i min vildvuxna trädgård

Även om jag faktiskt sprang in på Röda Korset i Hammerdal en supersnabbis igår, på väg hem från Östersund, så blir det ingen loppislördag idag - jag köpte bara en kortlek (jag har ett fodral till bridge, tror jag, det finns spelmarker och utrymme för två kortlekar, men inga kortlekar, så jag har kikat efter gamla spelkort på loppis ett tag, att stoppa i fodralet, nu saknar jag bara en!) och en grön armring, det är inte mycket att visa upp. Däremot så skyndade jag mig att börja på att klippa gräset när jag kom hem, jag såg att regnet hängde i luften, och det hade jag rätt i - jag hade bara kommit in och duschat, så började det regna, så min plan att klippa gräs idag också blir det inget av. Men jag kom en bit på väg i alla fall! Så jag tänkte ta med er på en titt i min trädgård - har ni svårt för vildvuxna trädgårdar och långt gräs, då kanske ni ska hoppa över det här...
 
En förklaring - gräset ser ut som att det inte är klippt på flera år, det har sin förklaring. Jag har inte klippt det än i år, först så var det ju knappt någon vår, sedan fick jag ont i ryggen, sedan blev det gassvarmt, och så har jag förstås varit så himla trött, att jag knappt orkat hålla mig upprätt, så därför är jag alldeles för sent ute med första klippningen. Att gräset blir så himla långt så fort, beror på att mitt hus står ute på en lägda, gräset på lägdorna runtomkring är förstås gjort för att växa fort och kraftigt, så att det blir mycket komat av det, och gräset har tyvärr inte fattat att det numera ska föreställa vara gräsmatta... Därför är det mycket ogräs överallt också, brännässlor, tistlar, hundkex, maskrosor... Det är mycket, och dom växer sig rejält stora om dom får chansen. Så nu vet ni vad ni har att vänta er på följande bilder!
 
Här har jag precis satt igång med gräset. Ni ser hur det ser ut - en hjord med gräsätare skulle vara överlyckliga att släppas lös här, jag är inte speciellt lycklig över det... Hade jag haft råd, så hade jag lejt bort gräsklippningen, så visste jag att det skulle hållas i schack - som sagt, min ork är inte vad jag hade önskat, och det är många "måsten" som blir lidande för det. Här har jag gräsklipparen på det högsta, så jag måste klippa snart igen, för att få ner det på gräsmattenivå. Min dröm är att få bort så mycket gräsmatta som möjligt från gården - jag vill ha trädgårdsland, buskar, blommor, stenlagda ytor, gångar, osv. Så lite gräsmatta som jag bara kan få till! Tyvärr så saknar jag ork att göra det själv, och pengar att leja bort det...
 

Och här har jag klippt det jag orkade och hann - ena (värsta!) hörnet är kvar. Här är gräset som längst och kraftigast, och här har jag börjat plantera rosor och buskar, så det är bökigt att klippa runt dom. Planen har alltid varit att gräva bort gräset från det ena hörnet, och bara ha blommor och buskar där, men jag har inte orkat komma till skott. Det ser inte ut att vara mycket när man tittar på håll, men när man börjar gräva så är det en rejäl yta.
 
Här är gräsmattan åt andra hållet, huset är precis utanför bild till höger. Till vänster i bakkanten har jag vinbärsbuskar, dom behöver jag rensa bort en massa brännässlor från. Rakt fram i bakkanten ser ni min lilla dunge, den sträcker sig på sidan om huset också, och får växa som den vill. Nu är gräset fullt av skogsstjärnor, men jag skulle vilja plantera in en massa växter som bara sköter sig själv, och som trivs i skugga. Jag tänker ormbunkar och funkia, jag skulle gärna vilja ha ramslök, men det växer inte här uppe. Jag vill också ha lite skvattram, man gör te på dom hos Kanadas ursprungsbefolkning, det är lite giftigt, men inte värre än att dom överlever. Man ska nog inte dricka mycket av det...
Framför skogsdungen har jag min stubbrabatt. Jag täckte över gräset med dagstidningar för 1-2 år sedan, men som synes så har gräset växt igenom tidningarna... Jag ska riva bort gräset så gott det går nån dag framöver, och så ska jag flytta det som är "riktigt" (dvs några plantor vallmo) till den högra sidan, för den ser betydligt bättre ut. Jag sådde blomsteräng här i mitten förra året, så den växte lite väl vilt, vilket jag får lida för i år... Förresten - rabatten är inhägnad med ett flätat litet staket, det syns inte så mycket av det, bland allt gräs...
 
Dom här måste jag ha sått förra året, jag har ingen aning om vad det är. Dom måste vara tvååriga i alla fall, även om jag inte såg skymten av dom förra sommaren. Fast å andra sidan - blåklinten tog totalt över blomsterängen, det var många sådda blomsorter jag aldrig såg till...
 
Den högra delen av stubbrabatten ser nästan ut som folk, fast glest planterad. Här sätter jag perenner, och planen är att hela stubbrabatten ska vara full med perenner i framtiden, så att den jag får ut mycket fint med så lite jobb som möjligt. Penséerna kommer dels från potatislandet, där jag hittade flera plantor i våras, dels från goda grannen Gerd, som hade fler penséer än vad hon hade plats för. Dom hoppas jag ska sprida sig ordentligt!
 
Bakom penséerna har jag en blandad kompott perenner, som jag fått av min kusin Annelie, det mesta har jag ingen aning om vad det är, som den här. Bladen har ljusa fläckar, och blommorna är rosa klockor, typ. Den växer riktigt bra, och sprider sig fort!
 
Bakom den fläckbladiga, så börjar min chokladmynta ta sig ordentligt (japp, en mynta, direkt i jord - den får jättegärna sprida sig!), och bakom är det en annan sort som jag inte vet vad den är för något. Fina röda blommor har den, och den har också tagit sig riktigt bra! Till höger om den skymtar något som ser ut att vara en slags klint (klint har jag redan på gården, dom känner jag igen!), och närmast stubben har jag något med smala ljusa blad, den är den enda som inte riktigt vill växa på sig.
 
Här ser vi gården från grinden, på husets vänstra sida. Jag måste göra en ny grind, och staketet måste göras klart, det är inte 100% hundsäkert nu, så Alice har faktiskt inte fått vara lös på baksidan än. Synd, för jag skaffade ju stakete för att kunna ha hunden lös. Till höger ser ni min avancerade lösning för pelargonerna, en gammal träbänk:
 
Jag tycker nog att dom börjat växa på sig sedan dom fått flytta ut! Jag ska fortsätta ta bilder på dom under sommaren, förhoppningsvis så kommer jag att se stor skillnad på hur dom såg ut när jag ställde ut dom, och sen när det är dags att komma in i slutet på sommaren! I bakkanten på bänken så står tre väldigt opelargonia växter - två olika sorters physalis och en körsbärstomat, dom har jag fått av Gerd också, likaså den lilla plantan i främre högra hörnet, som jag tror är nån kålväxt. Alla Gerd-plantorna behöver planteras om, dom står alldeles för snålt!
 
Så ser det alltså ut på baksidan nu, det är som sagt väldigt vildvuxet, dels på grund av dom naturliga förutsättningarna, dels på grund av att jag inte orkar med att ta hand om trädgården ordentligt. Gräset och ogräset är förstås min akilleshäl, och det går inte lättare när marken är alldeles knögglig av gropar och tuvor - att klippa gräset här är en strid, och det känns som att jag förlorar varje gång... Men jag ska åtminstone försöka hålla efter det resten av sommaren, bara regnet torkar upp någongång, så jag kan gå ut och klippa klart...
 
Dagens soundtrack är spellistan jag lyssnade på i bilen igår, på vägen hem. En riktigt trevlig spellista, faktiskt!
 
 
EN SNABB UPPDATERING på söndag morgon: det blev inget gräs klippt på hela lördagen, eftersom det var för blött efter regnet, så jag var ut en sväng med gräsklipparen efter att jag varit ute med Alice i morse - molnen ser rätt hotfulla ut, jag ville inte riskera att inte kunna klippa på grund av regn. Och visst började det droppa när jag klippte, men jag klippte vidare... Så nu är baksidan färdigklippt ett första varv, nu ska jag bara kratta ihop gräset och klippa inne i buskar och sånt, och så klippa ett varv till när gräset rest sig och torkat till. Ja, och så ska framsidan klippas, förstås, men där är det inte fullt så illa som på baksidan, där har jag mycket mossa och sånt, så gräset växer inte lika kraftigt.
 
Det här är samma vy som på sista bilden ovan, visst syns det skillnad? ^_^
 

Kommentera här: