dark academia - inredning

 
Dark Academia hör för mig ihop med höst och vinter, men jag börjar vara på humör för DA nu (jag har precis börjat läsa If we were villains av M L Rio, och är den så bra som jag hoppas, så blir det förmodligen mer DA för mig framöver också!), och jag skyller det på vädret - det är grått och mulet, regnigt och kallt, sommaren lyser med sin frånvaro. Vilket inte är helt dåligt - jag gillar inte när det är för varmt, men samtidigt så gillar jag inte att frysa och att vara blöt heller. Jag gillar lagomt väder!
 
Som jag har sagt förut, så har jag känt mig hemma i Dark Academia, långt innan det var en estetik, långt innan det hade ett namn, ja ända sedan jag såg Döda Poeters Sällskap första gången, och ännu mer sedan jag läste Den hemliga historien av Donna Tartt första gången. Den boken gjorde att jag blev helt frälst i hela tanken på en akademisk livsstil och estetik (den bidrog garanterat till att jag läste egyptologi på Uppsala Universitet!), och det har fortfarande inte gett med sig. Den hemliga historien är fortfarande min favoritbok, och jag kan rekommendera den varmt, även om jag tror att det är lättare att falla för den när man är yngre - av dom som inte tycker om boken, så tror jag att det är många som har läst den i vuxen ålder. Man måste helt enkelt vara öppen för att bli förförd av världen och personerna i boken, och jag tror att när man blir äldre, så tappar man en del av det, man blir helt enkelt för kritisk. Men det här är ingen bokrecension, det här ska handla om inredningsstilen Dark Academia, eller inredningsstilen inspirerad av Dark Academia.
 
Det här stycket kommer ur just Den hemliga historien, huvudpersonen Richard kommer för första gången in i grekiskalärarens rum, och det låter helt magiskt. Många detaljer i rummet är typiska för vad som förknippas med DA-estetiken, böcker och bokhyllor, blommor, te, gamla saker...  Dark Academia som estetik är baserad på studier och lärande och böcker, och detsamma gäller DA-inspirerad inredning - bokhyllorna och böckerna och skrivbordet är grundstommen, inspirationen kommer mycket från äldre tider, viktoriansk tid bland annat, och färgerna är varma och mörka (föredrar man ljusare färger så kan man ge sig på Light Academia istället, som är väldigt lika i stilen, men med en ljusare färgskala, och med mindre mord och mysterier i böcker och filmer), det är mörkt trä, textiler som linne, tweed och sammet, mycket konst, mycket levande ljus, många detaljer som hjälper till att få till den rätta känslan (tänk bläckhorn och reservoarpennor, guldramar, uppstoppade djur och inramade fjärilar och insekter, pressade blommor, antika böcker, tekoppar, samlingar, skulpturer och byster...). Målet är en känsla av studiekammare, av ett gammalt bibliotek, av internatskola - som sagt, det akademiska är hela grunden i Dark Academia!
 
Den översta bilden är från Knives Out, en väldigt bra film (jag ska nog se den igen vilken dag som helst!), själva handlingen är inte Dark Academia, men estetiken, huset, inredningen! Andra filmer som bjuder på DA-estetik och inspiration är Mona Lisas leende, Tolkien, A Discovery of Witches, Harry Potter (Hogwarts!), Brideshead Revisited, Mumien, Penny Dreadful, bara för att nämna några (kolla min Dark Academia-kategori för mer tips!). Och det är nästan det man må göra, för att få ett grepp om vad jag pratar om, om man inte har full koll på det redan, förstås - man må titta på filmer/serier/bilder/videos - det är svårt att beskriva med bara ord, särskilt som att jag är usel på att beskriva saker! Sålunda, så fortsätter jag med lite atmosfäriska foton, och avslutar sedan med några videos, så att ni får se själv vad jag försöker förklara:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det har kommit en del nya videos på youtube om Dark Academia som inredningsstil (som den översta av dom här videosarna), dom fokuserar på dom mörka färgerna (dom tolkar "Dark" som mörka färger bara, vilket delvis stämmer, men dom missar helt "Dark" som i mord och brott och mysterier, vilket är en viktig del i DA), och dom missar mycket av det akademiska temat - när dom visar exempelbilder, så är det bara mörka inredningar vilka som helst, och väldigt lite böcker, bibliotek, studier, osv, så det känns ganska rumphugget. Gillar man däremot mörka inredningar, och har svårt att hitta videos med det, då kan man söka på Dark Academia decor, så finns det en del sånt!
 
Självklart så avrundar jag med en spellista, jag har ungefär en miljon Dark Academia-spellistor sparade på spotify! Imorse sparade jag några till, när jag började läsa If we were villains, jag ville se om jag hittade några spellistor på just det temat, och jajamensan! Jag hittade massor, faktiskt! En av dom jag hittade var den här:
 
 

Kommentera här: