loppislördag - till bords med proust

Ett endaste loppisfynd blir det idag, men jag är glad över det, så jag är nöjd ändå! Jag börjar med en bild, och pratar sen!
 
På 90-talet gavs det ut en serie med dom här böckerna - kokböcker baserade på författares/konstnärers verk och liv och hem, jättevackra, och jättetrevliga att läsa! Jag hade den här, och en eller ett par till, plus Colette, det goda livet och På fest hos Frida Kahlo i det blå huset, som inte tillhör samma serie, men är i samma stil. Sen gjorde jag mig av med dom, troligen i samband med någon flytt (jag har gjort mig av med så många böcker genom åren, pga att jag förr flyttade alldeles för ofta, och många av dom böckerna har jag ångrat i efterhand...). Dom senaste åren har jag sett dom nångång ibland på loppis, har tänkt att dom är ju väldigt fina, men har lämnat kvar dom på hyllan. Härom dagen kom jag på att jag trots allt saknar dom, att dom som sagt är väldigt fina, och att jag faktiskt vill ha dom igen. Och i tisdags, alltså bara dagar efter att jag insett att jag behöver dom i mitt liv, så hittade jag den här på Röda Korset i Ström. För en tia. Klart jag slog till, och gissa om jag är nöjd! Jag ångrar förstås att jag inte köpt dom andra jag har hittat förut, men det är lätt att vara efterklok. Men - eftersom jag sett dom flera gånger förut, så borde det betyda att dom kommer att fortsätta att dyka upp framöver! Hoppas att det inte bara är den här med Proust, utan dom andra också, så att jag till slut kan skramla ihop hela samlingen (inklusive dom om Colette och Frida Kahlo!)!
 
 
Såvitt jag vet, så finns det Till bords med Monet, Till bords med Renoir, Till bords med Toulouse-Lautrec, Till bords med Cézanne, Till bords med Picasso, och ja - den här, Till bords med Proust, och jag ser fram emot att en dag ha dom samlade på en och samma hylla! På den hyllan tänker jag dessutom ställa min Citron-bok av Lotte Möller, också en 90-taling, som jag trånat efter i många år, innan jag hittade den på loppis förra året, den hör inte på något sätt ihop med dom andra böckerna, men är lite samma sorts bok - en fin blandning av konst och mat. Och hittar jag fler böcker i samma stil, så japp - till samlingen med dom också!
 
(Ett litet PS - jag har efterlyst böckerna på facebook, och fick väldigt snabbt ett PM från en i Kristianstad. Han hade alla böcker utom en, och kunde fixa gratis frakt. Hans första pris var 400 kr för alla, men gick ner till 200 kr för alla, utan att jag ens prutade - jag sade bara att det var ett rimligt pris men för dyrt för mig. I mina ögon skrek det lurendrejare - han råkade ha precis det jag sökte efter, han halverade snabbt priset, han bjöd på gratis frakt, och ja just det - hans bilder var tagna från Google... Mer verklighetsnära är tyvärr att jag inte fått ett enda napp på annonserna utöver honom...)
 
Jag är alltså väldigt glad för mitt enda loppisfynd den här veckan, det är precis vad jag ville ha tag på, och dessutom - jag tror att den kommer att vara ett av dom där för-alltid-fynden (jag tänkte faktiskt göra ett inlägg om just det framöver, dom där fynden, och köpen, som aldrig blir utsorterade och aldrig sålda, utan får stanna hos mig i resten av livet) - något som jag tyckte om för trettio år sedan, som jag fortfarande tycker om, det känns som något väldigt hållbart! Så nu håller jag tummarna för att jag hittar en massa av dom här böckerna i framtiden! Ska jag våga tro på att jag lyckas hitta åtminstone hälften innan årets slut? Eller nä, inte om jag inte råkar åka in till Östersund några gånger, det lär ta betydligt längre tid med bara tillgång till Röda Korset i Ström och Hammerdal... Men trägen vinner, den som väntar på något gott, osv!
 
(Och om någon är i mina trakter och har böcker ur den här serien liggande och vill bli av med dom, hör av er!)
 
Den här spellistan känns mer än lämplig!
 
 

Kommentera här: