loppislördag - auktion

Idag blir det ett sent loppisinlägg, för jag hade inget att visa förrän precis just nu! Jag och Alice har tillbringat hela eftermiddagen på auktion här i byn, jag hade såna höga förhoppningar, det var ett helt dödsbo efter en dräktsömmerska, och jag hoppades på mycket textilier och sömnadsmaterial och sånt. Tyvärr så hoppades jag fel - det var väldigt lite grejer av det slaget. Överhuvudtaget så var det väldigt lite grejer som intresserade mig, och av det som intresserade mig, så blev det mesta ointressant när dom passerade 20 kronor... Det enda som jag kunde tänka mig att betala mer för, var en Pfaff symaskin (eftersom min är trasig, och kostar tusenlappar att laga), men den gick för närmare tusenlappen, och även om det var ett bra pris, så var det för dyrt för mig. Så jag kom helt enkelt inte hem med speciellt mycket saker, och dessutom så är jag inte helt nöjd med ett par grejer, och funderar på att lägga upp dom på facebook - dom var inte så bra som jag trodde vid första anblicken!
 
Ungefär såhär såg min hög ut när auktionen började närma sig sitt slut (det tomma utrymmet till höger huserade min stol, en gammal camping-/trädgårdsstol som var oväntat bekväm!). Jag köpte en boklåda för en tjuga, jag kunde inte låta bli när han sade att den innehöll gamla kokböcker, men det var den sämsta boklådan någonsin... Men det fanns i alla fall en gammal kokbok, och en stor kokbok från 1960 för 20 kronor, det är inte så mycket att beklaga sig över. Dessutom så fick jag den andra boklådan och pappkassen full med böcker av dom som satt bredvid mig, och i dom så hittade jag några böcker till värda att behålla, så allt som allt så lönade sig boklådan rätt bra ändå... Matthögen köpte jag för en femtiolapp, den jag ville åt, var en färgglad plasttrasmatta, bland annat så var det mycket lila i den, jättefin! Jag behåller också den blå ryan längst upp, resten i högen hamnar i återbruksboden på tippen, och så sålde jag en röd rya till en annan på auktionen, så det gjorde att jag betalade 30 kronor för alla mattorna, så det var inte heller något att orda om. Jag har tyvärr inga bättre bilder på mattorna, för dom jag behåller bar jag ut i förrådet på en gång, det kändes som överkurs att bära in dom, ta kort på dom, och sen bära ut dom...
 
Men nu kollar vi på resten av mina grejer!
 
Jag köpte två stolar, för jag har bara två köksstolar. Dom hade två av den sorten som jag letar efter, och dom gick för 50 kronor, om jag minns rätt. Men - nån hade bytt ut sitsarna och sedan klätt dom i tyg, och det såg helt fel ut! Jag väntar hellre tills jag hittar rätt stolar, än att köpa några som bara nästan är rätt. Dom här trodde jag skulle vara ett bra alternativ till dom "rätta" stolarna, men jag kollade för snabbt på dom innan auktionen, dom är målade med en jättekonstig färg, som känns nästan som en putsad vägg. Det skulle i och för sig gå att ta bort, även om det är en jäkla massa jobb, men det visade sig att dom är alldeles för breda också, dom ryms inte riktigt bredvid dom andra stolarna runt köksbordet, jag som tyckte att dom såg ganska små och nätta ut... Så jag kommer troligen att lägga ut dom på facebook i veckan (dom ska få några dagar på sig att övertala mig!) - får jag tillbaka femtiolappen jag lade ut så är jag nöjd!
 
Jag hittade också en hög med gamla förvaringslådor, såna har jag kikat ett tag efter på loppis, så det var ett bra köp! När jag får upp mina porslinshyllor, så ska jag använda det utrymme jag får i underskåpen till att stoppa undan pyntgrejer och sånt, och då är det bra att stoppa in grejerna i lådor, istället för att det står löst instoppat i skåpet, för då blir det väldigt bökigt och svårtillgängligt.
 
Och så några köksgrejer, för det är bland det roligaste jag vet att köpa!
 
En jättefin svart tekanna, modellen känns gammal, men jag vet inte om den är det eller inte, för den är dåligt märkt undertill. Men den är helt perfekt och felfri i skicket, och så väldigt fin! (Jag bildgooglade nyss min fina tekanna - det är visst Mangania! Jag tyckte väl att den kändes bekant! Jag har sett dom sålda för 500 kr, så jag gjorde helt klart ett bra köp, rent ekonomiskt också, inte bara för att jag tycker att den är så fin! Fast min är inte helt perfekt, den har en liten prick på pipen, världens minsta nagg, typ, men den är nästan helt osynlig - tyvärr kan det räcka, för att inte få ut fullpris ifall man vill sälja.) Tre keramikskålar från Östtyskland i tre storlekar, också jättefint skick! Nästan alla mina keramikskålar är kantstötta, naggade och/eller spruckna, nu kan jag rensa ut dom, och så har jag en uppsättning riktiga skålar istället. Fina och färgglada är dom också - perfekt!
 
Dom här kaksporrarna köpte jag faktiskt helt utan att se dom (dom syntes inte på håll, när dom höll dom i handen), utan jag föll för beskrivningen - dom är gamla, som ni ser, gjorda i mässing (och trä), och den ena är gjord av en sporre, ja en sån sporre som ryttare har på skorna, alltså. Jag fick dom för en tjuga, och jag är jättenöjd med det köpet - jag kommer inte att använda dom, dom är enbart till för dekoration (jag har nyare sporrar i plast och metall, ifall jag behöver sporra kakor), men dom är så fina!
 
Och så till sist böckerna - den stora kokboken var alltså den jag lyckades hitta i min "fynd"-låda, dom andra två (plus en blombok) är vad jag hittade i lådan och påsen som jag fick.
 
Och till sist, en bild på den nya stolen bredvid min gamla stol (den till höger, som alltså är den sorten jag vill hitta fler av) vid köksbordet. Det ser inte helt fel ut såhär, men jag har varit tvungen att ställa ena benparen på andra sidan om bordsbenet, och så går stolen inte att skjuta in ordentligt. Ja, och så är det den där hemska färgen också... Så jag tror som sagt, tyvärr, att jag ska försöka hitta ett nytt hem åt dom här stolarna. Så typiskt!
 
Nu ska jag gå ut med Alice en sväng (jag for hem tidigare med henne, när jag for och hämtade bilen, men hon var med i många timmar ändå, och var jätteduktig hela tiden!), hon är dödstrött, och jag är dödstrött, bara hon fått kissa, så ska vi lägga omkull oss på soffan. Eller ja, Alice har redan gjort det, hon ligger bredvid mig nu... Vädret har varit helt fantastisk idag (märkligt nog är jag inte sönderbränd i nacken och hårbotten, fast solen gassat på rätt bra), men det ska visst regna ikväll/inatt - det vore så typiskt, jag som hade tänkt klippa gräset imorgon, nu när jag köpt en skvätt bensin... Hoppas det bara blir en liten skur isåfall, som torkar upp snabbt!
 
Av någon anledning så kändes den här spellistan rätt för idag, franska kvinnliga artister från 60-talet:
 
 

Kommentera här: