snyggat till hos rosorna och överraskningsblommor

Igår och i förrgår fick jag äntligen tummen ur, och snyggade till i rosenrabatten! Som vanligt, så behövde jag lite pepp och inspiration för att komma mig för, men ni får vänta tills imorgon för att se vad det var som krävdes. ^_^
 
Tyvärr så kom jag på för sent att jag skulle ha tagit en förebild, för skillnaden är enorm! Jag tog bilder efter att jag rensat i rosenbuskarna, men före rosenrabatten, så det går att få en aning i alla fall. Det är dessutom väldigt svårt att fånga mina rosor på bild, för dom smälter ihop med gräset - dom är så små och klena, det som förr var en stor rosenbuske, har nu blivit som en krans med små rosenpinnar, med en massa utrymme emellan. Att jag är så dålig på att hålla undan gräs och ogräs hjälper förstås inte, inte heller att jag aldrig kommer ihåg att gödsla... Men - i år så kom jag mig för att rensa bort gräset tre veckor tidigare än förra året (jag började skriva trädgårdsdagbok förra året, det är så bra att kunna skriva ner vad som blir gjort, och vad jag vill göra, och vad jag behöver köpa/få tag på, osv, och att kunna gå tillbaks i tiden och se vad jag gjorde då, och när!), det betyder tre veckor mer av sol och utrymme. Förra året och flera år innan så stod rosorna orörda i sitt ogräsfängelse, för jag orkade helt enkelt inte, så jämfört med det så är det stora framsteg!
 
Vi börjar med en översikt (jag vill förresten inget hellre än att klippa gräset, det behövs verkligen, men jag måste köpa bensin först, så jag får se när det blir). I hörnet till vänster hade jag planerat ängsblommor och en massa rosenbuskar när jag först flyttade hit för åtta år sedan, och jag hittade ett gäng rosenbuskar på facebook som jag planterade här första eller andra sommaren jag bodde här. Dom tog sig aldrig speciellt bra, det hjälpte förstås inte att jag lyckades köra över dom med gräsklipparen hela tiden... Rakt fram, från torkvindan och fram till odlingslådan (som jag flyttade hit förra sommaren, men den har jag inte odlat något i än, eftersom jag inte hade något att plantera i den, så hade jag ingen brådska att fylla den med jord heller, så den står helt enkelt och väntar på sin tur - nästa sommar, förhoppningsvis!) är det som en gång var en rosenbuske, och som nu är en sorglig rosenhistoria... När dom växer på sig (vilket jag hoppas att dom gör), så blir det något av en dubbel häck av dom, det borde bli väldigt tjusigt! Framför den röda odlingslådan hade jag sått sockerärter för flera år sedan, och efter ett eller ett par år med sockerärter, så har den rabatten bara stått och växt igen med ogräs. Förra sommaren så grävde jag upp alla rosenbuskar som jag hade i gräsmattan, och så flyttade jag hit dom istället, till den före detta sockerärtsrabatten. Nu vet ni hur det är upplagt, nu tittar vi närmare!
 
Att gräset är väldigt långt gör det förstås inte lättare att hitta mina små spetor till rosenbuskar... Men på övre bilden är det dom till vänster i alla fall, och till höger i bild är den orensade rosenrabatten. På den nedre bilden är den alltså före rensning... Rosenbuskarna såg ännu värre ut... Det gick knappt att se dom, dom var helt övervuxna med högt gräs.
 
Det bruna torra gräset i mitten är alltså där jag ryckt bort gräs och ogräs, det är kort, så kort jag bara lyckades få det, och däremellan sticker det upp rosor. Kollar ni noga, och kollar ni efter dom vita rosorna som syns här och var, så ser ni dom litegrann i alla fall! Dom här rensade jag alltså fram i förrgår, jag började här, för jag trodde i min enfald att det var det mindre jobbet - det var ju bara att rycka bort långt gräs! Men dels så är ytan betydligt större än rabatten, dels så var det väldigt mycket gräs, dels så ville jag inte råka rycka upp små rosenskott som skjuter upp här och var, så det var finlir som gällde! Det tog alltså ett tag att bli klar, och varmt och svettigt var det, men bra kändes det när det var gjort!
 
Igår så sköt jag på ogräsrensningen till eftermiddagen, först så klippte jag ena halvan av framsidan och framför dass/vedbod/förråd, jag tog mig helt enkelt råd till det, fast jag inte har råd egentligen - det såg så förjäkligt ut, en massa tistlar och ogräs i gräsmattan. Dessutom så håller jag på att måla en skylt som ska sättas ut vid brevlådan - det är inte så mycket folk som åker förbi här, men nån kanske vill titta in och kolla på retrogrejer! Därför så klippte jag också gräset utanför dasset, för att eventuella besökare ska slippa vada genom tuvor och gräs. Och sen på eftermiddagen så fortsatte jag alltså med att rensa ogräs - japp, ibland så händer det att jag gör vad jag föresätter mig! ^_^
 
Skrolla tillbaks till dom första bilderna i inlägget, så ni minns hur överväxt det här var! Jag har fortfarande lite kvar att rensa, men det kräver att jag gräver bort rötter, och det tänkte jag låta vänta till senare - jag ska också såga till brädor och gräva ner som kanter runt rabatten, så att gräsmattan inte växer in i den, och så att jag förhoppningsvis lyckas hålla gräsklipparen utanför... Jag kom på en idé för remsan bakom rabatten/framför odlingslådan, jag har funderat på hur jag ska göra med den: brädor har jag massor, om jag sågar till lagomt långa brädor, och skruvar ihop dom på baksidan, som en slags spång, och så gräver jag bort gräset, och lägger dit kartong istället, och så brädspången ovanpå. Eftersom jag ska ha brädor runt rabatten, så tänkte jag att det var ett lämpligt material, och så håller det bra att gå på också - en annan tanke var att lägga sten där, alltså natursten, inga flådiga plattor, det vore också fint, men inte lika bra att gå på. Vad tror ni om min "spång"-idé?
 
Kolla förresten vad rosorna har växt på sig bra - jag planterade dom alltså förra sommaren, och då var dom knappt mer än pinnar! Och nu är åtminstone två av dom redan små buskar, som dessutom blommar! Hurra, vad glad jag är!
 
Jag har också två pioner som har kommit upp i år. Jag satte ett gäng rotknölar förra året, men vågade inte riktigt tro på att det skulle bli något av dom. Pionerna var en gång i tiden mommas (nu är det min kusin som har mommas hus, så nu är det väl egentligen hennes pioner, men jag gillar att tänka på att det är momma som har planterat dom en gång i tiden!), så jag ville verkligen att dom skulle ta sig! Jag vet inte hur pioner och rosor funkar tillsammans, men rent utseendemässigt så kan jag inte tänka mig något vackrare! Eller jo, en sak till i rabatten skulle göra det ännu lite finare:
 
Ser ni luckan där, ungeför vid planteringsspaden? Där har varken rosor eller pioner kommit upp, men det är ett perfekt utrymme att plantera en annan av mina favoritblommor: löjtnantshjärta! Pappa och hans fru, Britt-Marie, kommer och hälsar på om 1½ vecka, och dom behövde dela på sitt löjtnantshjärta, och tar med sig till mig, Suss och Maria. Jag vet inte om det här är det bästa stället för löjtnantshjärta, men den behöver komma i jord, och det tar ett bra tag innan rosorna fyller ut hela rabatten, så löjtnantshjärtat får växa här så länge, och så kan jag flytta på den sen, om jag hittar ett bättre ställe. Men alltså, kan ni tänka er en finare kombination, rosor, pioner och löjtnantshjärta, snacka om torpromantik förkroppsligat i en rabatt! Det enda som saknas är akleja, och det har jag fulla perennrabatten!
 
Och såhär ser det alltså ut nu, hos mina rosor (ja, jag slösade bort bensin på att klippa runt rosorna också, och dessutom runt svartvinbärsbuskarna - som dessutom har växt på sig som bara den i år, jag har två stycken som jag fick samtidigt som jag fick rosenbuskarna för 7-8 åt sedan, dom har varit rätt små länge, nu börjar dom vara enorma, det sade bara vips i år!), det ser stökigt ut, i och med att rosorna försvinner lite mot det bruna gräset (det ser bättre ut i verkligheten, dock!), men det på den här bilden så syns dom litegrann i alla fall. Förhoppningen är att jag snart ska kunna ösa på gödsel, och sedan ett lager gräsklipp över, det hindrar i alla fall lite av ogräsväxten, och det borde hjälpa till med rosentillväxten (även om det inte gör att det ser snyggare ut...). Och som sagt, rabatten ska kantas med brädor, så ser den också prydligare ut.
 
Inlägget är redan långt, med en massa bilder på växter som man knappt ser vad det är, och nu fortsätter jag med lite till av den varan... Jag har hittat lite överraskningar i perennrabatten i år, så jag tänkte visa lite bilder på dom:
 
Den här skönheten förstås, den var en trevlig överraskning! ^_^ Eller nä, inte så överraskande, han ligger här ibland, på kartongen på den övertäckta delen av rabatten, Hur det ska gå nästa år, när det ska bli jord och förhoppningsvis växter här, det vete katten!
 
Men ja, vi ska titta på blommor, inte på katter! Framför Bosse kan man skymta dom här:
 
Borstnejlikor! Jag sådde dom tillsammans med ett gäng andra blomfröer när jag försökte göra en äng av mittdelen av rabatten för flera år sedan, det stod att borstnejlikor är tvååriga, men dom har fortsatt att dyka upp sedan dess, och nu har dom dessutom lyckats lirka sig in i rabatten! Jag gråter inte, jag älskar borstnejlikor, dom tillhör favoriterna - farfar hade alltid borstnejliga i sina rabatter, så för mig är dom väldigt mycket nostalgi!
 
Bakom Bosse, i andra delen av perennrabatten, så dök flera blommor upp som jag inte var riktigt beredd på.
 
Alltså, jag visste ju att jag hade planterat jättevallmo, men den såg inte ut att trivas speciellt bra, bladen ligger bara utfläkta på marken, jag trodde att det skulle vara mer "stuns" i dom. Så det var en väldigt glad överraskning när jag såg att den här blomman var på väg! Hoppas det kommer fler!
 
Ovanför vallmon, så hittade jag två växter som jag faktiskt planterade förra året, men eftersom dom inte kom upp då, så trodde jag inte att dom klarat sig. Oranga liljor, jättetjusiga! Jag vet, liljor är jättegiftiga för katter, men dels så vet jag inte om det är alla liljor, dels så ska jag omedelbums gå ut och klippa bort pistillerna, det är dom som är farligast (för katterna tuggar inte på mina blommor).
 
Dom här (som alltså inte slagit ut än) var en total överraskning, dom måste ha följt med i rotklumpen till höstastern som dom växer tillsammans med - krollilja! Ännu en favorit! Och ännu en liljeväxt, som alltså inte är bra för katter, det blir till att klippa bort pistillerna på dom också, när dom väl slår ut! Dom står förresten väldigt bra här med höstastern, dom är precis lagomt höga för varandra!
 
En tråkigare överraskning är den här: inte en enda mynta har överlevt vintern. Jättetrist! Och konstigt, för den marockanska myntan (som jag hade här, tillsammans med chokladmynta) har jag haft i flera år, och den har klarat sig, även om den aldrig vuxit speciellt bra. En annan som inte riktigt vill sig, är stjärnflockan i övre högra hörnet, men den hinner förstås växa på sig, det är mycket sommar kvar än! Men den här luckan behöver jag alltså hitta en växt till! Enda kravet är att det är en perenn, och att den inte är tokhög, annars så får det vara i princip vad som helst! ^_^
 
Och så ser det alltså ut i min trädgård nu - rosorna är någorlunda befriade från ogräs och gräs, jag har hittat överraskningar i blomrabatten, och myntan (som ska överleva typ en atombomb och en zombieapokalyps...) har inte klarat sig. Livet med en trädgård blir aldrig tråkigt!
 
Själv har jag ont lite överallt, efter allt ryckande och grävande - jag har ont längs hela baksidan av benen, under fötterna, i ryggen, i axlarna och i högerhanden, hoppas det går över snabbt! Eller ja, i ryggen är det ischiasen som bråkar, det gör alltid mer eller mindre ont, men det kan få börja göra mindre ont snart! Annars så har jag väl mest mig själv att skylla, att jag är för ovan vid fysisk aktivitet, jag har helt enkelt försatt kroppen i chock. Det är vad det är, helt enkelt! Vore jag bättre på att hålla efter eftersom, istället för att låta det förfalla och att ta det då, när det är som värst och mest jobb, då skulle det förstås bli mindre jobbigt.
 
Å andra sidan - då skulle det inte bli samma stora skillnad före och efter! ^_^
 
Dagens soundtrack är på trädgårdstemat, förstås!
 
 

Kommentera här: