så finns det någonting bra där, som dessutom finns i fyra längder! Annars så har jag den här gardinen, den funkar jättebra härinne med dom nya väggarna (den har faktiskt funkat till precis varenda vägg jag haft härinne, vitt, bruna medaljongtapeter, svartvita ränder, och nu!), och min gulrosiga gardin kommer också att funka bra. Dessutom så ser jag fram emot att få upp julgardinerna - inte länge kvar tills dess nu! Å, och att få upp adventsstjärnan! Jag sörjer så att jag inte kunde köpa en till när jag för en gångs skull såg en på facebook köp&sälj för ett par år sedan, det hade varit fint med en i varje fönster!
 
Jag funderar också på att byta lampskärm på golvlampan, jag har en brunblommig som jag inte haft uppe på länge, den funkade inte så bra sedan jag målade randigt, så jag ser fram emot att ta fram den, men samtidigt så passar den vita väldigt bra också! Kanske senare, när det blir mer vinter? Jag skulle också vilja ha upp en tavla på den högra väggen, för jag misstänker att det lär dröja innan min klocka blir färgstrippad, jag har tex hela trappan som det känns mer bråttom med... Jag hoppas förstås att jag ska hitta något på loppis, men hade jag ekonomin så vore tex något av Jessica Jämting fint (och om ni tycker att hon ser billig ut - priset man ser är för den minsta storleken, vill man ha tex 40x50 eller 50x100, då blir det genast mycket dyrare) - tänk om jag hade kunnat hitta någon av mina favoriter på en loppis, det vore perfekt! ^_^
 
Snäckampeln är också tom nu, jag slängde precis min gullranka, jag hade lyckats dränka den (att inte kunna se ner i krukan är inte helt praktiskt...), men jag har ättlingar av den som håller på att få rötter, så jag kommer snart att kunna sätta i en ny gullranka i ampeln. Jag har precis planterat om min high chaparall, så jag hoppas på att den ska börja växa en massa framöver! Lampskärmen som skymtar i fönstret passar inte till någonting annars i rummet, så jag får se om jag tycker att den är rolig just därför, eller om jag ska byta ut den, jag har ju andra lampskärmar att byta med...
 
Och tjejen som hoppade upp i soffan när jag började ta bilder, för att se till att dom snyggaste detaljerna var på plats - hon som annars hatar att vara med på bild! ^_^
 
Eftersom vi bor i Sverige, och i Sverige så gäller Jantelagen, så får man egentligen inte tuta sitt eget horn, men jag tänker göra det ändå, för jag är jättenöjd: visst blev det fint! Visst känns tapeten som att den har suttit på väggarna i det här rummet ända från början, nästan? Den känns så väldigt rätt här! Förr så var det förstås inga vita väggar, utan hela rummet var tapetserat (och det var garanterat också fint, jag är så glad att det är modernt igen, det är så roligt att se en massa rum tapetserade med mönstrade tapeter på alla väggar!), men jag ville att det skulle vara ljust och fräscht (....), fast det samtidigt är tapetserat. Dessutom så är det ett enormt jobb att flytta på alla bokhyllorna för att komma åt väggarna...
 
Nu kliar det förstås i fingrarna efter att fixa mer här hemma, jag ska försöka att komma mig för att fortsätta att ta bort tapet från trappstegen - jag har börjat med två, och det var så jäkla jobbigt, så jag fortsatte aldrig... Dags att ta itu med det, alltså!
 
Idag tänkte jag att det passar att spela något som känns vintage, fast det egentligen är nytt, precis som mitt vardagsrum, så det blir The Vanjas-radio. The Vanjas har gett ut alldeles för lite musik, dom hade jag velat höra mycket mer ifrån!
 
 

Kommentarer:

1 clara:

Så fint det blev =) Heja dig!

Svar: Tack så jättemycket! ♥
Miss Kitten Heart

Kommentera här: