gardiner uppe & drömkåken

 
Det tog ett par veckor, men nu är gardinerna också uppe i vardagsrummet, och det ser rätt klart ut på ytan (jag hoppades hitta nya gardiner på loppis, men ingen tur än). Jag vet ju allt som jag vill göra om och allt jag vill byta ut (vill ha ett runt soffbord istället för rektangulärt, behöver en ny soffa, vill kunna ha en matta, behöver en till liten bokhylla, vill ha en till uppsättning gardiner, osv), men det är i alla fall ett färdigt rum nu igen, och det går att leva såhär. Ja, jag har ju gjort det i flera år, med olika varianter av målade/tapetserade väggar, så helt uppenbarligen så går det att leva såhär. Någongång ibland så är det något som blir ändrat, medans andra saker har fått vara som dom är. Gardinerna har jag haft i många år, jag minns inte om jag köpte dom före eller efter jag köpte huset, men dom har i alla fall fått vara med på alla versioner av vardagsrummet, med vita väggar, med mörkbruna väggar med medaljonger, med svartvitrandiga väggar och nu med gröna medaljonger, och gardinerna passar till precis varenda version. Det kallar jag för flexibelt! Soffan har också varit med länge, fast inte riktigt lika länge, den skaffade jag när jag hade dom bruna medaljongtapeterna, och den passar också bra till allting hittills. Grönt är helt enkelt en väldigt praktisk färg, det passar till mycket!
 
Förresten, något som passar väldigt bra till dom här tapeterna, och förstås till gardinerna (eftersom gardinerna passar till allt ^_^) är teakkornischerna. Jag har inga problem med vanliga kirschstänger, men kornischer är väldigt mycket mysigare, och ser mer genomtänkt ut!
 
Apropå gamla grejer, och apropå att jag lyckats falla för en del mer eller mindre 90-taliga grejer den sista tiden: Jag såg en gammal favoritfilm häromdagen. Den är gjord 1993, så definitivt 90-talig i stilen, och den handlar om att renovera ett gammalt fallfärdigt hus (bland annat) mitt under 90-talet, så den är perfekt ögongodis när man är sugen på 90-tal! Fast jag har i och för sig alltid älskat det färdiga resultatet av husrenoveringen, oavsett vad jag känt för 90-talet i övrigt... ^_^
 
 
Filmen jag pratar om är förstås Drömkåken, med Björn Skifs och Susanne Reuter bland annat. Har ni inte sett den, så se den! Den är kanske inget mästerverk, men den är absolut mysig, och den är lättsam och rolig, och som sagt så är husrenovering en del av handlingen (och sånt kan åtminstone inte jag stå emot!). Dessutom så kan jag aldrig låta bli att förundras över hur en som i större delen av filmen har tummen mitt i handen (bokstavligen, nästan!), plötsligt lyckas få till ett sånt fint hus! Den finns att se på tv4play, bland annat, så inte så svår att leta reda på. ^_^
 
Idag blir det förstås 90-talsmusik, svensk 90-talsmusik för att vara specifik. Det gjordes både väldigt bra musik, och väldigt dålig! ^_^
 
 

Kommentera här: