filmtips till påsk

Inatt hörde jag tranorna när jag var ut med Alice, jag trodde först att jag hörde i syne - tranor klockan ett på natten? Men jag hörde dom när vi var ut på morgonen också, så dom är helt klart här! Om den smältande snön och det översvämmade diket inte var vårtecken nog, så säger tranorna helt klart att våren är här! Dessutom så är det påsk nästa vecka, och påsken brukar vara vad som börjar våren, om den inte har börjat tidigare förstås. Så jag törs nog ta ut glädjen nu - våren är här!
 
Och apropå påsk: Till jul och Halloween, så är en av mina favorittraditioner att plocka fram filmer och böcker på temat, och titta på så många jag hinner och orkar under tiden fram till själva dagen. Det är inte lika enkelt till påsk, påskfilmer har inte blivit en grej på samma sätt som julfilmer och halloweenfilmer. Samtidigt så är påsken en mycket mer avslappnad helg än jul, det finns väldigt få måsten, det är gott om tid till att sätta igång en film och bara ta det lugnt. Några filmer på temat påsk och vår ska jag försöka skramla ihop!
 
 
Chocolat börjar under fastan och avslutas med en påskfestival, så det placerar filmen omedelbums på min påskfilmslista! 
 
 
Först tänkte jag tipsa om Miss Potter, hon har ju skrivit om en massa kaniner. Sen kom jag att tänka på Peter Rabbit, som ju faktiskt bara handlar om hennes kaniner! Perfekt film nu i påsk!
 
 
Den här filmen har jag inte sett själv, men efter en titt på trailern så måste jag ha med den på tipslistan - den är en av få påskfilmer i världshistorien, killgissar jag!
 
 
Det finns jättemysiga gamla Disneyfilmer i julmiljö, men det finns också gamla Disneyfilmer i vårmiljö - som Goddess of Spring! Mycket lämpligt den här tiden på året!
 
 
Tim Burtons Mary Poppins såg jag så mycket fram emot när den kom, och nu har den varit ute i över två år, och jag har fortfarande inte sett den... Den ser väldigt vårig ut, med alla sina körsbärsblommor, undrar om jag inte ska ta och se den nångång i veckan?
 
 
Det finns också ett par Astrid Lindgren-filmer med påsk i, Mer om oss barn i Bullerbyn och Lotta flyttar hemifrån, men jag hittar inget påskigt från dom på nätet, det ser ut som att DVD-film är det bästa alternativet där (jag får hålla ögonen öppna på loppis!). Underbaraclara tipsade om dom filmerna för ett par år sedan, och lade också upp lite bilder, om ni vill se mer!
 
Och ett inlägg om våren, det känns som det perfekta tillfället för min vårspellista på spotify:
 
 

Kommentera här: