hejdå panel!

Jag nämnde det för ett tag sedan, att jag funderade på att riva ner panelen i trappen, men att jag sköt på det eftersom jag inte visste hur det såg ut under. Men, ni vet hur lättpåverkad jag kan vara, hur det räcker med att se en grej som inspirerar mig på rätt sätt, och så triggar det igång något? Det hände igår, jag tittade på en video med ett par som håller på att renovera sitt hus, och rätt vad det var, så stod jag och bände loss panel i trappen...
 
 
Om det är någon som undrar, så var det den här videon... Det som egentligen inspirerade mig, var trädgården - oj, vad jag vill kunna göra stora projekt, som att lägga stenläggning, att bygga uteplatser, att göra upphöjda rabatter, osv... Men, det är ju inget jag kan göra med flera minusgrader och flera decimeter snö ute... Så jag satte igång med panelen istället. Och var tvungen att stoppa efter en vägg...
 
Såhär mycket panel kunde jag ta bort, för när jag började på nästa vägg, så fick jag en överraskning jag inte ville ha... Ni minns att jag inte visste hur det såg ut bakom panelen? Nu vet jag... Jag trodde ju att tapeten i hallen var rätt gammal, och att panelen var rätt ny, men det visar sig att dom är samtida. Ovanför panelen sitter tapeten på en spånskiva, så om jag tar bort panelen, så är fattas det sådär en centimeter till väggen bakom. Om jag ska kunna ta bort panelen, så måste jag sedan sätta upp en gips-/spånskiva (gissar att gips är billigare och enklare) och tapetsera om väggarna... Alltså får panelerna sitta kvar där dom sitter. Ja, förutom den jag redan tagit bort!
 
På den väggen hade jag ändå tänkt tapetsera väggytan ovanför panelen, på samma sätt som jag tapetserat resten av övre hallen:
 
Med gamla damtidningar från 30-/40-talen! Jag har en hel hög kvar (fast jag har lyckats lägga undan dom så bra, att jag inte lyckas hitta dom nu, jag tog mig till och med ut till förrådet för att kolla...), och jag har tapetklister kvar, så att fortsätta på den sista väggsnutten är inget problem så, problemet har varit att väggen är för hög, jag når inte upp till taket. Nu får jag helt enkelt ta itu med det projektet ändå, för väggen kan inte se ut som den gör nu, den ser ut som skräp. Jag tror att jag har spackel, och jag har sandpapper, så jag kan spackla alla spikhål nu i helgen, och så tapetsera när jag har ork och lust nog. Problemet med takhöjden får jag lösa genom att tapetsera så långt upp som jag når, och sen får jag se om jag lyckas få någon att hjälpa mig med resten...
 
Kvarvarande panel kommer att få samma behandling som övriga snickerier i hallen - dom ska målas, bara jag får råd att köpa snickerifärg någongång. Det är tyvärr inte billigt, så det lär dröja... Jag siktar i alla fall fortfarande på rosabeigetegel-nånting, men kan säkert ändra mig innan det är väl är dags för målning. Trappstegen ska i alla fall skrapas ner till träet, och det ska jag ta itu med bara jag får tag på en färgskrapa. Dollarstore har haft det förut, men när jag har tittat nu så har det inte funnits, förstås, och min budget ligger på Dollarstore-nivå, trots att deras grejer inte är lika bra som "riktiga" grejer från färgaffären.
 
Trots att mina panelrivarplaner inte som jag hade hoppats, så är jag ändå glad för den panelsnutt jag fick bort, det blev betydligt ljusare redan, och jag är glad för varenda kvadratcentimeter som jag slipper måla sen - det blir ändå några sparade kronor, och många sparade minuter, och dessutom så tycker jag INTE om panel. 
 
Min absoluta förebild när det kommer till hemmafix är Christine McConnell, så hon får bidra med dagens soundtrack:
 
 

Kommentera här: