om att göra skillnad, och moxie

 
Jag tittade just på Moxie (som har varit på min titta-senare-lista på netflix hur länge som helst, alldeles för länge, fast väl värd att vänta på!), och det är en rätt så fantastisk film - ett par gånger så blev jag alldeles tårögd, för den var så himla fin! Den kan alltså varmt rekommenderas! Bara lite kort, så handlar det om en 16-årig tjej, Vivian, som börjar ifrågasätta skillnaderna hur killar och tjejer behandlas på hennes high school, och hon startar ett zine, Moxie, som belyser precis dom skillnaderna, och med det så öppnar hon ögonen på resten av skolan också. En film för den redan frälsta feministen, men också för den som inte fattar grejen med feminism, för vi är väl jämlika nu? Men mer om den filmen, eller om feminism, i slutet på det här inlägget. Just nu tänkte jag skriva några rader om den känsla som följde med mig när filmen var slut:
 
Jag vill också vara en människa som har gjort skillnad! Och jag tänker på det liv jag lever, på min isolerade lilla bubbla, jag är sällan hemifrån, jag träffar aldrig några människor, jag syns inte, hörs inte, det är knappt att jag ens finns - jag tror inte att jag är en av dom som blir ihågkomna när min tid är ute. Men, så kom jag på - jag har faktiskt ett sätt där jag förhoppningsvis gör lite skillnad i alla fall! Det här! Här! Min blogg! Här försöker jag lämna något slags avtryck efter mig, jag försöker göra skillnad, även om det är i en väldigt liten skala. Här hoppas jag att jag kunna upplysa, inspirera, vara relaterbar, kanske inte allting för alla hela tiden, men åtminstone nångång ibland hoppas jag att någon hittar någonting som den kan ta med sig härifrån! Jag kanske är för gammal för att stå på barrikaderna, men jag har i alla fall min lilla låda som jag kan stå på och sprida mina ord ifrån.
 
Jag hoppas att jag kunnat öppna ögonen på någon, att jag fått någon att tänka utanför ramarna, att jag fått någon att våga prata om saker som är jobbiga eller svåra eller bara pinsamma, eller att jag bara lyckats lära någon någonting. Jag pratar om feminism, kroppspositivitet, kronisk sjukdom, fattigdom och sånt som man inte pratar i dom fina salongerna om (som mens!), go Pippi, liksom! Jag delar med mig av sånt som inspirerar mig, om bra saker jag har hittat, om fina saker jag har sett - jag kan inte vara den enda som gillar dom grejerna, och genom att dela med mig, så kanske ni också hittar nya favoriter, som ni annars aldrig hade vetat att dom existerar. Jag berättar också hur jag gör för att få jobbiga dagar (eller jobbiga perioder/månader/år - jobbiga liv!) att kännas mindre jobbiga, eller rent av meningsfulla, kanske är det någon annan som också hittar sätt att fylla sina dagar med någon slags mening, som också lyckas göra något helt ok av en dålig situation. Och när jag har dåliga dagar, då sticker jag inte under stol med dom, jag lägger inte på ett glossigt instagramfilter över dom, utan jag pratar om dom.
 
Något av det som gör mig allra gladast, är när jag får höra av någon av er (här, eller på instagram, eller på youtube) att jag inspirerat er, eller att ni kan relatera till något jag skriver, eller att något bara gjort er glad, då känns det som att jag faktiskt gör lite skillnad, då känns det finnas någon mening med att jag sitter här. Till er säger jag tack, av hela mitt hjärta - annars så kan det ofta kännas att jag sitter här och skickar ut mina tankar i ett tomt universum, att få höra att någon bryr sig gör all skillnad i världen!
 
Som jag sade i början, så tänkte jag prata lite feminism i synnerhet idag, apropå Moxie. Oroa er inte, efter min långa inledning så tänker jag inte fortsätta med ett långt föredrag om feminism ovan på det också, jag vill bara tipsa om några fler ögonöppnare, och om några peppiga starka kvinnor i filmformat. När folk tycker att män får oförtjänt mycket manshat, att "inte alla män" faktiskt är dåliga, att vi faktiskt lever väldigt jämlikt, då brukar jag tipsa om att följa instagramkontot Mansbebisar. Det är inte ett gäng manshatande feminister, utan det är vanliga kvinnor som berättar om sina liv och om männen i deras liv, och det är så många som berättar om hur dom insett att situationer som dom sett som helt vanliga och normala egentligen är väldigt ojämlika, och att Mansbebisar har gett dom insikt och styrka att säga ifrån och att stå upp för sig själv. Som sagt - det är inga rabiata extremfeminister (om ni är rädda för såna), utan det är helt vanliga svenska kvinnor som berättar.
 
Filmtips - girl-power-filmer, kvinnor-som-inte-tar-skit-filmer, kvinnor-är-starka-filmer, kvinnor-kan-filmer (fyll gärna på med egna tips!) som varmt kan rekommenderas är tex Thelma & Louise, Stekta gröna tomater, Legally blonde och Legally blonde 2, Working Girl, Kill Bill 1 och Kill Bill 2, Birds of Prey, A league of their own, Zootopia, Hidden figures, Brave, Practical magic, Dumplin' och Whip it, för att nämna några få i ett gäng olika genrer. Och TV-serier som Buffy, Förhäxad, Xena, Relic Hunter osv inte att förglömma!
 
 
Och Moxie, förstås! Dagens soundtrack är The Linda Lindas, som spelar på en fest i filmen, där dom bland annat gör en fantastisk cover på Rebel Girl. Lyssna på dom, dom är bra! Förresten, jag nöjer mig inte där - Moxies soundtrack är bra hela det, så idag blir det ett dubbelt dagens soundtrack!
 
 
 

Kommentera här: