målarmåndag - tarotkort

Jag har målat en massa i veckan, så jag har en målarmåndag att bjuda på idag! Det var ett tag sedan!
 
Först en bakgrund till varför jag målar tarotkort: För 6-7 år sedan, så satte jag igång ett projekt hos illustratedatcs (mail art-gruppen där jag byter konst), jag kom på att det vore en superkul grej att göra en tarotlek själva. Jag gjorde det som en rad swappar, så vi gjorde några kort i taget. Det var inte samma konstnärer hela tiden, så det är verkligen en blandad kortlek, och ändå så funkar korten oväntat bra tillsammans! För sex år sedan så tog det tvärstopp för min del (jag gissar att det har att göra med att jag gick in i väggen för andra gången), och jag klarade inte av att måla fler tarotkort, men planen var alltid att ta upp swappen igen. Härom veckan så blev jag sugen på att måla tarotkort igen, men vågade inte dra igång ett så stort projekt som en swap är (vi målade alltså varsit kort till alla som var med, så det kunde bli 5-6-7 kort på ett bräde), och har inte heller råd med porto till flera deltagare (varje utrikes frimärke kostar 24 kr, så det drar snabbt iväg). Däremot så visste jag att min konstkompis Cathy var ivrig att sätta igång att måla tarotkort igen, så jag frågade henne om hon ville göra ett byte, bara vi två. Och det ville hon, som tur är! Och därför så har jag målat tarotkort förra veckan, och jag har haft så himla roligt med dom!
 
Så jag tänkte först visa dom kort jag redan hade gjort (den stora högen är korten från dom andra konstnärerna, överst är ett kort av Cathy, som jag byter med nu), som synes så är mina kort allt annat än enhetliga, min stil är all over the place. Jag har testat ett par nya tekniker (pappersklipp och linoleumtryck), jag har blandat collage med handmålat, jag har blandat mer realistiska motiv med mindre realistiska, och färgskalan går från rosa, blått och lila till grönt och tegelrött och orange - skulle jag göra en egen tarotlek, så skulle den ändå se ut som om flera konstnärer har varit med om att måla den...
 
Det här är mina nyaste kort, allihopa från svärdsviten, jag fortsätter som synes med mina spretiga motiv, men Drottningen och Esset delar i alla fall någorlunda samma färgskala... Som synes, så har jag bara börjat på Tian, men jag ville inte vänta med det här inlägget till nästa vecka, så ni får se det ofärdigt. Jag vet inte varför jag fick för mig att göra en igelkott, för djur är inte min starka sida... Men när en idé dyker upp i skallen, då är det bara att hänga på, det brukar för det mesta bli bäst så... Så jag ska måla klart det sista kortet, och så måste jag sätta igång den beställda målning som jag skjutit framför mig i sådär ett års tid - nu närmar sig den absoluta deadlinen, och jag måste åtminstone göra ett tappert försök innan jag beslutar mig för om det funkar eller inte... Jag tänker att nu är rätt tillfälle, när jag har värmt upp målarmusklerna - att måla när lusten och inspirationen saknas, det är helt dödfött!
 
Dagens soundtrack blir häxinspirerat, det är såna spellistor jag lyssnat på den senaste veckan, och jag lär fortsätta med det ett tag till! Förresten, något jag lagt märke till - alla spellistor som heter "-core"-nånting innehåller Hozier, och alla spellistor som heter "witch"-nånting innehåller Fleetwood Mac's Rhiannon. Dom är tydligen mer eller mindre officiellt representanter för sina genrer! ^_^
 
 

Kommentera här: