lilla sorkjägaren, och målar i motvind

Alltså, den här! Idag har hon tagit inte mindre än två sorkar! Den första nosade hon till sig i en grästuva när vi var ut i morse, hon släppte den när jag sade till, men eftersom jag hade killarna med mig på promenad också, så tog Hasse chansen och högg sorken. Han gjorde processen väldigt kort med den! Sen när vi var ut senare på dagen, så fortsatte Alice att lukta på grästuvorna, och tror ni inte att hon hittade en sork till! Även den här var hon duktig och släppte, men eftersom vi inte hade katter med oss, så kunde jag stoppa in den i tuvan igen - tyvärr är det rätt mycket snö fortfarande, så jag kunde inte hjälpa den till ett tryggare gömställe. En stund senare så kom Selma in och kräktes upp en mus/sork, jag vet inte om det var samma, eller om hon hittat en egen... Men det märks helt klart att det börjar bli liv och rörelse ute, både bland djur och fåglar!
 
Jag försöker få till liv och rörelse här hemma också, men jag är så jäkla trött, det är som att vada i sirap i motvind. Men jag har målat murstocken vit i båda delarna av köket, och det känns riktigt bra, det börjar vara dags att lägga upp överskåpen till försäljning nu! Jag har också börjat fortsätta grundmåla snickerierna, det känns bara lite jobbigt i och med att jag måste flytta på spisen, skruva ner krokar, tömma fönstren, flytta på möbler... Igen! Ser man det så, så är det nog tur att jag måste vänta på att köpa snickerifärg, för det tar en evighet att piggna till lite igen efter att ha målat litegrann. Jag saknar mina bipolära uppåtskov! Nu är jag bara trött, trött, trött, hela tiden!
 
Förresten, jag funderar på hur jag ska måla fönstren, om jag ska måla hela fönsterkarmen gul, eller om jag ska måla gult på själva ytterkarmen och på fönsterbrädan, och måla vitt närmast fönstret, alltså den del där jag satt upp fönsterhyllorna. Jag tror att bådadelarna skulle bli bra, men med vitt mot fönstret så skulle det bli lite ljusare, och så skulle jag kunna måla klart det när orken dyker upp, en knapp burk vit snickerifärg har jag nämligen hemma. Jag ska måla öppningen vid köksbänken vit, jag tror det blir lugnare för ögat så, än att måla öppningen gul, så att måla vitt närmast fönstret är lite som att fortsätta på samma tema. Å - bilderna är förresten gamla, nästan hela köket är helt vitt nu, med undantag för lite väggpanel. Jag orkade helt enkelt inte lyfta på rumpan och ta en ny bild, och ni ser ju någorlunda vad jag pratar om...
 
Vad tror ni om fönstren? Helt gult runtom, eller vitt närmast fönstret?
 

Kommentera här: