på japanskt humör idag

 
Jag har varit på humör för att se om The Makanai ett tag, även fast det inte alls var längesedan jag såg serien (den är supermysig!), och idag plockade jag fram den på netflix - jag har inte börjat titta på den än, men det blir när som helst, eller åtminstone någon av dom närmaste dagarna! Maten idag har också lite japanska smaker, även om den tyvärr är åt det lite väl spartanska hållet (jag håller mig mätt i ungefär fem sekunder, men jag håller på att ha slut på potatis och lök, och pasta försöker jag att inte äta för många dagar i veckan, det mättar inte heller speciellt bra, även om det blir bättre med linser till...) - ris, soja/wasabi/majonnäs-sås, rostade sesamfrön och picklad kålrabbi (som alternativ till picklad daikon). Jag kom sedan på, att jag har en burk med miso också, så till middag så kan jag röra ihop en snabb misosoppa också, så blir det lite mer matigt i alla fall...
 
Men ja, humöret drar alltså åt det japanska idag, och jag stannar på det temat en stund - jag går tillbaks i mitt bloggarkiv, och delar med mig av gamla japanska favoriter idag!
 
 
Jag kan aldrig gilla japanska saker, utan att låta Kitchen for Singles hänga med på ett hörn - det är min absoluta favorit av allting jag sett på youtube, eller ja, en av storfavoriterna i alla fall! Det är en ung tjej som lagar mat i sin supermysiga lägenhet, och funderar lite på vad som hänt under dagen. Lägenheten och köket är precis min stil, maten är enkel, med få ingredienser och ser alltid god ut, och dessutom så är varje avsnitt sådär 10 minuter långa - perfekt för mig som har svårt att koncentrera mig några längre stunder. Gillar ni mat, japanskt, retro, inredning och sånt, så tycker jag att ni ska ge Kitchen for Singles en chans!
 
 
 
Den här videon får mig alltid att bli sugen på att samla japansk keramik! Just det är i och för sig inte det lättaste att hitta i mina trakter, och att beställa är inget alternativ. Men - jag har det alltid i bakhuvudet när jag går på loppis, och hittar jag keramik med en känsla av Japan, då brukar jag försöka slå till. Det händer inte ofta, jag har bara några skålar, men ser fram emot att samlingen ska växa under kommande år - jag har inte bråttom, även om det är lätt att känna att man vill ha NU när man är på jakt efter något! ^_^
 
 
 
Dom här videosarna av GOROGORO KITCHEN tittar jag alltid på när jag har extra lust på japansk keramik. Dom är ett japanskt par som bor i Paris, och dom har en väldigt mysig kanal, en av mina japanska favoriter. Att titta in i deras porslinsskåp är alltid kul, dom blandar västerländskt porslin med japanskt, och det är väldigt inspirerande! Det är något sånt som jag vill ha, och deras porslinssamling har fått mig att inse att minismå fat och skålar också har användningsområden, förutom att lägga tepåsar på - förut så har jag för det mesta lämnat kvar såna på loppishyllorna, hur mycket jag än tyckt om dom, för hur många tepåsefat kan en person behöva? Men i Japan så används även såna när man dukar (kolla också i den första dukningsvideon här ovan!), man lägger tex pickles och dippsåser i dom. Bara för det, så hittar jag sällan såna fat och skålar numera, bara för att jag tillåter mig själv att köpa dom... ^_^
 
 
 
 
 
 
 
Bentolådor är min favoritestetik när det kommer till mat - många små smakbitar, samlade i en låda, det är min grej, det! (Däremot så gillar jag inte det moderna sättet att servera mat på, på stora fyrkantiga/rektangulära tallrikar, jag fattar inte grejen med det...) Dessutom - det finns så många möjligheter att leka med maten, att dekorera och att göra fint, och vi ska bara inte tala om hur fina bentolådor dom gör för barn! Förr i tiden samlade jag på gulliga bentolådor och tillbehör, men jag har gjort mig av med många. Jag är väldigt glad för dom jag har kvar (men saknar en del av det jag sålt), och skulle gärna utöka samlingen litegrann igen. Dessutom så skulle jag vilja ha en eller ett par vuxenbentolådor - ja, jag skulle faktiskt kunna nöja mig med klassiska matlådor i plåt, även om det är roligare med finare! ^_^
 
 
 
 
 
Studio Ghibli är en favorit, det är så mycket att tycka om i deras filmer, även om man helt bortser från handlingen. Estetiskt så är dom fantastiska, så inspirerande, och alla dessa matscener och maträtter... Det är inte bara jag som inspireras av det, det är en hel grej, att återskapa maten från Ghibli-filmerna, och jag tittar mer än gärna på videos av det slaget!
 
 
 
 
 
När man kollar på japanska matlagningsvloggar, så är det lätt att slås av alla smarta och fina köksattiraljer dom använder, många av dom är såna som vi inte alls (eller väldigt lite) använder i Sverige. På min önskelista står en japansk omelettstekpanna (den kan förstås användas till annat än omelett!), en japansk urtjusig kastrull, en miniugn (det finns med air fryer också, det verkar vara en smart kombination!) och en riskokare modell mindre. Miniugn saknar jag faktiskt rätt ofta - det känns onödigt att värma upp hela ugnen när jag bara ska laga något litet, och för det mesta så lagar jag bara smått. Riskokare verkar vara en av dom bästa köksmaskiner man kan ha (om man brukar äta ris ibland, alltså!), riset sköter sig själv (man kan till och med ställa in i förväg när den ska slå på), det blir bra varje gång, och sedan så kan det stå på varmhållning ett tag. Dessutom så kan man faktiskt laga mat i en riskokare också, man kan tex lägga på ingredienser ovanpå riset, och så tillagas det och blir klart samtidigt.
 
Det här är bara en liten del av allt japanskt jag har skrivit om genom åren (även om jag ibland upprepar mig också - Kitchen for Singles tex har jag tipsat om många gånger, men det är en favorit!), vill ni hitta mer tips och läsa mer tankar och funderingar, så kolla på min japanskt-kategori! Å andra sidan - om det bara är jag här som gillar japanska grejer och japansk estetik, så lär jag säkerligen skriva om något helt annat imorgon, så kom tillbaka då! ^_^
 
 

Kommentera här: