50-talspryttlar testas!

Dom senaste veckorna har det visst varit en trend på måndagar och tisdagar, jag har inte haft ork att skriva någonting här. Det har förstås hängt ihop med att jag har åkt in på byn, och att jag varit inne länge och två dagar i rad - det krävs inget mer för att jag ska blir som en urvriden trasa... Jag var in på byn igår också, men är däremot hemma idag, egentligen så orkar jag inte blogga idag heller, men tänker att jag gör ett supersnabbt tipsinlägg, och är glad för att jag åtminstone fick till det!
 
 
Idag så kollar jag på Laci Fays spellista där hon testar en massa pryttlar från huvudsakligen 50-talet, jag tittar på videosarna med köksattiraljer, men hon testar andra grejer också. Amerikanerna var verkligen superbra på dels snygg design, dels på att hitta på roliga och smarta grejer! Ja, jag vet, vi svenskar var inte dåliga på det heller, och 50-talet var verkligen en av höjdpunkterna i svensk designhistoria (ja, i nordisk designhistoria - det finns en anledning till att skandinavisk mid-century modern är stort i i resten av världen!), och en sak som står på min önskelista är svensk: jag vill väldigt gärna ha en Snapphane bordsgrill från Nils-Johan. Jag har ju trånat länge efter en miniugn (man ser dom ofta i japanska matlagningsvloggar, supersmart att man inte behöver värma en hel stor ugn bara för en liten grej), och en Snapphane skulle vara ett bra (och snyggt!) alternativ!
 
 
Vill ni se fler köksprylar från 50-talet i användning, kolla på Sewrenas instagram, hon har en fantastisk spis och en inbyggd mixer som hon testar en massa recept på, kolla här om ni vill se - särskilt spisen är en absolut dröm!
 
Tyvärr så är chansen att hitta någon av deras fantastiska pryttlar rätt obefintlig (att handla på ebay är tyvärr inget alternativ), och dessutom - elektriska grejer från USA skulle ändå inte funka här. Först tänkte jag att det förstås räcker med att skaffa en adapter för att deras stickkontakter ska passa i våra uttag, men sen har jag för mig (om jag minns rätt - jag kan i och för sig ha helt fel i det) att dom har annan elspänning i USA än vad vi har, och då kan det bli problem ändå. Jag kan förstås minnas fel, det vore inte första gången! ^_^ Men som sagt - för min del så är det ändå ett ickeproblem, jag har ändå inte möjlighet att köpa coola retroköksgrejer från USA... Och coola retroköksgrejer från Sverige, det har jag hittills inte haft någon tur att hitta i mina trakter (jag är tyvärr nästan helt beroende av att hitta på fysiska loppisar i min närhet, tradera tex blir oftast för dyrt - enbart frakten brukar kosta mer än vad jag brukar lägga på mina loppisfynd), men det händer förstås att jag har tur också, och jag hoppas att det kommer att hända lite oftare i framtiden! Men, som jag tror att jag nämnt förut, jag börjar tro att folk har slut på retrogrejer i sina förråd, det har varit jättedåligt med sånt det senaste året eller så... I brist på äkta retro, så har jag ändå lyckats skaffa köksgrejer med retrokänsla - mixer, elvisp, brödrost och vattenkokare valde jag enkom för deras 50-talsinspirerade form.
 
 

Kommentera här: