blomsterfägring

Trädgården är lustig, den - ogräs växer i mängder, hur mycket man än försöker ta bort det, men det man planterar och faktiskt vill ha, det är kinkigt värre! Men - ibland dyker det upp fina överraskningar i trädgården också, helt oplanterat!
 
Den här fina vita blomman tex, som pyntar till min perennrabatt! Det är väldigt behövligt, nu när den är täckt med kartonger och stora stenar! Tyvärr så var det här inte en perenn, efter en tupplur och en stunds spaning, så drog han sin kos, förhoppningsvis så är det här en återkommande blomma!
 
Jag fick ett par såna här stora krukor härom sommaren av min granne Gerd, när hon rensade hemma, en väldigt bra sak att få! Den här krukan har jag förstås planterat i, och aldrig har jag väl haft så fina pelargoner! Jag gissar att orsakerna är fyra - placeringen, dom får både sol och skugga under dagen, storleken, dom har gott om plats att växa på sig, och hästbajs, som ger dom kraft att växa på sig.
 
Fjärde orsaken tror jag är, att alla krukväxer som dött det senaste året eller två, har jag stoppat ner i krukorna, det sparar mig jordpengar, och ger näring. Den här krukan fick inga blommor i sommar, jag hade tyvärr inga pengar att köpa blommor för (pelargonerna var dom som överlevt vintern, av 10-15 pelargoner i höstas, så var det 3-4 kvar i våras...), men naturen sköter visst om sånt själv:
 
En suckulent har överlevt vintern ute, urplockad ur sin kruka, nerhälld i en större kruka tillsammans med ett gäng andra växter. När jag ryckte upp ogräs ur krukan i förrgår, så såg jag något som inte såg ut som något ogräs jag sett förut - visst är det otroligt, vilken växtkraft det finns! Eftersom många av dom växter jag slängt blev slängda på grund av ohyra, och eftersom ohyra har en tendens att överleva atombombsexplosioner (om den dagen sker, så kommer jorden sedan att befolkas av ohyra och kackerlackor, och ogräs!), så får den här leva kvar här i krukan, jag kommer inte att ta in den. Men tänk - även när man inte planterar någonting, så får man blommor! Ja, ibland i alla fall!
 
I veckan, ifall vädret samarbetar, så ska jag börja rensa ur rabatten på framsidan (det är min förredetta köksträdgård, nu är det mitt ogräsland) - allt ska bort, även dom stora gräslökstuvorna jag har där, dom består lika mycket av gräs som ogräs ändå, det är lika bra att börja om från början även med dom. Innan sommaren är slut, så tänkte jag att landet ska stå tomt och bart, redo för att planteras i vår. Gräset trodde jag förresten att jag skulle kunna klippa endera dagen (ni ser ju på pelargonbilden, det behövs...), men det regnar, så det är alldeles blött. Hoppas det blir gräsklipparväder senare i veckan, under tiden så fortsätter jag att dra jättebrännässlor ur buskar och staket, och när dom är borta, så finns det gott om brännässlor att dra i skogsdungen och bredvid huset... Ett mindre otrevligt jobb, är plastkanten jag tänkt gräva ner runt rosenrabatten, gräsmattan vill gärna växa tillbaks där, och det går på nolltid. Det är ett lagomt stort projekt för en stunds uppehåll!
 
 
Jag kollade på den här filmen igen igår, This Beautiful Fantastic, den är supermysig - gillar ni Amelie från Montmartre, då tror jag att ni gillar den här också, dom har mycket gemensamt! Jag kan relatera väldigt till den unga kvinnan som ska få ordning på sin trädgård utan att ha någon som helst koll och utan någon som helst känsla (fast jag har inte fullt så lite koll, jag skulle inte kapa klematisen för att få det lite prydligare i trädgården...). Man behöver förstås inte ha ett trädgårdsintresse för att uppskatta filmen, den är bra ändå! Kan varmt rekommendera!
 
 

Kommentera här: