kristidspotatis

Jag har alltid en bok på köksbordet, jag kan inte sitta ner där utan att ha något att bläddra i, även om jag inte sitter vid köksbordet många minuter på en dag. Den bok jag läser nu, är Husmoderns Köksalmanack 1943 - klart jag valde en från krigsåren, nu när jag sätter igång med ett ransoneringsprojekt! Något som slår mig, fast jag inte hunnit längre in än slutet på januari, är hur mycket potatisrecept det är, både där potatisen spelar huvudrollen, eller där den samsas med andra ingredienser men är en stor del av receptet. Och det är förstås inte så konstigt - potatis har varit en viktig råvara i flera hundra år, det är först nu som folk har inbillat sig att potatis är något dåligt som ska undvikas till varje pris (potatis är allt annat än dåligt - det innehåller en massa vitaminer, fibrer, är magert och mättande, är billigt, går att lagra över vintern, och odlas här i Sverige, potatis förtjänar verkligen att få fortsätta att vara den basvara som den alltid har varit!). Efter det tionde potatisreceptet på bara några sidor, så bestämde jag mig för att jag skulle dela med mig av ett gäng - jag har ju sagt att jag ska dela recept från mina krigstidskokböcker ibland! Det här är ett rejält gäng med potatisrecept, dom flesta är vegetariska, några är inte det. Dom kommer från Husmoderns Köksalmanack 1941, 1943 och 1945, och jag ska definitivt testa flera av dom framöver!
 
 
Jag var ute på byn på förmiddagen, jag handlade bland annat 4 kg potatis och 2 kg morötter, och har precis lagat lunch och middag - potatis förstås! Jag gjorde pytt med potatis, morötter och kikärter, smaksatt med curry, väldigt enkelt, men väldigt gott! Potatis, det är grejer det! ^_^
 
Jag hittade inte någon potatisspellista som var något för mig (men det finns ett gäng potatisspellistor på spotify!), så det blir en kolaspellista istället! Förresten - man kan säkert göra kola av potatis också! ^_^
 
 

Kommentera här: