tjusiga tisdag - slow fashion

 
En tjusig tisdag kan antingen handla om fina kläder, eller så kan det handla om hållbara kläder, eller (vilket förstås är idealet) så kan det handla om både och! Idag skriver jag om hållbara kläder, slow fashion, som ligger mig varmt om hjärtat. Faktum är, att det ligger mig så varmt om hjärtat, att jag nästan helt och hållet slutat spendera pengar på fast fashion! Jag köper underkläder och strumpbyxor som inte är hållbara (fast inte utan att ha letat länge efter dom secondhand, men det är svårt i min storlek och i mina trakter och i min budget), för jag har helt enkelt inte budgeten att välja mer hållbart producerat, jag har knappt ens budgeten att välja billigt producerat... Men - jag köper så lite och så sällan, så jag försöker att inte ha dåligt samvete för det. Men det är lättare sagt än gjort, för dåligt samvete har jag. Men istället så försöker jag att ta vara på det jag köper nyproducerat, så att jag kan använda det så länge som möjligt, och slipper köpa nytt så sällan som möjligt. Strumpbyxor köpte jag sist för två år sedan, behåar och trosor köpte jag (med några få undantag) nytt för sådär 15 år sedan... Ok, det är överdrivet länge kanske, men grejen är, att köper man bra kvalitet och sedan sköter kläderna ordentligt, då kan dom leva i femton år, eller ännu längre! Med det sagt - mina underkläder var inte i bra kvalitet, och dom satt inte speciellt bra, utan jag hade helt enkelt inte råd att byta ut dom... 
 
Nu till dagens inlägg, jag pratar alltså om slow fashion, och hur man kan göra för att byta fast fashion mot slow!
 
 
Innan jag skriver något om hur man kan få in mer slow fashion i sitt liv, och mindre fast fashion, så tycker jag att det känns väldigt lämpligt att först ta reda på precis varför fast fashion är en dålig sak. Det är lätt att säga rent allmänt att det är dåligt för miljön och att det är dåligt för dom människor som tillverkar kläderna, men för dom flesta så räcker det inte att man säger det. Faktum är, att en del svarar på det genom att tycka att "ingen ska minsann berätta för mig vad jag kan köpa och hur mycket" (japp, har sett den responsen i facebookgrupper tex). Om man tex vet att ens kläder har tillverkats av barn som jobbar tolv timmar om dygnet och knappt får någon lön för det, och att kvinnor ofta blir våldtagna på sina arbetsplatser och att deras lön inte ens täcker hyran till deras bostad, så kanske man blir mer öppen för att undvika vissa dåliga saker (tex Shein och Temu) till förmån för bättre saker (som att shoppa mindre och att välja andrahand i första hand). Så jag börjar helt enkelt idag med en video om varför fast fashion är riktigt jäkla dåligt. Se den! Gittemarie Johansen är lättillgänglig och tydlig, och ska man bara följa en hållbarhetspersonlighet, så rekommenderar jag att följa henne! Dessutom, eftersom hon är dansk, så skiljer inte hennes verklighet sig speciellt mycket från vår verklighet, tex gällande sopsortering och sånt (i resten av världen, tex USA, så ser sophantering och sopsortering annorlunda ut än här).
 
 
Först, en sammanfattning om vad slow fashion innebär - kort sagt så tänk på fast fashion, och tänk sedan tvärtom!
 
 
Att göra sina kläder är det ultimata slow fashion - när ett plagg tar många timmar att göra (tex när du stickar en tröja) så är risken att du överkonsumerar betydligt mindre. På en timme kan du gå in i en butik och köpa tio plagg, på en timme kanske du hinner sticka tio varv på din tröja... När det tar lång tid att skapa dina kläder, så blir du (för det mesta) automatiskt mer medveten om hur mycket kläder du har. Sedan så kan förstås handgjorda kläder vara mer eller mindre hållbara också: att sy/sticka/virka en massa kläder bara för att göra dom, och sedan så blir dom bara liggande i garderoben, oanvända, det är inte hållbart, utan tänk istället efter först vad du behöver och vad som faktiskt blir använt. Att köpa en massa garn och tyger för att sy/sticka/virka själv kan också vara ohållbart om man gör det helt tanklöst - att köpa material secondhand är förstås bättre, likaså att köpa material producerat i liten skala, och närproducerat. Anna Sjösvärd svarar i videon på tittarfrågor, bland annat om hur hon tänker för att skapa en hållbar garderob (den frågan är en liten bit in i videon), och en av hennes käpphästar är att hon köper helst svenskt eller nordiskt garn, för att djurhanteringen är bättre här. Jag vet inte hur det är i övriga nordiska länder, men faktum är, att i Sverige slängs tonvis med ull bort eller eldas upp, för efterfrågan är för liten. Genom att öka efterfrågan, så minskas mängden kasserad ull, och det är väldigt bra! Förresten, Anna Sjösvärd är min absoluta favorit när det kommer till stickpodcasts, jag kan absolut rekommendera henne om ni också är intresserade av stickning/handarbete/hantverk/handgjord garderob!
 
 
 
Kapselgarderober är ett sätt att utöva slow fashion - genom att begränsa antalet plagg i din garderob, så begränsas också hur mycket du shoppar, det är liksom ingen mening att shoppa när du ändå inte får fler plagg att använda! Det finns många olika varianter på kapselgarderober, en del har väldigt få plagg, andra har fler plagg, en del har en kapselgarderob för sommarhalvåret och en annan för vinterhalvåret, osv, söker man på youtube så hittar man massor av videos om ämnet. Många förknippar kapselgarderober med neutrala färger och en ganska klassisk stil (tänk skjortor, kavaj, kostymbyxa, jeans, skinnjacka, t-shirt), men det kan vara både färgglatt och enfärgat, och det kan vara i precis vilken stil som helst - man anpassar helt enkelt kapselgarderoben efter bäraren! Mina kapselgarderobsfavoriter är Ana Goldberg och Karin Lind, som båda har skapat sina kapselgarderober med slow fashion-tänk, den förstnämnda gör kläder själv, köper secondhand och köper från hållbara märken, den sistnämnda köper väldigt få men noggrant utvalda nyproducerade plagg, och väljer secondhand om hon kan. Båda två väljer också kvalitetsplagg i naturmaterial, vilket gör att kläderna håller länge, och man alltså behöver köpa nytt mer sällan!
 
Naturskyddsföreningen rekommenderar att vi inte köper fler än 5 nyproducerade plagg per år, för dom flesta så är det otroligt mycket mindre kläder än vad dom köper i vanliga fall, för dom allra flesta köper alldeles för mycket kläder, det är inte hållbart för miljön att handla så, och det är anledningen till att fast fashion blivit ett sånt stort problem. Om man köper fem plagg per år, istället för fem plagg i månaden (eller vad det nu kan vara), så kan man köpa fem väldigt mycket bättre nyproducerade plagg från hållbara klädesmärken, och ändå spara pengar. Och att handla secondhand är nästan alltid ett hundra gånger bättre alternativ (det är inte bättre om din ursäkt för att handla kläder är att du lämnar dina avlagda kläder på secondhand, eftersom du fortsätter att handla, så är det ett fortsatt problem), och utöver fem nyproducerade plagg per år, så kan man alltså handla begagnat också.
 
 
 Det mest slow fashion man kan göra, är att använda dom kläder man redan har - det mest hållbara är att inte köpa kläder alls, inte ens secondhand eller hållbart producerat. För att få kläderna att hålla länge, så behöver man ta hand om dom! Jag har själv lappat och lagat mina kläder i många år (vet ni inte hur man gör, så har youtube massor av tutorials!), men jag har helt och hållet förträngt att man förstås måste ta hand om sina skor/väskor/bälten/skinnjackor också, alltså alla lädervaror. Eftersom jag håller koll efter skor och väskor i skinn på loppisar, eftersom kvaliteten är så mycket bättre än fuskmaterial, så är det här något som jag kommer att börja göra i framtiden. Jag ska hålla koll efter skoborstar på loppis, förhoppningsvis så har jag tur och hittar jag en eller ett par hyfsat snart, men lädertvål och balsam måste förstås köpas nytt - jag har en vintage Coach-väska från 80-talet med vattenskador (jag hade en vattenflaska i väskan, och flaskan läckte...) som jag vill försöka fixa till.
 
Vi slutar här för idag - jag vet att jag har en tendens att skriva långa inlägg med mycket text, och min gissning är att (alltför) många bara skrollar förbi, och det är trist. Jag skriver ju för att jag hoppas att det blir läst, särskilt när det är såna här viktiga ämnen! Jag har skrivit om slow fashion förut, jag kommer att göra det igen, så jag behöver inte skriva precis allting som finns att skriva om ämnet här och nu. Jag återkommer, helt enkelt! ^_^
 
Annars - för er som läser min blogg för livsuppdateringar och inte för allting annat jag svamlar om, om ni tagit er såhär långt, så har jag ett par små livsuppdateringar att avsluta med: Alice har äntligen börjat äta igen, hurra! Det tog bara drygt tre månader av matvägran... Det gör också att hon blir lite billigare i drift dom kommande månaderna, när hon inte bara äter färskfoder och hundtuggisar - jag har börjat lägga till kokt kött (uppfött hos syster och svåger på Rödön, så närproducerat och bra!) till färskfodret, och när det går ner utan problem, så lägger jag också till vanlig hundmat och litegrann blötlagt torrfoder också. Å, och apropå Alice, så har jag börjat ge henne ögondroppar, för hon har så mycket kladd i ögonen, och det blev skillnad från dag ett! Superbra!
 
Själv har jag börjat förbereda för den dagen jag kan få hjälp med att köra min gamla bäddsoffa på tippen: taklampan i sovrummet ska flytta till ett nytt hem, taklampan i målarrummet (som förut hängde ner över soffbordet framför bäddsoffan) har fått flytta in i sovrummet, och en lampa från förrådet (som bara har en kort sladd och hänger precis under taket) har fått flytta in i målarrummet. Soffbordet i målarrummet har burits ut i förrådet, och en sidobord som stod i förrådet har flyttat upp till målarrummet, det kommer att funka när bäddsoffan bytts ut mot min stora gula läderfåtölj. Som en bieffekt, så blev det dessutom städat lite i förrådet, det var behövligt! ^_^
 
Jag ska fortsätta titta på hemma hos-videos på youtube (jag håller på att titta på ett superfint hem just nu!), och senare idag så blir det andra halvan av Lasse-Majas Detektivbyrå, en av mina favoritjulkalendrar, den är både supermysig och estetiskt väldigt snygg, den påminner faktiskt lite om Pushing Daisies i estetiken! Ni kan se den på youtube om ni inte har den på DVD, första halvan är här, och andra halvan här! Förresten, som ett stort Pistvaktfan, så är det kul att se många skådespelare från Pistvakt dyka upp i Lasse-Majas Detektivbyrå!
 
 Idag lyssnar jag på det här:
 
 

Kommentera här: